تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در نمودار قیمت اونس طلا همانطور که قبلا اشاره کردیم پس از شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) حرکت نزولی تا سطوح ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) ادامه یافت و اکنون قیمت مابین نرخهای ۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۳۲۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارد و انتظار می رود که سطح حمایت بعدی در نرخ ۱۳۱۸ قرار گیرد.

پایین تر از این سطح اهداف بعدی به ترتیب بر روی ۱۳۱۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) و ۱۳۰۶ قرار گرفته اند. براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط فیبوناچی تا خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی در نمودار زیر بر روی سطح ۱۳۱۸ مشخص است.

امری که در صورت تحقق می تواند در صورت شکست کامل سطح حمایت ۱۳۱۸ در موج C بار دیگر به کاهش تا نرخهای ۱۳۱۳ ، ۱۳۱۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۳۰۶ و حتی بیشتر منجر شود. در حرکت افزایشی نیز تنها تثبیت دو ساعته بالای سطح ۱۳۲۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) سیگنال افزایش به سطح ۱۳۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۳۳۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) صادر خواهد کرد.

تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن و رشد چشمگیر قیمت نفت در واکنش به تصمیم روز گذشته اوپک مبنی بر کاهش سطح تولیدات موجب شده تا قیمت جهانی اونس طلا همچنان در نزدیکی پایین ترین نرخهای ۱ هفته گذشته باقی بماند اما در حال حاضر در دامنه خنثی بین سطح حمایت ۱۳۱۸ و مقاومت ۱۳۲۵ در نوسان است و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در جلسه دیروز اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق کردند که تولید روزانه خود را در حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسانند که این اولین توافق بر سر کاهش تولیدات از سال ۲۰۰۸ به این سو است. البته جزئیات کاهش تولیدات هنوز منتشر نشده است و قرار است سهم هر عضو اوپک در کاهش سطح تولیدات در نشست ماه نوامبر تعیین شود. این احتمال وجود دارد که افزایش قیمت نفت به افزایش بیشتر جریان ریسک پذیری و تقویت شاخص های سهام بیانجامد.

اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار نرخ رشد اقتصادی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. چنانچه امروز آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا و فردا آمار خالص تعدیل هزینه های مصرف شخصی آمریکا (Core PCE  Price) که شاخص اصلی تورم بانک فدرال است، بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند، انتظار اکثریت بازار، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه دسامبر است.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم قبلی ۹۴۹٫۱۴ تن اعلام شد و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل اعلام می شوند:

  • ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران، آمار نهایی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال (پیش بینی بازار %۱٫۳ ، رقم قبلی %۱٫۱)
  • ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران، آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۰ هزار، رقم قبلی ۲۵۲ هزار)
  • ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، آمار فروش خانه های معوقه آمریکا ( پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۱٫۳)
  • ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران، شهادت یلن ریس بانک فدرال

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا