تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم از آنجاییکه سطح حمایت ۱۳۰۷ اهمیت روانی بسیار زیادی داشت دیروز با شکست آن و خط روند افزایشی رسم شده که در نمودار روزانه مشاهده می فرمایید، چنین رفتارهای عجیبی از بازار و سقوط آن تا سطح ۱۲۶۵ چندان غیر عادی نیست و در گزارش دیروز به تارگت های نزولی ۱۲۸۷ و ۱۲۷۰ بعد از سطح ۱۲۹۸ اشاره شد.

در واقع هر موجی که در بازار براه می افتد به علت فروش های سنگینی است که معامله گران بزرگ و نهادهای بزرگ اقتصادی در غیاب بازیگران اصلی بازار طلا (چینی ها) در بازار می کنند. این جریان ظاهرا به دنبال فرصتی برای فروش اونس طلا می گشت و دیروز با شکست سطح حمایت ۱۳۰۷ و مهمتر از همه سطح روانی ۱۳۰۰ وارد بازار شدند و با آغاز کار بازار آمریکا طوفان نمودارها را فرا گرفت و ظرف یکی دو ساعت اونس طلا به میزان قابل توجهی تضعیف شد.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۷۵ یا ۱۲۸۱ اصلاح جزئی و کوتاه داشته باشد و بعد از آن دوباره مو.قعیت فروش ایجاد کند و تحت فشارهای نزولی به سوی سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۵۰ قرار گیرد که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت زیر نشان داده است و پیشتر نیز در چشم انداز فصلی بدان اشاره شده بود.

در چارت پایین مشخص است که قیمت اونس طلا در موج نزولی ۳ قرار گرفته است که این موج سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۲ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر) به شمار می رود. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این موج موقتا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۶۵ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) متوقف شده است با این حال بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۷۵ یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۱ در این موج از پتانسیل زیادی برای کاهش تا سطح ۱۲۶۰ برخوردار است.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت هدف نزولی قیمت اونس طلا را در سطح ۱۲۴۹ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است و نکته دیگر آنکه این سطح ۱۲۴۹ در نمودار یک ساعته بر روی خط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی قرار دارد.

از نظر تحلیل فاندامنتال و بنیادی، قیمت جهانی اونس طلا به کمترین سطوح ۳ ماهه گذشته سقوط کرده است و با لمس ۱۲۶۶ آنرا را به یکی از خبر سازترین فلزات تبدیل کرد. سقوط دیروز قوی ترین نزول روزانه قیمت اونس طلا از ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به این سو بود و سطح ۱۲۶۶ تا قبل از نتایج همه پرسی انگلیس تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود. در واقع همانطور که در بالا بدان اشاره شد قیمت اونس طلا پس از شکسته شدن خط روند افزایشی رسم شده در چارت روزانه به شدت تضعیف شد بطوریکه اکنون در ناحیه بین ۱۲۶۵ و ۱۲۷۵ قرار دارد.

دلیل اصلی این سقوط ، تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای دو ماهه گذشته، بالا رفتن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر، اظهارات تند چند تن از مقامات بانک فدرال ( اوانس، مستر و لکر) و پاره ی از ملاحظات تکنیکال و شکست سطوح حمایت روانی در غیاب بازیگران اصلی بازار (چینی ها) بود.

همچنین گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه بانک مرکزی اروپا (ECB) به احتمال زیاد به تدریج برنامه خرید ماهیانه ۸۰ میلیارد یوروی اوراق قرضه خود را تا قبل از اتمام آن کم کند (Tapering) که البته بعدا این خبر تکذیب شد. با این حال اگر بانک مرکزی اروپا در اندیشه کم کردن برنامه خرید اوراق قرضه باشد این موضوع از دلایل دیگر سقوط قیمت اونس طلا محسوب می شود. در واقع این بار اونس طلا طعمه حریقی شده که به ذوب قدرت آن انجامید و سقوط ۳۰ دلار تنها در یک روز که نزدیک ترین سابقه مشابه آن به سپتامبر سال ۲۰۱۳ باز می گردد.

قیمت اونس طلا پس از اینکه اعداد ۱۳۰۷ و ۱۳۰۰ را شکست به سرعت پایین آمد و بدنبال خود بسیاری دیگر از فلزات را نیز پایین آورد که یکی از آنها نقره بود. نقره نیز در معاملات دیروز قوی ترین نزول روزانه خود را از ماه ژانویه ۲۰۱۵ به این سو تجربه کرد. قیمت اونس طلا در حال حاضر در یک موج نزولی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر اخبار امروز و آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه به نفع اونس طلا نباشد به این رفتار نزولی خود تا سطح ۱۲۵۰ ادامه دهد.

در حال حاضر بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تا قبل از خبر روز جمعه تاثیر اخبار اقتصادی آمریکا اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هر چند اخبار مهمی همچون آمارهای اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و آمار موسسه مدیریت عرضه ی بخش خدمات (ISM) را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

نکته دیگر آنکه که قبلا نیز بدان اشاره کردیم بازار چین در تعطیلات به سر می برد و دیروز نیز گفته شد این امکان وجود دارد که معامله گران در غیاب چینی ها در بازار زمینه ادامه حرکت کاهشی قیمت اونس طلا را بیشتر فراهم کنند. بازار چین از روز ۱ اکتبر تا ۹ اکتبر به خاطر تعطیلات روز ملی بسته است که این موضوع نیز تقاضای طلا را به شدت کاهش می دهد. از این رو قیمت اونس طلا همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و در حال حاضر نیروهایی که آنرا به سمت پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم قبلی ۹۴۷٫۹۵۲ تن اعلام شد و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا