تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود حرکت اصلاحی که ۴۸٫۳۱ دلار/بشکه رخ داده است در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۴۸٫۸۰ (مماس با خط روند رسم شده) و ۴۶٫۶۰  پایان یابد و بعد از آن به سوی سطح ۴۸٫۴۶ و ۴۹٫۸۵ افزایش یابد که هر یک از این سطوح در چارت یک ساعته به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده اند. سطح حمایت نیز بر روی ۴۶٫۲۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) مشخص است.

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه چهارم سال جاری (اکتبر – دسامبر) دوباره سطح مقاومت ۴۸٫۹۸ را لمس کند و اگر از بالا این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت قیمت در کوارتر چهارم سال به سوی سطوح ۵۱٫۶۲ و ۵۵٫۰۲ خواهد شد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است قیمت نفت آمریکا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) در حال حرکت است و ذکر این نکته ضرروی است که بدانیم در چارت زیر این چرخه بعد از آنکه حرکت پنج موجی بزرگ از روند نزولی ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) تکمیل شد، شکل گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال این روند از پنج موج شکل گرفته است که موج چهارم یعنی موج ۴  در سطح ۶۲٫۵۸ (بالاترین سطح ۶ مه ۲۰۱۵) به سقف رسیده و بررسی امواج الیوت نشان می دهد احتمال اینکه قیمت نفت آمریکا دوباره به سوی سقف موج  ۴ یعنی سطح ۶۲٫۵۸ دست یابد بسیار زیاد است. بررسی سطوح فیبوناچی بیانگر آن است که موج C حداکثر تارگت ۶۴٫۸۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است که این سطح در نزدیکی همان نرخ ۶۲٫۵۸ قرار دارد که بدان اشاره کردیم.

این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی سطح مقاومت قیمت را بر روی سطح ۴۸٫۹۸ نشان داده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی مشخص شده است و منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی جزئی شده که البته این حرکت تصحیحی در نزدیکی سطح حمایت ۴۲٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به پایان رسیده است.

گفتنی است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۴۲٫۹۸ باعث استمرار کاهش قیمت در موج  B  به سوی سطوح ۳۹٫۱۹ و ۳۵٫۸۲ می شود یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ به ۵۱٫۶۲ (بالاترین سطح ۸ ژوئن) و پایین ترین سطح ۳ اوت تشکیل شده اند که این سناریو با توجه به توافق اخیر سازمان اوپک در کاهش سطح تولیدات خود کمی بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر در حرکت صعودی چنانچه طبق پیش بینی بالا قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۹۸ برسد نه تنها تاییدی در جهت گسترش موج افزایشی C به سوی سطوح ۵۱٫۶۲ و ۵۵٫۰۲ می باشد بلکه با توجه به الگوی سر و شانه معکوسی که در چارت پایین ساخته شده است به تارگت های بسیار بالا یعنی سطح ۷۸ اشاره دارد که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

در سایر تحولات امروز برای نفت برنت دریای شمال پیش بینی می شود حرکت اصلاحی که از سطح ۴۹٫۷۷ رخ داده است در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۴۸٫۸۸ یا ۴۸٫۱۶ پایان یابد و بعد از آن دوباره به سوی سطح ۴۹٫۷۷ و پس از آن سطح ۵۱٫۲۲  افزایش یابد که هر یک از این سطوح در چارت ۱ ساعته به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند. سطوح حمایت نیز بر روی ۴۸٫۸۸ و ۴۸٫۱۶ (خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی) قرار دارند.

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه چهارم سال جاری (اکتبر – دسامبر) دوباره به سوی سطح مقاومت ۵۱٫۳۰ صعود کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۳۶ صادر خواهد کرد. همانطور که در چارت زیر دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده است.

در مورد این چرخه ذکر این نکته ضرروی است که بدانیم در چارت روزانه این چرخه بعد از آنکه حرکت پنج موجی بزرگ از روند نزولی ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) تکمیل شد، شکل گرفته است. این روند شامل پنج موج می باشد که موج چهارم یعنی موج  ۴ در سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح ۶ مه ۲۰۱۵) تکمیل شده است و بررسی امواج الیوت ویو موید آن است که این موج دوباره تاچ خواهد شد.

به باور ما قیمت نفت برنت در این موج در بیشترین قدرت افزایش خود از توانایی خوبی برای رسیدن به سطح ۶۷٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است که این موج در نزدیکی همان سطح ۶۹٫۶۳ می باشد. در همین حال الگوی که از روز ۲۵ اوت ۲۰۱۵ به این سو تشکیل شده است بیشتر شبیه یک الگوی سر و شانه معکوس است که اشاره به ساخته شدن کف قیمت دارد و در صورت شکست سطح مقاومت ۵۱٫۳۵ این الگو بیشتر تایید خواهد شد و بعد از آن می تواند تارگت افزایشی ۸۰ را نمایان سازد.

در حرکت نزولی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۴۵٫۲۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می بایست نسبت به سناریوی افزایشی احتیاط کرد زیرا اگر به هر دلیلی سطح حمایت ۴۵٫۲۵ با قدرت شکسته شود به معنای استمرار موج اصلاحی از سطح ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۹ ژوئن) می باشد که می تواند قیمت نفت برنت را تا حدود ۴۱٫۵۱ و ۳۹٫۹۸  پایین بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ به ۵۲٫۸۶ و پایین ترین سطح ۲ اوت قرار دارند.

در هر حال این سناریوی نزولی نفت برنت با توجه به توافق اخیر سازمان اوپک در کاهش سطح تولیدات خود کمی بعید به نظر می رسد مگر آنکه از پایین سطح حمایت ۴۵٫۲۵ با قدرت شکسته شود. بنابراین در نمودار روزانه، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت و هدف های بعدی آن در سه ماهه چهارم سال جاری به ترتیب به سطوح ۵۱٫۳۰ و ۵۲٫۸۶ و پس از آن ۵۷٫۳۶ دلار/بشکه مشخص شده اند که در چارت بعدی مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت