تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی در پایین سطوح مقاومت ۴۴٫۹۲ و ۴۵٫۶۵ دلار/بشکه قرار گیرد و بعد از آن تا سطح حمایت ۴۴٫۰۱ کاهش یابد که این حرکت کاهشی را ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطوح مقاومت ۴۵٫۶۵ و ۴۶٫۳۸ در چارت پایین نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۴۶٫۳۸ و حمایت ۴۴٫۰۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی  از موج نزولی ۴۸٫۷۵ (بالاترین سطح ۱۹ اوت) به ۴۲٫۵۵ (پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر) تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال کاملا مشخص است که قیمت نفت آمریکا در موج افزایشی (c) یعنی سومین موج از موج بزرگ C که از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) شروع شده قرار دارد و انتظار می رود بعد از تکمیل شدن این حرکت کاهشی در نزدیکی سطح ۴۴٫۰۱ در موج (c) بتواند در صورت عبور از سطح مقاومت ۴۶٫۳۸ خود را تا سطح ۴۸٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

با این حال هدف واقع بینانه و اولیه را می بایست در حوالی سطح مقاومت ۴۷٫۲۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) در نظر گرفت که برای این هفته شکست سطح مقاومت  ۴۶٫۳۸ این هدف را بیشتر تایید خواهد کرد. بنابراین اگر امروز در واکنش به خبر ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران اتفاق خاصی نیافتد و قیمت نفت آمریکا به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۴۴٫۹۲ و ۴۵٫۶۵ (خطوط ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی فیبوناچی) تثبیت شود، ابتدا سناریوی یک حرکت کاهشی به سوی سطح حمایت ۴۴٫۰۱ بیشتر معقول به نظر می رسد و احتمال رسیدن قیمت به این سطح بسیار خواهد بود که در چارت پایین مشاهده می کنید.

امروز در آستانه ی نتیجه ی جلسه غیر رسمی اوپک در الجزایر، همانطور که دیروز گفته شد عربستان توقف تولید نفت خام خود و کاهش سقف تولیدش را منوط به همکاری ایران و شرکت آن در طرح فریز نفتی می‌داند اما ایران از شرکت در این طرح خودداری می‌کند زیرا کشورمان به تازگی از فشار تحریم‌ها رها شده و قصد دارد که تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها و سقف تعیین شده برای تولید ایران در اوپک در نظام سهمیه‌ بندی سابق این سازمان یعنی ۲/۴ میلیون بشکه در روز برساند.

از سوی دیگر روسیه تمایل خود را برای طرح فریز نفتی در تولیدات خود یعنی بالاترین رقم در سطح ۱۱٫۷۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. در مجموع کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از احتمال رسیدن توافق برسر فریز نفتی در جلسه امروز اوپک منجر به برگشت قیمت نفت خام سبک آمریکا از نزدیکی سطح مقاومت ۴۶٫۳۸ به پایین سطح ۴۴٫۹۲ در طی ۲۴ ساعته گذشته شده است که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

لازم به ذکر است بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن آمریکا (API) به میزان ۷۵۲۰۰۰- بشکه کاهش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد ۲٫۸+ میلیون بشکه افزایش یابد. این دومین هفته متوالی است که آمار ذخایر هفتگی نفت انجمن آمریکا به طور غیر منتظره ی کاهش می یابد و رقم قبلی نیز ۷٫۴۹- میلیون بشکه اعلام شده بود. امروز در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران آمار مهم نفتی موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (EIA) اعلام می شود و پیش بینی می شود به میزان ۲٫۹۹۵+ میلیون بشکه افزایش یابد. رقم قبلی ۶٫۲۰۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

در نمودار بعدی امروز برای نفت برنت دریای شمال پیش بینی می شود قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطوح حمایت ۴۵٫۵۲ و ۴۵٫۰۹ دوباره به سوی سطوح مقاومت ۴۶٫۵۴ و ۴۷٫۴۳ افزایش یابد و این حرکت افزایشی را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت در چارت پایین نشان داده اند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۴۵٫۵۲ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی قرار گرفته است و این در حالی است که سطوح مقاومت ۴۶٫۵۴ و ۴۷٫۴۳ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی قرار دارند.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو، قیمت نفت برنت در موج افزایشی C قرار گرفته است که در این موج می تواند دیر یا زود خود را تا سطح ۵۱٫۲۲ بالا بکشاند که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم، با این حال دیروز سطح مقاومت ۴۷٫۴۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی و نزولی فعلی شده است که انتظار داریم این حرکت  اصلاحی امروز در حوالی یکی از سطوح حمایت ۴۵٫۵۲ یا ۴۵٫۰۹ پایان یابد و بعد از آن دوباره با افزایش روبرو شود.

هدف واقع بینانه این حرکت افزایشی قیمت نفت برنت را می بایست در سطح ۴۸٫۸۸ در نظر گرفت که به محض شکست سطح مقاومت ۴۸٫۱۶ دلار/بشکه تحقق خواهد یافت. لازم به ذکر است بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن آمریکا (API) به میزان ۷۵۲۰۰۰- بشکه کاهش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد ۲٫۸+ میلیون بشکه افزایش یابد.

این دومین هفته متوالی است که آمار ذخایر هفتگی نفت  انجمن آمریکا به طور غیر منتظره ی کاهش می یابد و رقم قبلی نیز ۷٫۴۹- میلیون بشکه اعلام شده بود. امروز در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران آمار مهم نفتی موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (EIA) اعلام می شود و پیش بینی می شود به میزان ۲٫۹۹۵+ میلیون بشکه افزایش یابد. رقم قبلی ۶٫۲۰۰-  میلیون بشکه کاهش یافته بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت