تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

یورو در مقابل دلار آمریکا بعد از اعلام قوی آمار موسسه مدیریت عرضه ی کارخانه ای آمریکا (ISM) به نرخهای پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ ،  ۲۱ ، ۵۵ ، ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ روزه گذشته کاهش یافته است و برای امروز چنانچه موفق به شکست سطح حمایت اولیه ۱٫۱۱۵۰ شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۱۳۰ و ۱٫۱۱۲۰ کاهش می یابد. اندیکاتور RSI نیز اشاره به کاهش یورو دارد و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان با آمریکا نیز بیشتر شده است که این موضوع فشارهای نزولی یورو را در طی ۲۴ ساعته گذشته زیاد کرده است. پایین تر از سطح ۱٫۱۱۲۰ هدف بعدی بر روی سطح ۱٫۱۰۴۵ قرار دارد. برای امروز سطوح مقاومت نیز به ترتیب بر روی ۱٫۱۱۸۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) ، ۱٫۱۱۸۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) ۱٫۱۲۱۸ (خط میانگین متحرک ۵ روزه گذشته) و ۱٫۱۲۲۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تشکیل شده اند. اخبار متعددی که این هفته در بازار ارز منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی اخیر را برای یورو در مقابل دلار آمریکا بین سطوح ۱٫۱۱۲۰ و ۱٫۱۲۸۵ فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. این هفته روز جمعه توجه اصلی بازار به انتشار گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است و انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده در ماه سپتامبراز رقم قبلی ۱۵۱۰۰۰ به ۱۷۱۰۰۰ افزایش یابد. یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود،  افزایش سطح دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدهای آمریکا با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدها در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ افزایش یابد و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود.

پوند – دلار آمریکا

ارزش پوند همچنان  در مقابل ارزهای اصلی پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قبل از پایان مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و همچنین به دلیل نگرانی ها از مواضع دولت به برگزیت سخت (Hard Brexit)  به شدت سقوط کرده است. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا  تا قبل از اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر از منجر به کاهش شدید پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطوح ۳۱ گذشته شده است. بعد از سخنان نخست وزیر انگلیس، پوند همچنان تحت فشارهای نزولی است و امروز تا سطح ۱٫۲۷۳۵ ضعیف شده است و تنها چند قدم دیگر تا سطح ۱٫۲۷۰۰ فاصله دارد. بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای پوند فروش با هدفهای پایین سطح ۱٫۲۷۰۰ است. تارگت های نزولی بعدی به ترتیب ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۰۰۰ و بعد از آن سطح ۱٫۱۰۰۰ در میان مدت و بلند مدت پیش بینی می شود. سطح ۱٫۰۵۰۰ پایین ترین نرخ سال ۱۹۸۵ می باشد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت قوی در بالای سطوح ۱٫۲۸۰۰  و ۱٫۲۸۵۰ مواجه است.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز با توجه به حرکت افزایشی دلار آمریکا در بازارها، قیمت آن به بالای خط روند نزولی رسم شده یعنی سطح ۱۰۲٫۰۷ رسیده است و بالای سطح ۱۰۱٫۶۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تثبیت شده است که دلیل اصلی آن حرکت صعودی امروز شاخص دلار آمریکا (DXY) به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته است. تارگت های افزایشی به ترتیب بر روی سطوح ۱۰۲٫۷۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) ، ۱۰۲٫۷۹ (بالاترین سطح ۲۱ سپتامبر) و ۱۰۳٫۲۵ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) مشخص هستند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد و عمده توجهات به گزارش مثبت دیروز مدیریت عرضه ی بخش کارخانه ای آمریکا (ISM) و سخنرانی مستر از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) است. فردا توجهات بازار به گزارش بخش خصوصی آمریکا ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک آمریکا) و بخش خدمات ISM آمریکا معطوف خواهد بود. باید دید قیمت این جفت ارز با این حرکت افزایشی خود موفق به تثبیت بالای سطوح مقاومت مستحکم اشاره شده می شود یا خیر. سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۰۲٫۷۰ تشکیل شده و پس از آن سطوح مقاومت مستحکم بعدی به ترتیب ۱۰۳٫۰۰ و ۱۰۳٫۲۵ نمایان است که این سطح محل برخورد قیمت به سقف ابر ایچیموکوی روزانه می باشد. برای شروع حرکت نزولی نیز می بایست به پایین خط روند کاهشی رسم شده و خط کیجون سن قرار گیرد تا بتواند به سوی خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته برگردد.

یورو ین ژاپن

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال قیمت توانسته بدلیل تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر (مخصوصا افزایش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن) به بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته و خط فیبوناچی ۵۰  درصدی و همچنین به بالای خط کیجون سن دست یابد و کف ابر ایچیموکو به سمت بالا شکسته شده است و سقف ابر بر روی سطح ۱۱۵٫۶۵ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بر روی  ۱۱۶٫۰۹ قرار دارد. این جفت ارز از اواخر ماه اکتبر تا کنون موفق به تثبیت بالای ابر ایچیموکو نشده بود و این حرکت افزایشی به بالای ابر ایچیموکو در کوتاه مدت مهم تلفی می شود و نشانه ای از افزایش قیمت یورو در مقابل ین ژاپن می باشد. سطح حمایت امروز به ترتیب بر روی ۱۱۴٫۰۰ و پس از آن سطوح ۱۱۳٫۶۵ (پایین ترین سطح دیروز) و ۱۱۳٫۲۱ (خط تنکان ایچیموکوی روزانه) تشکیل شده است.

یورو پوند

در این زوج ارز همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم قیمت خود را کاملا در بالای خطوط تنکان و کیجون تثبیت کرده است و امروز طبق پیش بینی های گذشته به بالاترین نرخهای ۳۸ ماهه گذشته یعنی سطح ۰٫۸۷۶۵ افزایش یافت. از نظر تحلیل تکنیکال احتمال صعود قیمت تا سطح ۰٫۸۷۷۲ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) وجود دارد و اگر این سطح هم با قدرت شکسته شود سیگنال افزایش تا سطح ۰٫۸۸۱۵ (بالاترین سطح فوریه ۲۰۱۳) صادر خواهد کرد. ابر ایچیموکو نیز محدوده کف ۰٫۸۱۶۲ تا سقف ۰٫۸۵۵۹ را پوشش داده است و تا زمانیکه قیمت این جفت ارز بالای خطوط تنکان و کیجون سن تثبیت شده است، امکان تقویت این جفت ارز به سوی سطوح ۰٫۸۷۷۲ و ۰٫۸۸۱۵ چندان بعید نخواهد بود. از نظر تحلیل فاندامنتال ارزش پوند  در مقابل ارزهای اصلی پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا قبل از پایان مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌شود به شدت سقوط کرده است. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تا قبل از اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر از امروز منجر به کاهش شدید پوند در بازارها و تقویت یورو در مقابل پوند به بالاترین نرخهای ۳۸ ماهه گذشته شده است.

دلار آمریکا فرانک سویس

در این جفت ارز اخبار تکنیکال و فاندامنتال کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و این جفت ارز در حال تقویت به سوی سطوح ۰٫۹۸۳۰ و ۰٫۹۸۵۰ است که این سطح در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار دارد. از آنجایی که قیمت موفق به شکست و تثبیت بالای ابر ایچیموکوی در سطح ۰٫۹۷۳۷ شده است در کوتاه مدت و میان مدت احتمال صعود قیمت این جفت ارز وجود دارد. دیروز آمار موسسه مدیریت عرضه ی کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه سپتامبر قوی تر از حد پیش بینی ها اعلام شد و این مساله قیمت این جفت ارز را تقویت کرده است. دیروز در شرایطی که بازار انتظار عددی در حدود ۵۰٫۳ برای آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا را داشت خبر نهایی ۵۱٫۵ اعلام شد که بسیار بالاتر از حد انتظار و بالای خط روانی ۵۰ بود. بنابراین افزایش قیمت این جفت ارز به بالای ابر ایچیموکوی روزانه امری کاملا طبیعی بوده و کاملا منطبق با واقعیات فاندامنتالی بازار بوده است. اخیرا بخش صادرات به رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال کمک کرده است و گزارش دیروز نشان داد که فروش آینده کارخانجات آمریکا رشد داشته است بطوریکه شاخص سفارشات جدید کارخانجات آمریکا در ماه سپتامبر از رقم ۴۹٫۱ به ۵۵٫۱ رشد کرد. آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا معمولا به خاطر اینکه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا بیشتر می کند و به خاطر همین دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای اصلی تقویت شده است که واکنش کاملا طبیعی بازار محسوب می شود. برای امروز در این جفت ارز سطوح حمایت زیادی در پایین نرخ ۰٫۹۸۰۰ قرار دارد.

دلار استرالیا دلار آمریکا

امروز بانک مرکزی استرالیا (RBA) مطابق پیش بینی ها نرخ بهره بانکی خود را در عدد %۱٫۵ تثبیت کرد و لحن خنثی (Neutral) را اتخاذ نمود و در مجموع این خبر تاثیر زیادی بر روی این جفت ارز نداشت. براساس آنچه که دیروز گفته شد از نظر تحلیل تکنیکال در این جفت ارز قیمت بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته تثبیت شده است و توانسته با قدرت به بالای سقف ابر ایچیموکو برسد و بعد از تکمیل این حرکت اصلاحی در نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۵۷۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی)  برای افزایش به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۱۰ تلاش خواهد کرد که اگر موفق به شکست این سطوح شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۷۳۰ و ۰٫۷۷۶۰  افزایش می یابد. از نظر تحلیل بین بازاری، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا نیز بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۱۰ صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت بالای سطوح حمایت ۰٫۷۶۴۰ و ۰٫۷۶۳۵ می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۷۰۰ ، ۰٫۷۷۱۰ ، ۰٫۷۷۳۰ خواهند بود. در حرکت نزولی نیز تنها به شرط شکست محدوده حمایت ۰٫۷۵۹۹ تا ۰٫۷۵۸۸ یعنی جاییکه پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر، سقف ابر ایچیموکو، خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه قرار دارند، احتمال کاهش به سطوح ۰٫۷۵۳۵ و ۰٫۷۵۳۰ را بوجود می آورد.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

قیمت این جفت ارز پس از اعلام ضعیف فرآورده های لبنیاتی نیوزلند از سطح مقاومت ۰٫۷۳۱۰ با کاهش مواجه شده است و  پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته تثبیت شده است و همین مساله مانع از هر گونه حرکت افزایشی گردیده است که دیروز نیز بدان اشاره کردیم. از آنجایی که قیمت جفت ارز دلار استرالیا- دلار نیوزلند (AUDNZD) به سوی سطوح ۱٫۰۵۶۰ و ۱٫۰۵۶۵ صعود کرده است این حرکت نیز موجب تضعیف دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا شده است. اندیکاتور RSI تمایلات نزولی بازار را نشان می دهد و کندل ماه سپتامبر نیز در نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۲۳۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بسته شد و نتوانست خود را به بالای سطح مقاومت ۰٫۷۵۳۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) برساند و همین موضوع اشاره به کاهش قیمت این جفت ارز دارد. برای هفته جاری چنانچه قیمت این جفت ارز بتواند از خط میانگین متحرک ۵۵ روزه عبور کند و سقف ابر ایچیموکو را بشکند و همچنین به پایین سطوح حمایت ۰٫۷۲۲۰ و ۰٫۷۲۰۰ برسد به ترتیب تا کف ابر ایچیموکو، خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه گذشته کاهش می یابد.

دلار آمریکا دلار کانادا

قیمت این جفت ارز همچنان به خاطر افزایش قیمت نفت در بازارها در نرخهای پایین ۱٫۳۲۰۰ تثبیت شده است و هر چقدر قیمت نفت با افزایش روبرو شود این حرکت باعث ریزش بیشتر این جفت ارز می شود. کانادا یکی از تولیدکنندگان نفت در جهان است و با افزایش این کالا ،  ارزش دلار کانادا (CAD) نیز افزایش می یابد و همچنین بالعکس. از نظر تحلیل تکنیکال خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۳۰۹۰  قرار دارد و اگر قیمت بتواند دو ساعته پایین آن بسته شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۳۰۵۲ (خط کیجون سن ) و ۱٫۳۰۰۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) دست می یابد. ابر ایچیموکو نیز محدوده حمایت ۱٫۲۹۶۷ و ۱٫۲۹۵۸ را نشان می دهد. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز بر روی سطح ۱٫۳۲۲۸ تشکیل شده است. همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم در صورتیکه هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه آینده شود این مساله به کاهش قیمت این زوج ارز می انجامد و از سوی دیگر اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ماه نوامبر شود این مساله به تقویت این جفت ارز می انجامد زیرا دونالد ترامپ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را بدترین قرارداد تجاری ارزیابی کرد که آمریکا آن را امضاء کرده است. در حال حاضر نوسانات این جفت ارز رابطه ی عکس با حرکت قیمت نفت دارد.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲ سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۹۶٫۸۸ صادر کند. این بدان معنی است که ارزش ارزهای مقابل دلار آمریکا (مخصوصا پوند انگلیس) در هفته جاری بیشتر متمایل به کاهش خواهند بود. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این چرخه در درون کانال افزایشی شکل گرفته است که نشان می دهد قیمت شاخص دلار آمریکا در بلند مدت هدف های ۹۸٫۳۷ و ۹۸٫۹۳ را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی به شرط شکست سطح حمایت ۹۵٫۴۰ می بایست منتظر اصلاح و برگشت به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۸۹ باشیم در غیر این صورت همانطور که در بالا اشاره شد در این هفته احتمال افزایش قیمت جهانی دلار آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۸۸ وجود دارد که این تارگت را در نمودار زیر مشاهده می فرمایید. در حال حاضر قیمت شاخص دلار آمریکا در بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار گرفته است که نشانه ی مهمی در جهت تقویت شاخص دلار آمریکا می باشد و اگر موفق به عبور از منطقه مقاومت ۹۶٫۵۰ و ۹۶٫۷۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته و ابر باریک ایچیموکوی هفتگی) شود به ترتیب تا سطوح ۹۷٫۵۴ و ۹۷٫۵۷ صعود خواهد کرد و این بدان معناست که ارزهای اصلی مقابل دلار آمریکا  از جمله پوند ، یورو، فرانک سویس، ین ژاپن تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار خواهند گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا