تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۱۵ و تثبیت کندل دو ساعته در پایین آن به ترتیب در موج نزولی C تا سطوح حمایت بعدی ۱۳۰۷ و ۱۲۹۸ کاهش یابد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است از نظر بررسی شمارش امواج الیوت ویو، این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) می باشد و از توانایی برای کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۹۸ برخوردار است که این سطح در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی مشخص است.

در نمودار زیر هر چند سطح حمایت ۱۳۱۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) مقداری مانع از ریزش قیمت در این موج شده است اما از آنجایی که معمولا موج  C از نوسانات نزولی شدیدی برخوردار است دیر یا زود احتمال شکست سطح حمایت ۱۳۱۵ و کاهش قیمت به سوی سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) محتمل به نظر می رسد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطوح مقاومت ۱۳۲۲ ، ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۳۲۸ خواهند بود.

با تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها، افزایشی شدن شاخص های سهام بین الملل و در پی انتشار اخباری در مورد احتمال موافقت آمریکا با کاهش جریمه ۱۴ میلیارد دلاری دویچه بانک آلمان به ۵٫۴ میلیارد دلار، قیمت اونس طلا مجدداً سیر نزولی به خود گرفته است.

مقامات دویچه بانک آلمان در تلاش هستند که در مورد کاهش جریمه ۱۴ میلیارد دلاری به علت آنچه که “انجام معاملات رهنی و فروش غیرقانونی اوراق بهادار وام مسکن در خلال بحران مالی ۲۰۰۸” خوانده شد با مقامات آمریکایی به توافق برسند و مبلغ جریمه را از ۱۴ میلیارد دلار به حدود ۵٫۴ میلیارد دلار کاهش دهند و این مساله را حل و فصل کنند.

این اخبار از روز جمعه منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای پایین ۱۳۱۸ شده است و این موج در شرایطی ایجاد شد که خبر فاندامنتالی خاصی نداشتیم و بیشتر شایعات حاکم بر بازار بودند تا اخبار واقعی. این شایعات بیشتر حول همین موضوع کاهش جریمه دوئچه بانک آلمان بود. آمارهای مدیران خرید شیگاگو و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا نیز بهتر از حد پیش بینی بازارها اعلام شدند. از سوی دیگر بازار چین از روز ۱ اکتبر تا ۹ اکتبر به خاطر تعطیلات روز ملی بسته است که این موضوع نیز تقاضای طلا را کاهش می دهد.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱٫۱۹-  تن کاهش از رقم قبلی ۹۴۹٫۱۴ تن به ۹۴۷٫۹۵ تن تقلیل یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

ارزش پوند نیز پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پایان مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌شود به کمترین نرخهای ۷ هفته گذشته در مقابل دلار آمریکا سقوط کرد. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر منجر به کاهش شدید پوند در بازارها شده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران تنها آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) برای ماه سپتامبر منتشر می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۴۹٫۴ به ۵۰٫۳ افزایش یابد و در صورت اعلام قوی این شاخص امکان کاهش قیمت اونس طلا قوت بیشتری خواهد گرفت.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا