تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۱۶ و ۱۳۲۷  قرار دارد و معامله گران منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح هستند تا جهت حرکت بازار مشخص شود. امروز در واکنش به نگرانی های جدید بوجود آمده از سقوط شدید سهام دویچه بانک آلمان با توجه به برخورد دیروز قیمت به سطح حمایت ۱۳۱۸ و برگشت قیمت آن از سطح ۱۳۱۶ به بالای سطح ۱۳۲۵ در صورتیکه سطح مقاومت ۱۳۲۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) با قدرت شکسته شود، احتمال اصلاح به سطوح ۱۳۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۳۳۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد.

در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت به زیر سطح ۱۳۱۶ (پایین ترین سطح دیروز) می تواند منجر به کاهش تا نرخ ۱۳۱۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) و ۱۳۰۶ گردد. اخباری که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمار خالص تعدیل هزینه های مصرف شخصی آمریکا (Core PCE  Price) که شاخص اصلی تورم بانک فدرال است، توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

آخرین روز معاملاتی هفته در بازار با سقوط شاخصهای بورس سراسر جهان همراه بود، تقریبا تمامی بورسهای معتبر جهان به میزان قابل توجهی سقوط کردند که این مسئله حکایت از عمق نگرانی سرمایه گذاران در سراسر جهان از اوضاع بحرانی دویچه بانک آلمان (DB) دارد. هراس از مشکلات دویچه بانک به حدی است که بسیاری صحبت از ورشکستگی این بانک همانند سقوط بانک آمریکایی لیمن برادرز (Lehman Brothers) می کنند.

علت سقوط ارزش سهام دویچه بانک، جریمه ۱۴ میلیارد دلاری این بانک توسط وزرات دادگستری آمریکا و رد هرگونه احتمال کمک از سوی دولت آلمان به این بانک بوده است. دویچه بانک به فروش اوراق بهادار وام مسکن دارای مشکل و اختلال در سیستم مالی آمریکا پیش از آغاز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ متهم شده است. اکنون انتظار می رود، برای مدتی به خاطر سقوط سهام دویچه بانک ریسک گریزی در بازار ماندگار باشد.

 صندوق بین المللی پول (IMF) نیز امسال اعلام کرد که درمیان بانک ها و موسسات مالی جهان دویچه بانک به نظر یکی از مهمترین عاملا ایجاد خطر در سیستم مالی باشد. امروز افت قیمت سهام در بازارهای جهانی و افزایش جریان ریسک گریزی، نگرانی معامله گران از وضعیت نامناسب دویچه بانک (DB) بزرگترین بانک آلمان را بیشتر نمود و سرمایه گذاران تصمیم به خروج از معاملات پر ریسک نموده اند و همین عامل در زمان نگارش این تحلیل باعث تقویت قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۳۲۵ شده است.

بطور سنتی، در زمان بحران و شوک به بازارهای مالی هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به فروش سهام می شوند و بازارهای این بخش از رونق می افتادند، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه ، طلا، فرانک سویس و ین ژاپن افزایش می یابد و به عنوان پناهگاه (Safe Haven)  بازار محسوب می شوند و امروز یکی از آن روزها است. همچنین انتشار گزارشی مبنی بر آنکه مشتریان دویچه بانک اقدام به خروج پول نقد و معاملات خود از این بانک کرده اند منجر به سقوط شدید ارزش سهام دویچه بانک به پایین ۱۰ یورو شده است و دویچه بانک آلمان از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از %۵۰ ارزش سهام خود را از دست داده است.

اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. چنانچه امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار خالص تعدیل هزینه های مصرف شخصی آمریکا (Core PCE  Price) که شاخص اصلی تورم بانک فدرال است، بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند و در دوره سالیانه بیشتر از حد پیش بینی بازار (%۱٫۷) اعلام شود و به هدف %۲ بانک فدرال نزدیک تر شود، انتظار اکثریت بازار، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه دسامبر است.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم قبلی ۹۴۹٫۱۴ تن اعلام شد و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل به وقت تهران اعلام می شوند:

  • ساعت ۱۶:۰۰ ، آمار خالص تعدیل هزینه های مصرف شخصی آمریکا ( پیش بینی ماهیانه بازار %۰٫۲، پیش بینی سالیانه %۱٫۷)
  • ساعت ۱۶:۰۰ ، آمار درآمدهای شخصی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۲، رقم قبلی %۰٫۴)
  • ساعت ۱۶:۰۰ ، آمار مصارف شخصی آمریکا ( پیش بینی بازار %۰٫۱% ، رقم قبلی %۰٫۳)
  • ساعت ۱۷:۱۵ ، آمار مدیران خرید شیگاگو آمریکا (پیش بینی بازار ۵۲ ، رقم قبلی ۵۱٫۵)
  • ساعت ۱۷:۳۰ ، آمار تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا  (پیش بینی بازار ۹۰ ، رقم قبلی ۸۹٫۸۹)
  • ساعت ۱۷:۳۰ ، آمار انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا  (پیش بینی بازار ۸۱ ، رقم قبلی ۸۱٫۱)

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا