تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در نمودار قیمت جهانی اونس طلا کاملا مشخص است که قیمت سطح حمایت ۱۳۰۷ را لمس کرده است و پیش بینی می شود با شکست آن تا سطح ۱۲۹۸ کاهش یابد. همانطور که در چارت زیر مشاهده می فرمایید این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارند که این موج در حقیقت سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) شروع شده است و در این موج می تواند قیمت اونس طلا را تا سطح ۱۲۹۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) پایین بکشاند.

لازم به ذکر است در صورتیکه امروز سطح حمایت ۱۳۰۷ با قدرت شکسته شود، تاییدی در جهت الگوی مثلث کاهشی خواهد بود که بعد از سطح ۱۲۹۸ اهداف نزولی ۱۲۸۷ و ۱۲۷۰ را مشخص می سازد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند. هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه خواهد بود و همانطور که در نمودار مشاهده می شود سطوح مقاومت به ترتیب در ۱۳۱۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ، ۱۳۱۸ و ۱۳۲۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) قرار دارند.

مقاومت اصلی قیمت اونس طلا بر روی ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) در چارت پایین مشخص شده است. بنابراین برای امروز سطح حمایت ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) سرنوشت قیمت اونس طلا را تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت نزولی تا سطوح ۱۳۰۲ ، ۱۳۰۰ و ۱۲۹۸ ادامه خواهد یافت. تارگت های نزولی بعدی نیز در نمودار مشخص هستند.

از نظر تحلیل فاندامنتال و بنیادی، قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای دو هفته گذشته کاهش یافته است و دیروز آمار موسسه مدیریت عرضه ی کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه سپتامبر قوی تر از حد پیش بینی ها اعلام شد و این مساله قیمت اونس طلا را تضعیف کرده است.

دیروز در شرایطی که بازار انتظار عددی در حدود ۵۰٫۳ برای آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا را داشت خبر نهایی ۵۱٫۵ اعلام شد که بسیار بالاتر از حد انتظار و بالای خط روانی ۵۰ بود. بنابراین تضعیف قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای دو هفته گذشته امری کاملا طبیعی بوده و کاملا منطبق با واقعیات فاندامنتالی بازار بوده است.

اخیرا بخش صادرات به رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال کمک کرده است و گزارش دیروز نشان داد که فروش آینده کارخانجات آمریکا رشد داشته است بطوریکه شاخص سفارشات جدید کارخانجات آمریکا در ماه سپتامبر از رقم ۴۹٫۱ به ۵۵٫۱ رشد کرد.

آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا معمولا به خاطر اینکه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا بیشتر می کند، قیمت اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار می دهد. از این رو طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار می‌دهد.

جریان ریسک گریزی نیز به خاطر کمتر شدن نگرانی ها از بحران دوئچه بانک آلمان کاهش یافته است و هنوز هم باید در انتظار ادامه فشارهای نزولی اونس طلا باشیم. نکته دیگر آنکه بازار چین تعطیل است و کم کم شاهد کاهش حجم معاملات بازار طلا خواهیم بود و این امکان وجود دارد که معامله گران در غیاب چینی ها در بازار زمینه ادامه حرکت کاهشی قیمت اونس طلا را بیشتر فراهم کنند. بازار چین از روز ۱ اکتبر تا ۹ اکتبر به خاطر تعطیلات روز ملی بسته است که این موضوع نیز تقاضای طلا را کاهش می دهد.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم قبلی ۹۴۷٫۹۵ تن اعلام شد و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نمی شود و قیمت اونس طلا همچنان تحت فشار قرار دارد و در حال حاضر نیروهایی که آنرا به سمت پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا