تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

این جفت ارز بعد از آنکه روز جمعه نتوانست خود را پایین کف ابر ایچیموکوی روزانه تثبیت کند دوباره به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ و ۱۰۰ روزه رساند و هم اکنون در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۱۲۴۰ و ۱٫۱۲۵۰ قرار دارد و باید دید موفق به شکست این سطوح می شود یا نه. این ابر ایچیموکو محدوده کف ۱٫۱۱۷۱ تا سقف ۱٫۱۲۱۱ را پوشش داده است. مقامات دویچه بانک آلمان در تلاش هستند که در مورد کاهش جریمه ۱۴ میلیارد دلاری به علت آنچه که “انجام معاملات رهنی و فروش غیرقانونی اوراق بهادار وام مسکن در خلال بحران مالی ۲۰۰۸” خوانده شد با مقامات آمریکایی به توافق برسند و مبلغ جریمه را از ۱۴ میلیارد دلار به حدود ۵٫۴ میلیارد دلار کاهش دهند و این مساله را حل و فصل کنند. این اخبار از روز جمعه موجب تثبیت قیمت بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ شده است و این موج در شرایطی ایجاد شد که خبر فاندامنتالی خاصی نداشتیم و بیشتر شایعات حاکم بر بازار بودند تا اخبار واقعی. این شایعات بیشتر حول همین موضوع کاهش جریمه دوئچه بانک آلمان بوده است. اخبار متعددی که این هفته در بازار ارز منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای یورو در مقابل دلار آمریکا بین سطوح ۱٫۱۱۲۰ و ۱٫۱۲۸۵ فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. این هفته، توجه اصلی بازار به انتشار گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است و انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده در ماه سپتامبراز رقم قبلی ۱۵۱۰۰۰ به ۱۷۱۰۰۰ افزایش یابد. یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود،  افزایش سطح دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدهای آمریکا با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدها در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ افزایش یابد و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود.

پوند – دلار آمریکا

ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پایان مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌شود به شدت سقوط کرده است. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر از امروز منجر به کاهش شدید پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطوح ۷ هفته گذشته و تقویت یورو در مقابل پوند به بالاترین نرخهای ۳۸ ماهه گذشته شده است. بعد از سخنان نخست وزیر انگلیس، پوند همچنان تحت فشارهای نزولی است و امروز تا آستانه ی ۱٫۲۸۰۰ ضعیف شده است و تنها چند قدم دیگر تا سطح ۱٫۲۷۷۸ (پایین ترین سطح ماه جولای ۲۰۱۶ و کمترین نرخ ۳۱ ساله گذشته) فاصله دارد. بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای پوند فروش با هدفهای پایین سطح ۱٫۲۷۷۸ است. تارگت های نزولی بعدی به ترتیب ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۰۰۰ و بعد از آن سطح ۱٫۱۰۰۰ در میان مدت و بلند مدت پیش بینی می شود. سطح ۱٫۰۵۰۰ پایین ترین نرخ برابری پوند در مقابل دلار آمریکا از سال ۱۹۸۵ می باشد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت قوی در بالای سطح ۱٫۲۹۰۰ مواجه است.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز قرار گرفتن قیمت پایین خط روند نزولی رسم شده از  بالاترین سطح ماه مه به معنای ادامه حرکت کاهشی به سوی سطح ۱۰۰٫۰۰ (مماس با خط روند افزایشی از پایین ترین سطح ماه ژوئن) است. نقطه مماس قیمت این زوج ارز با خط روند نزولی رسم شده هر روز به میزان ۱۰ پیپ پایین تر می آید و برای امروز در نزدیکی سطح ۱۰۲٫۱۵ قرار گرفته است و هر بار با نزدیک شدن قیمت به این خط روند، فروشندگان وارد بازار می شوند. ابر ایچیموکو نیز محدوده ۱۰۱٫۹۵  تا ۱۰۳٫۲۵ را پوشش داده است که مقاومت مستحکم برای این زوج ارز محسوب می شود. در واقع هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطوح مقاومت ۱۰۱٫۷۵ ، ۱۰۲٫۱۵ و نزدیکی خط روند نزولی رسم شده فرصت های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد. از نظر تحلیل تکنیکال برای فروشندگان این زوج ارز شکسته شدن کامل سطح ۱۰۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تارگت بعدی سطوح ۱۰۰٫۰۰ و ۹۹٫۵۵ را نمایان می سازد.

یورو ین ژاپن

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال ابر ایچیموکو رسم شده که محدوده ۱۱۴٫۰۵  تا ۱۱۵٫۶۵ را پوشش داده است قیمت را در میان مدت تحت فشارهای نزولی قرار می دهد و کاملا مشخص است هر چند مقداری به نزدیکی کف ابر ایچیموکو اصلاح کرده است اما قیمت این زوج در پایین کف ابر ایچیموکو و سطح مقاومت مهم ۱۱۴٫۲۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تثبیت شده است که سیگنال مشخصی در جهت کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن به سوی سطح ۱۱۱٫۲۵ محسوب می شود مگر آنکه کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۱۴٫۲۲ بسته شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که قیمت این زوج ارز یک بار در اوایل ماه جاری و یک بار دیگر در دو هفته گذشته نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۳۲) تثبیت کند و به همین خاطر هم اکنون در نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۳٫۷۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد. برای امروز مقاومتهای مستحکم به ترتیب  بر روی ۱۱۴٫۲۲ و ۱۱۴٫۵۰ دیده می شوند و سطح ۱۱۴٫۲۳ (خط کیجون سن) مقاومت مهمی است و تنها به شرط تثبیت قیمت بالای خط تنکان سن می تواند سناریوی نزولی را موقتا تغییر دهد.  از این رو تازمانیکه قیمت این جفت ارز پایین کف ابر ایچیموکو و خط کیجون  قرار گرفته است، احتمال کاهش به ترتیب به سطوح ۱۱۳٫۲۲ (خط تنکان روزانه) و ۱۱۲٫۶۰ (پایین ترین سطح روز جمعه) وجود دارد.

یورو پوند

این زوج ارز قیمت خود را کاملا در بالای خطوط تنکان و کیجون تثبیت کرده است و امروز طبق پیش بینی های گذشته به بالاترین نرخهای ۳۸ ماهه گذشته افزایش یافت. از نظر تحلیل تکنیکال احتمال صعود قیمت تا سطح ۰٫۸۷۷۲ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) وجود دارد و اگر این سطح هم با قدرت شکسته شود سیگنال افزایش تا سطح ۰٫۸۸۱۵ (بالاترین سطح فوریه ۲۰۱۳) صادر خواهد کرد. ابر ایچیموکو نیز محدوده کف ۰٫۸۱۶۲ تا سقف ۰٫۸۵۵۹ را پوشش داده است و  تا زمانیکه قیمت این جفت ارز بالای خطوط تنکان و کیجون سن تثبیت شده است، امکان تقویت این جفت ارز به سوی سطوح ۰٫۸۷۷۲ و ۰٫۸۸۱۵ چندان بعید نخواهد بود. از نظر تحلیل فاندامنتال ارزش پوند  در مقابل ارزهای اصلی پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پایان مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌شود به شدت سقوط کرده است. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر از امروز منجر به کاهش شدید پوند در بازارها و تقویت یورو در مقابل پوند به بالاترین نرخهای ۳۸ ماهه گذشته شده است.

دلار آمریکا فرانک سویس

این جفت ارز هنوز نتوانسته خود را با قدرت در بالای ابر ایچیموکوی روزانه یعنی سطح ۰٫۹۷۳۷  تثبیت کند و به همین دلیل در تلاش برای کاهش دوباره به سوی سطوح ۰٫۹۷۰۰ و ۰٫۹۶۶۰می باشد که شرط آن تثبیت قیمت پایین سقف ابر ایچیموکو می باشد. این ابر ایچیموکوی بر روی سطح ۰٫۹۷۳۷ مشخص شده است که هفته ی پیش نتوانست بالای  این ابر ایچیموکو تثبیت شود و تا سطح ۰٫۹۶۳۸ سقوط کرد. تارگتهای نزولی بعد از سطح ۰٫۹۶۳۰ به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۵۵۰ و ۰٫۹۵۳۸ (پایین ترین سطوح ۱۸ و ۱۹ اوت ۲۰۱۶) می باشد و اندیکاتور استوکستیک نیز فشار فروش قیمت این جفت ارز را نشان می دهد و انتظار می رود فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس تحمیل شود. لازم به ذکر است خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ و ۱۰۰ روزه گذشته همگی در منطقه ۰٫۹۷۳۶ تا ۰٫۹۷۶۰ قرار گرفته اند که برای امروز این منطقه را به مقاومت جدّی برای این جفت ارز تبدیل کرده اند. حد استاپ فروش معامله گران چند پیپ بالای سطح ۰٫۹۷۷۰ (بالاترین سطح روز جمعه) تعیین شده است.

دلار استرالیا دلار آمریکا

از نظر تحلیل تکنیکال در این جفت ارز قیمت بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته تثبیت شده است و توانسته با قدرت به بالای سقف ابر ایچیموکو برسد و بعد از تکمیل این حرکت اصلاحی در نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۵۷۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی)  برای افزایش به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۱۰ تلاش خواهد کرد که اگر موفق به شکست این سطوح شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۷۳۰ و ۰٫۷۷۶۰  افزایش می یابد. از نظر تحلیل بین بازاری، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا نیز بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۱۰ صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۰٫۷۶۴۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۰٫۷۶۴۰ می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۷۰۰ ، ۰٫۷۷۱۰ ، ۰٫۷۷۳۰ خواهند بود. فردا صبح بانک مرکزی استرالیا (RBA) در ساعت ۰۷:۰۰ به وقت تهران تشکیل جلسه خواهد داد و انتظار می رود نرخ بهره بدون تغییر همان رقم قبلی %۱٫۵ اعلام شود و عمده توجهات به بیانیه منتشره همراه نرخ بهره و سخنان ریس جدید بانک مرکزی استرالیا فیلیپ لاو (Philip Lowe) خواهد بود تا لحن وی مشخص شود.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

قیمت این جفت ارز  پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته تثبیت شده است و همین مساله مانع از هر گونه حرکت افزایشی گردیده است. از آنجایی که قیمت جفت ارز دلار استرالیا- دلار نیوزلند (AUDNZD) به سوی سطوح ۱٫۰۵۶۰ و ۱٫۰۵۶۵ صعود کرده است این حرکت نیز موجب تضعیف دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا شده است. اندیکاتور RSI تمایلات نزولی بازار را نشان می دهد و کندل ماه سپتامبر نیز در نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۲۳۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بسته شد و نتوانست خود را به بالای سطح مقاومت ۰٫۷۵۳۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) برساند و همین موضوع اشاره به کاهش قیمت این جفت ارز دارد. برای هفته جاری چنانچه قیمت این جفت ارز بتواند از خط میانگین متحرک ۵۵ روزه عبور کند و سقف ابر ایچیموکو را بشکند به ترتیب تا کف ابر ایچیموکو، خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه گذشته کاهش می یابد.

دلار آمریکا دلار کانادا

قیمت این جفت ارز همچنان به خاطر افزایش قیمت نفت در بازارها به نرخهای پایین ۱٫۳۱۰۰ کاهش یافته است و هر چقدر قیمت نفت با افزایش روبرو شود این حرکت باعث ریزش بیشتر این جفت ارز می شود. کانادا یکی از تولیدکنندگان نفت در جهان است و با افزایش این کالا ،  ارزش دلار کانادا (CAD) نیز افزایش می یابد و همچنین بالعکس. از نظر تحلیل تکنیکال خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۳۰۹۰  قرار دارد و اگر قیمت بتواند دو ساعته پایین آن بسته شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۳۰۵۲ (خط کیجون سن ) و ۱٫۳۰۰۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) دست می یابد. ابر ایچیموکو نیز محدوده حمایت ۱٫۲۹۶۷ و ۱٫۲۹۵۸ را نشان می دهد. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز بر روی سطح ۱٫۳۲۲۸ تشکیل شده است. در صورتیکه هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه آینده شود این مساله به کاهش قیمت این زوج ارز می انجامد و از سوی دیگر اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ماه نوامبر شود این مساله به تقویت این جفت ارز می انجامد زیرا دونالد ترامپ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را بدترین قرارداد تجاری ارزیابی کرد که آمریکا آن را امضاء کرده است.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری تقویت شود و تا سطح مقاومت ۹۶٫۲۲ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۹۶٫۸۸ صادر خواهد کرد. این بدان معنی است که ارزش ارزهای مقابل دلار آمریکا (مخصوصا پوند انگلیس) در هفته جاری بیشتر متمایل به کاهش خواهند بود. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این چرخه در درون کانال افزایشی شکل گرفته است که نشان می دهد قیمت شاخص دلار آمریکا در بلند مدت هدف های ۹۸٫۳۷ و ۹۸٫۹۳ را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی به شرط شکست سطح حمایت ۹۵٫۴۰ می بایست منتظر اصلاح و برگشت به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۸۹ باشیم در غیر این صورت همانطور که در بالا اشاره شد در این هفته احتمال افزایش قیمت جهانی دلار آمریکا به سطح ۹۶٫۲۲ و پس از آن سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۸۸ وجود دارد که این تارگت ها را در نمودار زیر مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا