تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا اگر قیمت در بازار آمریکا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۷۵ شود به ترتیب تا سطوح ۱۲۷۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته گذشته) ، ۱۲۸۰ و ۱۲۹۲ افزایش خواهد یافت و این حرکت افزایشی را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۶۵ در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۶۵ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۴۳ (بالاترین سطح ۲۲ سپتامبر) به ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) قرار داشت که دیروز با قدرت شکسته شد و فعلا توانسته خود را بالای سطح ۱۲۶۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت کند و براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط مقاومت فیبوناچی تا خط مقاومت فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که مقاومت بعد از سطح ۱۲۶۵ بر روی سطح ۱۲۸۰ یعنی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار دارد.

شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۰ می تواند در موج افزایشی c سطح ۱۲۹۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) را نمایان سازد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکست و تثبیت دو کندل یک ساعته زیر سطح حمایت ۱۲۶۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) به معنای تکمیل شدن موج اصلاحی از سطح ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) می باشد که می تواند منجر به برگشت به سطح حمایت بعدی ۱۲۵۶ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) شود.

قیمت اونس طلا واکنش چندانی به آخرین دور مناظره بین نامزدهای ریایست جمهوری آمریکا نشان نداد و در شرایطی که روز گذشته به غیر از آمار بازار مسکن آمریکا خبر مهمی نداشتیم قیمت اونس طلا عمدتا به خاطر عدم قطعیت بازار از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا ابتدا تا نزدیکی محدوده ۱۲۷۵ تقویت شد اما پس از برخورد به این منطقه مقداری به نزدیکی سطح ۱۲۶۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) اصلاح کرد.

قبلا این منطقه حکم مقاومت نیرومند برای اونس طلا بود اما پس از کاهش انتظارات افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر (از %۷۰ به %۶۵) در هم شکست و هم اکنون تبدیل به حمایت شده است که رفتار دیروز و امروز بازار نیز تا کنون موئد این نظریه است و در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا همچنان بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته تثبیت شده است و قیمت نفت نیز در بالاترین نرخهای ۱۵ ماهه گذشته قرار گرفته است.

امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران عمده توجهات بازار به جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) معطوف است و هر چند پیش بینی می شود در ساعت ۱۵:۱۵ به وقت تهران نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تغییری نیابد اما احتمالا در کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی زمینه را برای سیاست های تسهیل پولی برای ماه دسامبر بوجود آورد. با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی اروپا آهسته آهسته تمامی توجهات بازار به آن معطوف می شود.

از ابتدای هفته یورو در مقابل دلار در نوار نسبتا باریکی بین ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۱۰۳۰ حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای این جلسه است. در قیمت اونس طلا  نیز منطقه مابین  ۱۲۶۵ و ۱۲۷۵ فعلا همچون حصاری برای طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است.

مشکل بتوان تصور کرد که بعد از جلسه بانک مرکزی اروپا و آمارهای اقتصادی آمریکا این وضعیت حفظ شود. معمولا نرخ های بهره پایین و سیاست های پولی تطبیعی یا سیاست های همساز پولی (Accommodative) باعث تقویت قیمت اونس طلا و سهام می شوند و در محیط سیاست های انبساطی بانکهای مرکزی جهان سرمایه گذاران را برای خرید طلا تشویق خواهد کرد.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز بدون تغییر همان رقم قبلی ۹۶۷٫۲۰۸ تن اعلام شد. امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار صنعتی فیلادلفیای بانک فدرال (پیش بینی بازار ۵٫۳ ، رقم قبلی ۱۲٫۸) ، آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۵۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۶۰۰۰) و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۳۵ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۳۳ میلیون واحد) اعلام می شوند

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا