تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز این احتمال وجود دارد که قیمت یورو به سوی سطح ۱٫۰۹۱۲ یعنی پایین ترین سطح ماه ژوئن کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال شکست آن زمینه کاهش بیشتر قیمت را فراهم می‌آورد. کندل های نزولی در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه به معنای استمرار موج نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا است. خطوط تنکان و کیجون سن نیز سیگنال فروش صادر کرده اند. در واقع قیمت یورو به پایین سطح حمایت ۱٫۱۰۴۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۰۹۵۲ به ۱٫۱۳۶۶) نزول کرده است و تثبیت کندل روزانه در پایین این سطح اشاره به کاهش یورو در بازارها دارد. از سوی دیگر قیمت کاملا پایین کف ابر ایچیموکو روزانه تثبیت شده است و بدین دلیل حرکت قیمت یورو نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر سطح  ۱٫۱۰۴۹ حرکتی نزولی را به ترتیب به سطوح ۱٫۰۹۵۲ و ۱٫۰۹۱۲ به همراه خواهد داشت. مقاومت ها در سطوح ۱٫۱۰۴۹ و ۱٫۱۰۶۰ قرار دارند.

پوند – دلار آمریکا

سقوط آزاد روز جمعه پوند از نرخ ۱٫۲۶۱۳ تا سطح ۱٫۱۴۹۱ بیشتر به خاطر خطای انسانی در سیستم پذیرش سفارشات فروش (Fat Finger) بوده است که البته این خود نشاندهنده هیجانات فروش در بازار نیز به خاطر ترس از خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا می باشد اما پس از آنکه بامداد روز چهارشنبه خانم ترزا مه نخست وزیر انگلیس اجازه پارلمان را برای رای گیری در مورد طرح خروج انگلیس و به اجرا در آوردن بند ۵۰ معاهده لیسبون را پذیرفت مقداری از سطح ۱٫۲۰۹۰ تا سطح ۱٫۲۳۲۵ اصلاح کرد. با این حال در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی پوند عوض نخواهد کرد و در ایده آل ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار زیادی از پوند داشت چون حتی اگر در کوتاه‌مدت هم تقویت شود این تقویت ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی پوند به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۰۹۰ محتمل ترین سناریوی موجود است. خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته سیگنال فروش صادر کرده اند و قیمت این جفت ارز در پایین این خطوط تثبیت شده است. سطوح مقاومت زیادی در بالای سطوح مقاومت ۱٫۲۲۶۰ ، ۱٫۲۲۷۰ و ۱٫۲۳۲۶ وجود دارند.

دلار آمریکا- ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز دیروز قیمت آن موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۰۴٫۶۹ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) نشد و به نرخهای ۱۰۳٫۳۰ اصلاح کرده است اما دوباره به بالای سطح ۱۰۴٫۰۰ افزایش یافته است. برای امروز اولین سطح حمایت قیمت این جفت ارز در حوالی سطح ۱۰۳٫۵۲ یعنی جاییکه کف ابر ایچیموکوی روزانه قرار دارد به چشم می خورد. خط روند افزایشی رسم شده  از سطح ۱۰۲٫۸۰ و ابر ایچیموکوی یک ساعته نیز مماس با سطح حمایت ۱۰۳٫۵۸ می باشد که منطقه ۱۰۳٫۵۸ تا ۱۰۳٫۵۲ تبدیل به حمایت مهمی کرده است. گزارش خرده فروشی آمریکا در روز جمعه و نتیجه گزارش میزان درآمد شرکتهای آمریکایی تاثیر زیادی بر روی این جفت ارز خواهد داشت. لازم به ذکر است هفته آینده به احتمال زیاد آمار گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) نشان دهد که افزایش قابل توجهی در پوزیشن های خرید دلار در مقابل ین ژاپن و کاهش پوزیشن های فروش این جفت ارز بوجود آمده است و زمینه افزایش دوباره قیمت این جفت ارز به سوی سطح ۱۰۴٫۶۹ و نرخهای بالاتر فراهم آورد. برای امروز سطوح حمایت ۱۰۳٫۵۲ و سطح ۱۰۳٫۳۰ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) نیز نقش محوری را برای این جفت ارز بازی می کنند.

یورو – ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز در صورتیکه قیمت موفق به کلوز کندل روزانه پایین خط کیجون، خط میانگین متحرک ۲۱ روزه (DMA) و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی شود سیگنال فروش صادر خواهد کرد. سطح ۱۱۴٫۱۸ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲٫۰۸ به ۱۱۶٫۲۹ قرار گرفته است که اگر به هر دلیلی شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۱۳٫۶۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می گردد. سطح مقاومت اولیه نیز بر روی ۱۱۴٫۶۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و پس از آن در سطوح ۱۱۵٫۰۰ و ۱۱۵٫۲۰ تشکیل شده اند. از دیروز گزارش آمار ضعیف تجاری چین و کاهش بهای سهام بانکهای اروپایی تا بدین جای کار قیمت این جفت ارز را تحت فشارهای نزولی و تحت تاثیر خود قرار داده است. امروز آمار خرده فروشی آمریکا اعلام خواهد شد و خانم یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهد داشت.

یورو – پوند

با توجه به تحلیل روز گذشته در نمودار روزانه قیمت این جفت ارز در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته قرار گرفته است و هدف این روند افزایشی بر روی سطح ۰٫۹۴۱۳ (بالاترین سطح اکتبر ۲۰۰۹) در نظر گرفته شده است و تارگت بعد از آن در سطح ۰٫۹۴۹۱ پیش بینی می شود. این در حالی است که در حرکت نزولی تنها تثبیت قیمت پایین سطح ۰٫۸۹۰۳ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) در کوتاه مدت موقتا سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد. با این حال در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی این جفت ارز عوض نخواهد کرد و در ایده آل ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار کاهش این جفت ارز را داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تضعیف شود این کاهش ها را می‌توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین و همچنین  تکنیکال ادامه روند صعودی یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۹۴۱۳ و ۰٫۹۴۹۱ محتمل ترین سناریوی موجود است. اولین سطح حمایت امروز بر روی سطوح ۰٫۸۹۶۵ و ۰٫۸۹۶۰ قرار دارند.

دلار آمریکا – فرانک سویس

با توجه به تحلیل روز گذشته همانطور که قبلا گفته شد مهمترین دلیل اقبال معامله گران به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سوئیس، انتظار برای اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است که پیش بینی می شود، این تصمیم در نشست ماه دسامبر FOMC (کمیته سیاستگذاری بانک فدرال رزرو آمریکا) صورت گیرد و هم اکنون این انتظارات به حدود %۷۰ افزایش یافته است و تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۰٫۹۸۱۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) تثبیت شده است احتمال صعود به نرخهای بالاتر ۰٫۹۹۱۰ وجود دارد. چشم انداز حرکت همچنان صعودی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت به نرخ های بالای ۰٫۹۹۱۰ است. در صورت شکسته شدن سطح ۰٫۹۹۱۰، حرکت افزایشی دلار آمریکا با شدت بیشتری به سوی سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ در مقابل فرانک سویس ادامه خواهد یافت. در کوتاه‌ مدت، برای تغییر روند صعودی، می بایست قیمت به زیر نرخ ۰٫۹۸۱۰ سقوط کند و سطح حمایت اولیه بر روی نرخهای ۰٫۹۸۵۵ و ۰٫۹۸۵۰ تشکیل شده اند. امروز آمار خرده فروشی آمریکا اعلام خواهد شد و خانم یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهد داشت.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته این جفت ارز پس از اعلام ضعیف آمار تجاری چین و شکست خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه تا سطح ۰٫۷۵۰۶ پایین آمد اما بعد از آن با توجه به کاهش ارزش دلار آمریکا و بیشتر شدن اختلاف بازدهی استرالیا- آمریکا مقداری به نرخهای ۰٫۷۶۰۰ اصلاح کرد. برای امروز سطح مقاومت مهم ۰٫۷۶۱۰ وجود دارد و در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطوح مقاومت ۰٫۷۶۳۵ و ۰٫۷۶۴۵ به معنای آغاز حرکت صعودی می باشد اما در صورت تثبیت کامل قیمت در پایین سطوح ۰٫۷۵۵۰ ، ۰٫۷۵۰۶ و ۰٫۷۵۰۰ بازگشت قدرتمند حرکت کاهشی تایید شده و راه برای کاهش تا سطح ۰٫۷۴۷۳ (پایین ترین سطح ۱۹ سپتامبر) و پس از آن سطوح ۰٫۷۴۵۰ و ۰٫۷۴۳۵ هموار خواهد شد.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته تحولات تکنیکال این جفت ارز همچنان کاهشی دنبال می شود و اندیکاتورهای روزانه و حتی ماهیانه اشاره به کاهش بیشتر قیمت این جفت ارز دارند و در واقع هنوز این جفت ارز در منطقه اشباع قرار نگرفته است و از این رو فضا برای ادامه حرکت صعودی مهیا است. هدفهای نزولی به ترتیب سطوح ۰٫۷۰۰۶ و ۰٫۶۹۸۵ (پایین ترین سطح ۲۷ و ۲۶ جولای) پیش بینی می شوند و بعد از آن تارگت نزولی بر روی ۰٫۶۹۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و پایین ترین سطح ماه جولای قرار دارند که اگر با قدرت شکسته شود سیگنال فروش تا سطوح ۰٫۶۷۶۰ و ۰٫۶۷۵۰ صادر خواهد کرد. سطوح مقاومت زیادی در بالای ۰٫۷۱۳۰ وجود دارند که می توان به خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ و ۱۰۰ روزه اشاره کرد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

قیمت این جفت ارز به دلیل افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح ۵۰ دلار در هر بشکه در نرخهای پایین سطح ۱٫۳۲۰۰ تثبیت شده است و هر چقدر قیمت نفت با افزایش روبرو شود این حرکت باعث تضعیف بیشتر این جفت ارز می شود. کانادا یکی از تولیدکنندگان نفت در جهان است و با افزایش این کالا، ارزش دلار کانادا (CAD) نیز افزایش می یابد و همچنین بالعکس. برای امروز باید منتظر ماند و دید قیمت موفق به شکست سطوح مقاومت ۱٫۳۳۰۵  (کف ابر ایچیموکوی هفتگی) و ۱٫۳۳۱۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱٫۴۶۸۹ به ۱٫۲۴۶۱) و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن می شود یا خیر. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۳۱۷۹ ، خط کیجون سن بر روی سطح ۱٫۳۰۶۹ ، خط میانگین متحرک ۵۵ روزه بر روی سطح ۱٫۳۰۷۰ و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه و ۱۰۰ روزه هر یک به ترتیب بر روی ۱٫۳۰۶۸ و ۱٫۳۰۲۱ قرار دارند. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز بر روی ۱٫۳۲۰۰ تشکیل شده است. همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم در صورتیکه هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه آینده شود این مساله به کاهش قیمت این زوج ارز می انجامد و از سوی دیگر اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ماه نوامبر شود این مساله به تقویت این جفت ارز می انجامد زیرا دونالد ترامپ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را بدترین قرارداد تجاری ارزیابی کرد که آمریکا آن را امضاء کرده است.

 شاخص دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه‌گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۹۸٫۳۷ تا سطح ۹۸٫۹۳ افزایش یابد که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است. این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) می باشد که در درون یک کانال افزایشی شکل گرفته است که می تواند هدفهای ۹۸٫۹۳ و ۹۹٫۷۰ را نشانه بگیرد و در مجموع این هفته تقاضا برای خرید دلار آمریکا را بیشتر خواهد کرد. شکسته شدن سطح مقاومت ۹۸٫۳۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) سکوی صعود شاخص دلار آمریکا با هدفهای اشاره شده را تشکیل خواهد داد. امروز آمار خرده فروشی آمریکا اعلام خواهد شد و خانم یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهد داشت. گزارش امروز خانم یلن رئیس بانک فدرال رزرو در بوستون ایالات متحده آمریکا جهت حرکت شاخص دلار آمریکا را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا