تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در چارت پایین مشخص است طبق گزارش دیروز بعد از عبور از سطح ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تا هدف های اشاره شده ۱۲۵۰ و ۱۲۴۹ پایین آمد و فعلا تا قبل از خبر آمار اشتغال آمریکا در این منطقه متوقف شده است و هم اکنون بین سطوح حمایت ۱۲۴۹ و ۱۲۵۹ در نوسان است. باید منتظر خبر ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران و شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای امروز کاهش قیمت اونس طلا به زیر سطح  ۱۲۴۹ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته) می تواند منجر به سقوط به ترتیب تا نرخهای ۱۲۴۴ ، ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۷ ژوئن) و ۱۲۲۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) و پس از آن سطح ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، در صورتیکه قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) برسد و یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود موجب اصلاح قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۲۶۵ ، ۱۲۷۱ و ۱۲۷۵ می شود که هر یک از این سطوح در چارت زیر بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی، ۲۱۴٫۶ درصدی و ۲۰۰ درصدی مشخص شده اند.

همانطور که در نمودار یک ساعته زیر مشاهده می شود سطح حمایت ۱۲۴۹  بر روی خط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۲ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر) تشکیل شده است و این سطح در نمودار روزانه دقیقا محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) قرار دارد که فعلا این منطقه را تبدیل به حمایت مهم برای اونس طلا کرده است و به خاطر همین دیروز بیشتر از این منطقه نتوانست کاهش یابد.

بنابراین برای امروز بهتر است تا خبر ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتظر ماند تا یکی از سطوح ۱۲۴۹ یا ۱۲۶۰ شکسته شود و سیگنال  مشخصی صادر گردد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت اونس طلا و هدفهای بعدی آن در صورت شکست یکی از سطوح فوق مشخص شده اند.

در تحلیل های گذشته که در همین ستون صحبت از سقوط اونس طلا به سطح ۱۲۵۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می فرمایید قیمت آن از روز سه شنبه به شدت به پایین ترین سطح خود در ۴ ماهه گذشته سقوط کرده است. این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است.

امروز اولین جمعه اکتبر است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمعه هر ماه میلادی اعلام می شود و این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت امروز بازار تا بدین لحظه موئد این مسئله است که بعد از خبر ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران انفجاری مهیب در راه است.

اما سوال اینست که آیا این خبر اونس طلا را دوباره تضعیف خواهد کرد یا بالعکس ؟

جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی ان امریست نا ممکن.

تاثیر NFP بر اونس طلا از آن جهت است که اگر بالاتر از حد پیش بینی بازار (۱۷۵۰۰۰) باشد فشار را بر مقامات برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را مضاعف می کند و این مساله موجب کاهش بیشتر اونس طلا به پایین سطح ۱۲۴۹ خواهد شد اما اگر کمتر از حد پیش بینی بازار اعلام شود، به اصلاح قیمت به بالای سطح ۱۲۶۰ می انجامد. برای امروز انتظار بازار در حدود ۱۷۵۰۰۰ است که اگر خبر نهایی  بالاتر از این عدد اعلام شود برای اونس طلا منفی و اگر کمتر از حد پیش بینی ها باشد برای اونس طلا مقداری مثبت خواهد بود.

در حال حاضر قیمت اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۴۹ و ۱۲۵۹ در نوسان است و پس از خبر امروز قطعا یکی از این دو سطوح شکسته خواهند شد و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای اینده مشخص خواهد کرد. بنابراین اکنون تمام نگاه ها به اخبار و آمارهای اقتصادی مهمی است که امروز راس ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران در ایالات متحده منتشر می شود و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) می تواند در تعیین جهت حرکت بازار نقش عمده داشته باشد.

باید توجه داشت یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود، افزایش سطح دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدهای آمریکا با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدها در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ افزایش یابد و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود.

لازم به ذکر است قیمت جهانی اونس طلا در آستانه ی اعلام گزارش اشتغال آمریکا تا زمان نگارش این گزارش بیشترین کاهش هفتگی ( تقریبا %۵- ) را از ماه ژوئن ۲۰۱۳ به این سو تجربه کرده است که عمدتا به خاطر بالا رفتن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر و پاره ای از ملاحظات تکنیکال است که به طور مفصل قبلا در این مورد صحبت کردیم و در حال حاضر در نزدیکی پایین ترین سطح ۴ ماهه گذشته خود (۱۲۴۹) در نوسان است و منتظر اخبار امروز از آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا مانده است تا جهت حرکت بعدی مشخص شود.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۹۴۷٫۶۲۹ تن تقلیل یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا