تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت مهم ۱۲۵۹ (محل برخورد قیمت به خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت کلیدی با قدرت شکسته شود سیگنال فروش دیگر تا سطح ۱۲۴۹ صادر خواهد کرد. معمولا از نظر تحلیل تکنیکالی شکست خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه شکست مهمی تلقی می شود و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح حمایت در نرخ ۱۲۵۹ می شود یا نه.

از نظر شمارش امواج الیوت ویو، همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا در موج نزولی ۳ قرار دارد که سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۲ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر) می باشد و در این موج می تواند به سوی سطح ۱۲۵۹ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی و مماس با خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) کاهش یابد. هر چند بعد از سقوط شدید روز سه شنبه ممکن است مقداری از شتاب حرکت نزولی قیمت اونس طلا کاسته شود اما روند نزولی همچنان پایدار است.

براساس بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار روزانه هدف این حرکت نزولی بعد از سطح ۱۲۵۹ بر روی سطح ۱۲۴۹ قرار دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) است که در نمودار روزانه مشاهده می فرمایید. یادآوری می شود شکست خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه معمولا جزو شکست های مهمی بازار تلقی می شود و امروز باید منتظر بود و دید سطح حمایت ۱۲۵۹ با قدرت شکسته می شود یا نه.

از نظر تحلیل فاندامنتال و بنیادی، با توجه به افزایش ارزش دلار آمریکا و تقویت شاخص های سهام بین الملل، قیمت جهانی اونس طلا همچنان در نزدیکی پایین ترین سطح ۳ ماهه گذشته خود قرار دارد و آمارهای مثبت اقتصادی اخیر از آمریکا نیز انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر را نیز بالا برده است. هر چقدر این انتظارات بالاتر رود احتمال کاهش قیمت اونس طلا به پایین سطح حمایت مهم ۱۲۵۹ بیشتر می شود و هم اکنون بعد از آمارهای اخیر از آمریکا %۶۵ احتمال می رود که نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر یک پله افزایش یابد.

دیروز بعد از اعلام قوی آمار موسسه مدیریت عرضه ی بخش خدمات آمریکا (ISM) که در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در ۱۱ ماهه گذشته افزایش یافت اکنون تمام نگاه ها به اخبار و آمارهای اقتصادی مهمی است که فردا در ایالات متحده منتشر می شود و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) می تواند در تعیین جهت حرکت بازار نقش عمده داشته باشد. پیش بینی می شود آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه سپتامبر رقمی در حدود ۱۷۵۰۰۰ اعلام شود که بالاتر از رقم قبلی ۱۵۱۰۰۰  است.

یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود،  افزایش سطح دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدهای آمریکا با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدها در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ افزایش یابد و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود.

همانطور که دیروز اشاره شده تا قبل از خبر فردا بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل هر چند امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۷۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۵۴۰۰۰) اعلام می شود اما تاثیر اخبار اقتصادی آمریکا اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

نکته دیگر آنکه که همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم بازار چین در تعطیلات به سر می برد و این امکان وجود دارد که معامله گران در غیاب چینی ها در بازار در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) زمینه ادامه حرکت کاهشی قیمت اونس طلا را بیشتر فراهم کنند. لازم به ذکر است بازار چین از روز ۱ اکتبر تا ۹ اکتبر به خاطر تعطیلات روز ملی بسته است که این موضوع نیز تقاضای طلا را به شدت کاهش می دهد. از این رو قیمت اونس طلا همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و در حال حاضر نیروهایی که آنرا به سمت پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۰۳-  کاهش به ۹۴۷٫۶۲۹ تن تقلیل یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا خبر خاص دیگری منتشر نخواهد شد و عمده توجهات بازار به اخبار فردا معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا