تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته امروز یورو در مقابل دلار آمریکا بعد از اعلام قوی آمار موسسه مدیریت عرضه ی بخش خدمات آمریکا (ISM) به نرخهای پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و  ۲۱ روزه گذشته کاهش یافته است و برای امروز چنانچه موفق به شکست سطوح حمایت اولیه ۱٫۱۱۵۰ و ۱٫۱۱۳۵ شود به ترتیب تا سطوح  ۱٫۱۱۲۵ و ۱٫۱۱۲۰ کاهش می یابد. اندیکاتور RSI نیز اشاره به کاهش یورو دارد و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آلمان با آمریکا نیز بیشتر شده است که این موضوع فشارهای نزولی یورو را از نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۱۲۵۰ بیشتر کرده است. پایین تر از سطح ۱٫۱۱۲۰ هدف بعدی بر روی سطح ۱٫۱۰۴۵ قرار دارد. برای امروز سطوح مقاومت نیز به ترتیب بر روی ۱٫۱۲۳۰ ، ۱٫۱۲۵۰ ، ۱٫۱۲۶۰ و ۱٫۱۲۸۰ تشکیل شده اند. اخبار متعددی که این هفته در بازار ارز منتشر خواهد شد، می‌تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی اخیر را برای یورو در مقابل دلار آمریکا بین سطوح ۱٫۱۱۲۰ و ۱٫۱۲۸۵ فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم این هفته روز جمعه توجه اصلی بازار به انتشار گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است و انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده در ماه سپتامبر از رقم قبلی ۱۵۱۰۰۰ به ۱۷۱۰۰۰ افزایش یابد. یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می‌شود، افزایش سطح دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدهای آمریکا با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدها در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ افزایش یابد و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود.

پوند – دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته ارزش پوند همچنان در مقابل ارزهای اصلی پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و همچنین به دلیل نگرانی ها از مواضع دولت به برگزیت سخت (Hard Brexit)  به شدت به نرخهای پایین ۱٫۲۷۰۰ سقوط کرده است که این سطح از سال ۱۹۸۵ به این سو بی سابقه است. ارزش پوند در مقابل یورو نیز به کمترین نرخهای ۵ ساله گذشته سقوط کرده است. طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا  در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر منجر به کاهش شدید پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطوح سه دهه گذشته شده است. این نگرانی در بازارها که بعد از خروج  این کشور از اتحادیه اروپا، دولت جدید انگلیس بیشتر اولویت خود را به مهار مهاجرت خواهد داد تا ترویج تجارت نیز نگرانی های جدیدی را از کاهش سرمایه گذاری خارجی و عدم رغبت دیگر شرکتهای جهان در انگلیس بوجود آورده است که همین عامل نیز منجر به کاهش بیشتر ارزش پوند در بازارها شده است و این گمانه زنی را تقویت کرده که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وضعیت اقتصادی انگلیس بدتر خواهد شد. گفته می شود پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و محدود شدن دسترسی بانکهای انگلیس به بازار اتحادیه اروپا ، صنعت مالی انگلیس چیزی در حدود ۳۸ میلیارد پوند (یعنی معادل ۴۸٫۳ میلیارد دلار آمریکا) از درآمدهای خود را از دست خواهد داد. در واقع بعد از سخنان نخست وزیر انگلیس و نگرانی های فوق، پوند همچنان تحت فشارهای نزولی است و تنها چند قدم دیگر تا سطوح ۱٫۲۶۰۰ و ۱٫۲۵۰۰ فاصله دارد. بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای پوند فروش در نرخهای بالا با هدفهای پایین سطح ۱٫۲۶۸۵ است. تارگت های نزولی بعدی به ترتیب ۱٫۲۶۰۰ و  ۱٫۲۵۰۰  پیش‌بینی می شوند. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت قوی در بالای سطوح ۱٫۲۷۸۰ و ۱٫۲۸۰۰  مواجه است.

دلار آمریکا- ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز با توجه به حرکت افزایشی دلار آمریکا در بازارها ، قیمت آن به بالای خط روند نزولی رسم شده یعنی سطح ۱۰۲٫۰۷ رسیده است و همچنان بالای سطح ۱۰۱٫۶۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تثبیت شده است و دیروز موفق به شکست سطح ۱۰۳٫۰۰ شد که دلیل اصلی آن حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا (DXY) به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته است که قبلا بدان اشاره کردیم. تارگت های افزایشی بعد از سطح ۱۰۳٫۲۵ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) بر روی سطوح ۱۰۳٫۷۵ ، ۱۰۳٫۸۰ و ۱۰۴٫۰۰ قرار دارند و امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی خبر خاصی منتشر نخواهد شد و عمده توجهات به گزارش مثبت دیروز مدیریت عرضه ی بخش خدمات آمریکا ( ISM) است تا زمانیکه قیمت این جفت ارز بالای سقف ابر ایچیموکو تثبیت شده است احتمال افزایش به سوی سطوح ۱۰۴٫۰۰ و ۱۰۴٫۴۵ محتمل به نظر می رسد. از سوی دیگر افزایش اختلاف نرخ بازدهی آمریکا – ژاپن، تقویت قیمت نفت و بازارهای سهام نیز به تقویت بیشتر این جفت ارز کمک کرده است. همانطور که روز گذشته گفته شد شاخص سهام نیکی ژاپن N225 نیز به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه رسیده است و تارگت بعدی بر روی سطح ۱۷۰۶۵ واحد قرار دارد که خط روند نزولی رسم شده از نزدیکی سطح ۱۷۷۰۰ می باشد. از طرف دیگر احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر نیز از %۵۰ به حدود %۶۵ افزایش یافته است که یکی از دلایل اصلی تقاضای دلار آمریکا در بازارها است.

یورو ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال قیمت توانسته بدلیل تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر (مخصوصا افزایش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن) به بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته و خط فیبوناچی ۵۰  درصدی و همچنین به بالای خط کیجون سن دست یابد و کف ابر ایچیموکو به سمت بالا شکسته شده است و سقف ابر بر روی سطح ۱۱۵٫۶۵ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بر روی  ۱۱۶٫۰۲ قرار دارند. همانطور که روز گذشته گفته شد این اولین بار در سال جاری است که قیمت این جفت ارز به بالای سقف ابر ایچیموکوی روزانه می رسد و این حرکت افزایشی به بالای ابر ایچیموکو در کوتاه مدت و میان مدت مهم تلقی می شود و نشانه ای از افزایش قیمت یورو در مقابل ین ژاپن است. خط روند نزولی رسم شده از بالاترین سطح ماه جولای به این سو که مماس با سطح ۱۱۵٫۲۵ بود نیز شکسته شده است و تا زمانی که قیمت بالای این خط روند باقی بماند، انتظار برای افزایش به سوی سطوح ۱۱۶٫۳۶ و  ۱۱۶٫۵۲ چندان بعید نخواهد بود. سطح حمایت امروز به ترتیب بر روی ۱۱۵٫۸۰ ، ۱۱۵٫۵۰ ، ۱۱۵٫۲۵ ، ۱۱۵٫۱۰ و ۱۱۵٫۰۰ تشکیل شده اند.

یورو پوند

با توجه به تحلیل روز گذشته در این زوج ارز قیمت خود را کاملا در بالای خطوط تنکان و کیجون تثبیت کرده است و دیروز نیز طبق پیش بینی های گذشته به بالاترین نرخهای ۵ ساله گذشته یعنی سطح ۰٫۸۸۴۲ افزایش یافت. از نظر تحلیل تکنیکال احتمال صعود قیمت تا سطح ۰٫۸۹۰۰ و ۰٫۹۰۰۰ وجود دارد و اگر این سطح هم با قدرت شکسته شود سیگنال افزایش تا سطح برابری در میان مدت و بلند مدت صادر خواهد کرد. ابر ایچیموکو نیز محدوده کف ۰٫۸۱۶۲ تا سقف ۰٫۸۵۵۹ را پوشش داده است و  تا زمانیکه قیمت این جفت ارز بالای خطوط تنکان و کیجون سن تثبیت شده است، امکان تقویت این جفت ارز به سوی سطوح ۰٫۸۸۵۰ و ۰٫۸۹۰۰ بعید نخواهد بود. از نظر تحلیل فاندامنتال ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی همچنان پس از اظهارات نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می در خصوص اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود به شدت سقوط کرده است. هر چند لندن با گذشت ۱۰۰ روز از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است اما طبق اظهارات نخست وزیر انگلیس روند اجرایی ماده ۵۰ معاهده لیسبون، برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ شروع می شود که این خبر منجر به کاهش شدید پوند در بازارها و تقویت یورو در مقابل پوند به بالاترین نرخهای ۵ ساله گذشته شده است. برای امروز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۰٫۸۷۸۰ ،  ۰٫۸۷۶۰ ، ۰٫۸۷۵۰ و ۰٫۸۷۳۵ قرار دارند.

دلار آمریکا فرانک سویس

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز اخبار تکنیکال و فاندامنتال کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و این جفت ارز در حال تقویت به سوی سطوح ۰٫۹۸۳۰ و ۰٫۹۸۵۰ است که این سطح در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار دارد و هر چند قیمت آن در اولین تلاش خود موفق به شکست این خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نشد و به نرخهای نزدیکی ۰٫۹۷۳۰ اصلاح کرد اما از آنجایی که همچنان قیمت موفق به شکست و تثبیت بالای ابر ایچیموکوی در سطح ۰٫۹۷۳۷ شده است در کوتاه مدت و میان مدت همچنان احتمال صعود قیمت این جفت ارز وجود دارد. آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا معمولا انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا را بیشتر می کند و به خاطر همین دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای اصلی تقویت شده است که واکنش کاملا طبیعی بازار محسوب می شود. برای امروز در این جفت ارز سطوح حمایت زیادی در پایین نرخ ۰٫۹۷۳۰ قرار دارد. در طی ۲۴ ساعته گذشته و پس از اعلام قوی آمار موسسه مدیریت عرضه خدمات آمریکا (ISM)  احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر نیز از %۵۰ به حدود %۶۵ افزایش یافته است که یکی از دلایل اصلی تقاضای دلار آمریکا در بازارها است.

دلار استرالیا دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته از نظر تحلیل تکنیکال در این جفت ارز قیمت پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته تثبیت شده است و توانسته دوباره به درون ابر ایچیموکو برگردد. در حرکت نزولی شکست محدوده حمایت ۰٫۷۵۹۹ تا ۰٫۷۵۸۸ یعنی جاییکه پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر ، سقف ابر ایچیموکو، خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه قرار دارند، احتمال کاهش به سطوح ۰٫۷۵۳۵ و ۰٫۷۵۳۰ را بوجود می آورد. سطح مقاومت امروز نیز در نزدیکی سطوح ۰٫۷۶۲۰ ،  ۰٫۷۶۴۵ و ۰٫۷۶۵۰ قرار دارند که محل برخورد قیمت به خط مقاومت میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته است. اندیکاتور RSI نیز سیگنال فروش صادر کرده است و با توجه به تقاضای دلار آمریکا در بازارها و شکست محدوده ۰٫۷۵۹۹ تا ۰٫۷۵۸۰ تا نرخ ۰٫۷۵۷۰ و پس از آن سطوح ۰٫۷۵۵۰ ، ۰٫۷۵۳۵ و ۰٫۷۵۳۰ سیگنال فروش صادر کرده است. در حرکت صعودی تنها تثبیت قیمت بالای سطوح ۰٫۷۶۴۵ و ۰٫۷۶۵۰ موقتا سناریوی نزولی را با چالش مواجه می سازد.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته قیمت این جفت ارز در طی ۲۴ ساعته گذشته به پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته نزول کرده است. معامله گران پس از شکست ابر ایچیموکو (۰٫۷۲۶۵) وارد پوزیشن فروش شده اند و از آنجایی که قیمت جفت ارز دلار استرالیا- دلار نیوزلند (AUDNZD) به سوی سطح ۱٫۰۶۳۰  صعود کرده است این حرکت نیز موجب تضعیف بیشتر دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا شده است. اندیکاتور RSI تمایلات نزولی بازار را نشان می دهد و کندل ماه سپتامبر نیز در نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۲۳۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بسته شده و نتوانست خود را به بالای سطح مقاومت ۰٫۷۵۳۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) برساند و همین موضوع به همراه تکمیل شدن الگوی سر و شانه اشاره به کاهش بیشتر قیمت دلار نیوزلند دارد. چنانچه قیمت این جفت ارز بتواند از خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه همانند خط میانگین متحرک ۵۵ روزه عبور کند به پایین سطح ۰٫۷۱۰۰ ریزش خواهد کرد و هدف نزولی بعدی بر روی سطوح ۰٫۷۰۰۰ و ۰٫۶۹۵۰ قرار دارند که محل برخورد قیمت به نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته می باشد.

دلار آمریکا دلار کانادا

با توجه به تحلیل روز گذشته قیمت این جفت ارز همچنان به خاطر افزایش قیمت نفت در بازارها در  نرخهای پایین ۱٫۳۲۳۰ تثبیت شده است و هر چقدر قیمت نفت با افزایش روبرو شود این حرکت باعث ریزش بیشتر این جفت ارز می شود. کانادا یکی از تولیدکنندگان نفت در جهان است و با افزایش این کالا ،  ارزش دلار کانادا (CAD) نیز افزایش می یابد و همچنین بالعکس. برای امروز باید منتظر ماند و دید قیمت موفق به شکست سطوح مقاومت ۱٫۳۲۳۰ و ۱٫۳۲۵۰ می شود یا خیر. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۳۱۰۹ ، خط کیجون سن بر روی سطح ۱٫۳۰۵۲ به عنوان حمایت محسوب می شوند و سطح ۱٫۳۲۲۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) به عنوان مقاومت مهم این جفت ارز در نظر گرفته می شود. ابر ایچیموکو نیز محدوده حمایت ۱٫۲۹۶۷ و ۱٫۲۹۸۵را نشان می دهد. همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم در صورتیکه هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه آینده شود این مساله به کاهش قیمت این زوج ارز می انجامد و از سوی دیگر اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ماه نوامبر شود این مساله به تقویت این جفت ارز می انجامد زیرا دونالد ترامپ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را بدترین قرارداد تجاری ارزیابی کرد که آمریکا آن را امضاء کرده است. در حال حاضر نوسانات این جفت ارز رابطه ی عکس با حرکت قیمت نفت دارد.

 شاخص دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، همانطور که دیروز گفته شد قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲ سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۹۶٫۸۸ صادر کرده است. این بدان معنی است که ارزش ارزهای اصلی مقابل دلار آمریکا (مخصوصا پوند انگلیس) در هفته جاری بیشتر متمایل به کاهش خواهند بود. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این چرخه در درون کانال افزایشی شکل گرفته است که نشان می دهد قیمت شاخص دلار آمریکا در بلند مدت هدف های ۹۸٫۳۷ و ۹۸٫۹۳ را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی به شرط شکست سطح حمایت ۹۵٫۴۰ می بایست منتظر اصلاح و برگشت به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۸۹ باشیم در غیر این صورت همانطور که در بالا اشاره شد در این هفته احتمال افزایش قیمت جهانی دلار آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۸۸ وجود دارد. در حال حاضر قیمت شاخص دلار آمریکا در بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار گرفته است که نشانه ی مهمی در جهت تقویت شاخص دلار آمریکا می باشد و اگر موفق به عبور از منطقه مقاومت ۹۶٫۵۰ و ۹۶٫۷۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته و ابر باریک ایچیموکوی هفتگی) شود به ترتیب تا سطوح ۹۷٫۵۴ و ۹۷٫۵۷ صعود خواهد کرد و این بدان معناست که ارزهای اصلی مقابل دلار آمریکا  از جمله پوند ، یورو، فرانک سویس، ین ژاپن تحت فشارهای نزولی قرار خواهند گرفت. امروز بعد از اعلام آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی اکنون تمام نگاه ها به اخبار و آمارهای اقتصادی مهمی است که روز جمعه در ایالات متحده منتشر می شود و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) می تواند در تعیین جهت حرکت بازار نقش عمده داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا