تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت آمریکا به بالاترین سطح خود از ماه ژوئن به این سو صعود کرده است که عمده دلیل آن گمانه زنی ها از احتمال کاهش موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا است و با توجه به آنکه بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۷٫۶- میلیون بشکه کاهش یافت، این احتمال قویا می رود که امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) برای پنجمین هفته متوالی با کاهش مواجه شود.

اگر آمار امروز در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران کمتر از حد پیش بینی بازار (۲٫۵۶۰+ میلیون بشکه) اعلام شود این خبر موجب تقویت قیمت نفت آمریکا به بالای سطح روانی ۵۰ دلار در هر بشکه خواهد شد. از نظر تحلیل تکنیکال نیز امروز برای نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطوح مقاومت ۴۸٫۴۶ و ۴۸٫۷۵ دلار/بشکه تا سطح مقاومت بعدی ۴۹٫۸۵ صعود کند و همانطور که دیروز اشاره کردیم سیگنال خرید صادر کرده است که برای امروز نیز معتبر است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود هر یک از این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و بالاترین سطح ۱۹ اوت از موج افزایشی (c) تشکیل شده اند که این موج سومین موج از موج افزایشی بزرگ C می باشد که این موج از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) شکل گرفته است و کماکان از قدرت خوبی برای افزایش قیمت نفت آمریکا تا سطح ۵۲٫۱۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است.

برای امروز سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی ۴۸٫۹۶ و ۴۸٫۷۵ قرار دارند و از این رو برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۴۹٫۸۵ در واکنش به خبر نفتی ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران سرنوشت قیمت نفت آمریکا را تعیین خواهد کرد و در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت افزایشی نفت آمریکا با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

شکست این سطح سکوی صعود قیمت نفت آمریکا را تا سطح ۵۱٫۹۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تشکیل خواهد داد که در نمودار روزانه دیده می شود. بررسی سطوح فیبوناچی از اهداف موج C نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا سطح مقاومت کلیدی ۴۸٫۹۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را با قدرت شکسته است و هدف بعدی بر روی سطح ۵۱٫۹۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) دیده می شود.

نگاهی به چارتهای بازار نفت نیز موئد این مطلب است و در واقع قیمت نفت بعد از جلسه غیر رسمی اوپک در الجزایر و تصمیم بر کاهش سطح تولیدات در جلسه ماه نوامبر پرقدرت ظاهر شده است و معامله گرانی که پس از تصمیم اوپک، نفت آمریکا را خریداری کرده اند هم اکنون در انتظار افزایش قیمت آن تا سطح ۴۹٫۸۵ و پس از آن سطوح ۵۱٫۹۷ و ۵۲٫۱۱ هستند که این اهداف را در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

در نمودار بعدی قیمت نفت برنت به بالاترین سطح خود از ماه ژوئن به این سو صعود کرده است که عمده دلیل آن همانطور که در بالا گفته شد گمانه زنی ها از احتمال کاهش موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا است و با توجه به آنکه بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۷٫۶- میلیون بشکه کاهش یافت، این احتمال قویا می رود که امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) برای پنجمین هفته متوالی با کاهش مواجه شود.

اگر آمار امروز در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران کمتر از حد پیش بینی بازار (۲٫۵۶۰+ میلیون بشکه) اعلام شود این خبر موجب تقویت قیمت نفت برنت به بالای سطح روانی ۵۲٫۵۱ دلار در هر بشکه خواهد شد. از نظر تحلیل تکنیکال امروز برای نفت برنت دریای شمال پیش بینی می شود قیمت آن موفق به شکست سطوح مقاومت ۵۱٫۰۹ و ۵۱٫۲۲ شود و سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۲٫۵۱ صادر کند که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۵۱٫۰۹ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و سطح ۵۱٫۲۲ بالاترین سطح ۱۹ اوت از موج افزایشی C در نظر گرفته شده اند و از این رو برای امروز شکسته شدن سطوح مقاومت ۵۱٫۰۹ و ۵۱٫۲۲ در واکنش به خبر نفتی ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران سرنوشت قیمت نفت برنت را تعیین خواهد کرد.

در صورت شکسته شدن این منطقه، حرکت افزایشی نفت برنت با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و شکست این سطح سکوی صعود قیمت نفت برنت را تا سطح ۵۲٫۵۱  (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و پس از آن سطح ۵۴٫۸۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) تشکیل خواهد داد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می کنید.

نگاهی به چارتهای بازار نفت نیز موئد این مطلب است و قیمت نفت برنت بعد از جلسه غیر رسمی اوپک در الجزایر و تصمیم بر کاهش سطح تولیدات پرقدرت ظاهر شده است و معامله گرانی که پس از تصمیم اوپک، نفت برنت را خریداری کرده اند هم اکنون در انتظار افزایش قیمت تا سطوح ۵۲٫۵۱ و ۵۴٫۸۰ در موج افزایشی C هستند که این اهداف در نمودار زیر دیده می شوند.

در نمودار هفتگی نیز هدف میان مدت و بلند مدت نفت برنت بعد از سطح ۵۱٫۰۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) بر روی سطح ۶۵٫۸۰ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۲۸٫۴۰ – بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲ –  به ۲۷٫۱۰ – پایین ترین سطح ژانویه ۲۰۱۶) مشخص گردیده است.

همانطور که قبلا گفتیم سیاست مقامات اوپک کاهش تولیدات در جلسه ماه نوامبر است و بازار باید با این مسئله کنار بیاید که این کنار آمدن ظاهرا خود را در افزایش بهای خود نشان داده است.  بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت برنت خرید با هدفهای اشاره شده است که در چارت پایین مشاهده می فرمایید و خریداران از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت