تحلیل و بررسی چشم انداز بلند مدت قیمت نفت آمریکا و برنت دریای شمال

پیش بینی جهت بازار نفت همواره یکی از مشکل ترین امور است تا جایی که بسیاری آن را امری دشوار دانسته اند. هرچه بازار کارا تر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار نفت به عنوان کارا ترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد. مسئله هنگامی دشوار تر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم. شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز، هفته و ماه آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از سال و دهه می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت بازار نفت در بلند مدت نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت های نفت آمریکا و برنت و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در بلند مدت احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهند کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

جدا از مسایل بنیادین و فاندامنتال اگر فقط از نظر تحلیل تکنیکال بخواهیم صحبت کنیم چه باور کنیم یا نه، قیمت نفت در دهه آینده هدفی در حدود ۱۶۰ دلار در هر بشکه را نشانه گرفته است و از آنجایی که قیمت نفت اخیرا توانسته از مانع روانی ۵۰ دلار عبور کند طبق تجزیه و تحلیل فنی و تکنیکال دسترسی قیمت نفت به سطح ۱۶۰ دلار تقریبا معقول به نظر می رسد.

براساس نظریه امواج الیوت هم برای نفت آمریکا و هم برای نفت برنت، چرخه نزولی هشت ساله قیمت از جولای ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۱۶ تکمیل شده اند. در نمودار نفت خام سبک آمریکا این چرخه یک الگوی معمولی از حالت امواج اصلاحی را ساخته است که از سه موج کوچک تشکیل شده است که یک موج بزرگتر (B) را بوجود آورده است.

در واقع می توان گفت موج (B) دومین موج از یک چرخه سه موجی بزرگ است که از سطح ۱۰٫۳۵ دلار (پایین ترین سطح سال ۱۹۹۸) به این سو شکل گرفته است و هم اکنون در موج بسیار قوی (C) قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا در نهایت در این موج می تواند تا سطح ۱۶۳٫۱۱ دلار افزایش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی مشخص است.

چنین هدفی را نیز می توان برای قیمت نفت برنت دریای شمال در نظر گرفت که تقریبا هدفی در حدود سطح ۱۶۵٫۰۵ دلار در نمودار زیر را نشان می دهد. نقاط اوج یا قله دقیق این موج افزایشی غیر قابل پیش بینی هستند با این حال ممکن است در این موج برای قیمت نفت آمریکا بعد از رسیدن به نزدیکی سطح ۷۸٫۴۹ یا برای نفت برنت بعد از رسیدن به نزدیکی سطح ۷۹٫۸۰ شاهد حرکات اصلاحی قابل توجهی باشیم که هر دو این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی مشخص هستند.

همچنین یک بررسی دقیق تر بر روی نمودار هفتگی که حرکات قیمت نفت را در بازه زمانی کوتاه تری نسبت به نمودار ماهیانه نشان می دهد به یک الگوی سر و شانه وارونه در نمودارهای نفت آمریکا و نفت برنت اشاره دارد که این الگو از ماه اوت ۲۰۱۵ شکل گرفته است. از نظر تحلیل تکنیکال این الگو کم و بیش تایید شده است و به همین خاطر برای نفت آمریکا هدف ۷۸ دلار و برای نفت برنت هدف ۸۰ دلار را نشانه گرفته است.

باید توجه داشت این احتمال وجود دارد که قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۰ دلار افزایش یابد و بعد از آن ممکن است در میان مدت به خاطر تجمیع انرژی برای رسیدن به هدف بلند مدت یعنی همان سطح ۱۶۰ دلار هر از گاهی شاهد عقب نشینی قیمت و تشکیل یک حرکت اصلاحی باشیم اما با این حال روند صعودی بلند مدت قیمت نفت به سمت هدف ۱۶۰ دلار در هر بشکه پایدار باقی خواهد ماند و در نهایت این روند صعودی در درازمدت از سرگرفته خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال بازار لندن

نفت خام برنت