تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر قیمت آن موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۴۹ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن شود به ترتیب تا سطوح ۱۲۴۳ و ۱۲۳۳ کاهش می یابد و سیگنال فروش صادر کند و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار زیر نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود قیمت اونس طلا در موج نزولی ۵ یعنی آخرین موج از چرخه پنج موجی امواج الیوت از سطح ۱۳۴۲ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر) قرار دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال براساس این فرض که این موج اول یعنی موج ۱ است، انتظار می رود که قیمت اونس طلا در این موج تا سطح ۱۲۳۳ (خط فیبوناچی ۳۶۱٫۸ درصدی) نزول کند. باید توجه داشت که شکست و تثبیت کندل دو ساعته قیمت در زیر سطح ۱۲۴۹ قابل توجه خواهد بود زیرا این سطح در نمودار روزانه بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است که شکست آن می تواند حتی هدف نزولی ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) را نمایان سازد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۲۶۵ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و همچنین خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارد و تنها شکست کامل آن باعث اصلاح به سطوح ۱۲۷۵ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) و ۱۲۸۲ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود که در چارت پایین مشاهده می کنید.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال از آنجایی که امکان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر بار دیگر در حال افزایش است، از این رو به طور کلی فعلا روند قیمت اونس طلا کاهشی پیش بینی می شود و اگر در کوتاه مدت افزایش یابد یک حرکت اصلاحی کوتاه و مقطعی در نظر گرفته می شود. طلا به شدت نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی حساس است چرا که این افزایش هزینه نگهداری این فلز را بالا می‌برد.

افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو موجب خواهد شد تا نگهداری و خرید طلا دیگر برای سرمایه گذاران جذاب نباشد و بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد تا به جای خرید طلا ، برای خرید دلار و سهام اقدام کنند و این مساله منجر به کاهش قیمت اونس طلا خواهد شد.

نرخ بهره فدرال، نرخ بهره‌ای کوتاه‌ مدت (یک‌ شبه) است که موسسه‌های مالی آمریکا براساس این نرخ به یکدیگر وام می‌دهند. در واقع نرخ بهره فدرال رزرو، نرخ پایه برای تعیین سایر نرخ‌های بهره مانند نرخ بهره وام رهنی، کارت‌های اعتباری و… در آمریکا است. کمیته بازار فدرال رزرو، وظیفه تعیین نرخ بهره فدرال را بر عهده دارد که در طول سال ۸ جلسه برگزار می‌کند.

روز جمعه آمار قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ماه سپتامبر بیشترین رشد سالیانه از دسامبر ۲۰۱۴ به این سو را تجربه کرد و این در حالی است که آمار خرده فروشی آمریکا پس از کاهش %۰٫۲ در ماه اوت به میزان %۰٫۶ افزایش نشان داد. معمولا آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا فشارها را بر افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا بیشتر می کند که این موضوع قیمت اونس طلا را بیشتر تحت فشارهای نزولی قرار می دهد.

از سوی دیگر صندوق های تامین سرمایه و مدیران سرمایه نیز در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر موقعیت های خالص خرید طلا و نقره کامکس (Comex) را کاهش داده اند. قراردادهای آینده برمبنای داد و ستد جاری طلا در COMEX (محل خرید و فروش کالا) است که شعبه ای از بازار بورس نیویورک (New York Mercantile Exchange ) می‌باشد و پیش‌بینی قیمت طلا و سایر کالاها در آینده در این مکان انجام می‌گیرد.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۹۶۱٫۵۷ تن به ۹۶۵٫۴۲ تن رسید و شاخص دلار آمریکا (DXY) بعد از اعلام قوی آمارهای اقتصادی خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان آمریکا به بیشترین حد خود در ۷ ماهه گذشته افزایش یافت که همین مساله برغم افزایش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایرد فعلا قیمت اونس طلا را پایین سطح مقاومت ۱۲۶۵ قرار داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا