تحلیل و بررسی سقوط آزاد و تاریخی پوند

سونامی، طوفان، سقوط شاید بتوان گفت که تنها این واژگان می توانند توصیفی از اتفاقات امروز پوند باشد که بازارهای مالی جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داد. سقوط آزاد پوند و حقایق فاندامنتالی بازار باعث شده تا گاها شاهد نوعی رفتار پیچیده باشیم. یکی از مشخص ترین این رفتارهای غامض، رفتار امروز صبح پوند در مقابل دلار آمریکا (حدود ساعت ۲:۰۰ –  ۲:۱۵ بامداد جمعه) بود.

کسانی که در یکی دو سال گذشته با بازار معاملاتی ارز آشنا شدند شاهد وقایعی بودند که در طول چندین سال و حتی دهه گذشته بی سابقه بوده است و بعضی مواقع بازار بازیگران خود را متعجب می کند و امروز در جفت ارز پوند –  دلار آمریکا دقیقا یکی از این موارد بود و از حوادثی بود که امروز صبح بازارها را شگفت زده کرد.

امروز صبح بدون اینکه خبر فاندامنتالی خاصی داشته باشیم، ارز رایج انگلیس به میزان قابل توجهی در برابر دیگر ارزهای اصلی سقوط آزاد کرد. بطوریکه در برابر دلار آمریکا به رکورد پایین ترین حد در سه دهه گذشته دست یافت و در کمتر از دو دقیقه طوفان نمودارها را فرا گرفت و پوند به میزان قابل توجهی نه تنها در مقابل دلار آمریکا بلکه در مقابل تمامی ارزهای اصلی جهان سقوط آزاد کرد.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل سقوط آزاد امروز پوند چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آن است که ایا این روند ادامه دارد؟ در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل کوتاه مدت و میان مدت خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و عواقب آن بر اقتصاد این کشور و بانکهای انگلیس اشاره کرد.

اگر از منظر هفتگی کمی به عقب برگردیم و به داستان نگاه کنیم باید سخنرانی اخیر نخست وزیر انگلیس در خصوص اجرای بند ۵۰ توافقنامه لیسبون مرتبط با مذاکرات دوساله اعضای اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا قبل از مارس ۲۰۱۷ را از دلایل اصلی تضعیف پوند از سطح ۱٫۳۰ تا سطح ۱٫۲۷ دانست.

اما سقوط آزاد امروز صبح پوند از نرخ ۱٫۲۶۱۳ تا سطح ۱٫۱۴۹۱ علاوه بر انتشار خبری از روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر هشدار اولاند ریس جمهور فرانسه به انگلیس از عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا و درخواست مذاکرات دشوار با انگلیس بیشتر به خاطر خطای انسانی در سیستم پذیرش سفارشات فروش (Fat Finger) بوده است که در اصطلاح میان معامله گران بازار از آن به عنوان Flash Crash (سقوط ناگهانی) یا Algos (ترس بیمار گونه از درد خروج انگلیس از اروپا و عواقب آن) یاد می کنند.

باید توجه داشت که تمامی امواج بازار بر اساس مسائل بنیادین نیست و بطور کل ریشه حرکات نمودارها را می توان در سه عامل دید :

 ۱)   عوامل بنیادین  ۲)   عوامل تکنیکی ۳)     معاملات بزرگ .

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردم ما در حوالی سطوح ۱٫۲۶۰۰ و ۱٫۲۵۰۰ (کمترین نرخ پوند در سه دهه گذشته) بسر می بردیم و از آنجاییکه شکست این سطوح اهمیت روانی بسیار زیادی داشت چنین رفتار های عجیبی از بازار چندان غیر عادی نیست. در واقع هر موجی که در بازار براه می افتد به علت فروش های سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی عالما و عمدا می کنند.

موج امروز پوند در بازار آسیا نیز نشان می دهد که فروش سنگینی از سطح ۱٫۲۶۱۳ تا ۱٫۱۴۹۱ انجام شده و این مسئله خود گواه این حرکت است. جدای از رفتار امروز و اصلاح پوند از سطح ۱٫۱۴۹۱ به سوی ۱٫۲۵۰۰ نباید فراموش کرد که این ارز همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند. از این رو برای امروز و هفته آینده سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۶۰۰ قرار دارند.

همانطور که در نوشتار گذشته نیز اشاره کردیم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را در جهت تقویت مستمر و ماندگار پوند داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی انگلیس یا تکنیکالی اگر در جهت موافق پوند باشد ممکن است اندک باشد.

در کوتاه مدت و حتی میان مدت و بلند مدت نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هرچند امروز اخبار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا اندکی ضعیف تر از حد پیش بینی ها اعلام شدند و پوند تا نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۴۷۰ اصلاح کرد اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی چه از اقتصاد آمریکا یا انگلیس کلیت داستان را برای روند اصلی پوند عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج ( noise ) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار زیادی از پوند داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تقویت شود این تقویت ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی پوند به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۰ و ۱٫۱۵ محتمل ترین سناریوی موجود است.

در واقع سقوط مجدد پوند به نرخهای پایین سه دهه گذشته همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و در واقع دنیا به پوند ضعیف بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا عادت کرده است. در حال حاضر، پوند در مقابل دلار آمریکا همچنان در سطوح پایین سه دهه گذشته خود قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد که نمونه این حرکت را در نمودار زیر مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم یک دقیقه نرخ برابری پوند در مقابل دلار آمریکا

 پوند