تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

انتظار می رود در آستانه ی اخبار مهم امروز قیمت یورو به سوی سطح ۱٫۰۹۵۲ (پایین ترین سطح ماه جولای) و ۱٫۰۹۱۲ (پایین ترین سطح ماه ژوئن) کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال شکست آن زمینه ریزش بیشتر قیمت را فراهم می‌آورد. کندل های نزولی در روزهای اخیر به معنای استمرار موج نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا است. خطوط تنکان و کیجون سن نیز سیگنال فروش صادر کرده اند. در واقع قیمت یورو به پایین سطح حمایت ۱٫۱۰۴۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۰۹۵۲ به ۱٫۱۳۶۶) تثبیت شده است که اشاره به کاهش یورو در بازارها دارد. از سوی دیگر قیمت کاملا پایین کف ابر ایچیموکو روزانه قرار گرفته است و بدین دلیل حرکت قیمت یورو نزولی است و در این هفته تثبیت قیمت در زیر سطح  ۱٫۱۰۴۹ حرکتی نزولی را به ترتیب به سطوح ۱٫۰۹۵۲ و ۱٫۰۹۱۲ به همراه خواهد داشت. سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱٫۱۰۴۹ و ۱٫۱۰۶۰ قرار دارند. مقاومت ها در سطوح ۱٫۱۰۴۹ و ۱٫۱۰۶۰ قرار دارند. امروز بانک مرکزی اروپا تشکیل جلسه خواهد داد. نرخ بهره منطقه یورو در حال حاضر %۰٫۰ است و انتظار نداریم که این عدد تغییر بکند اما مطابق معمول بعد از اعلام رسمی نرخ بهره کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی برگزار می شود که همواره یکی از محرکین پرقدرت بازار محسوب می شود.

پوند – دلار آمریکا

برای پوند همچنان  به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی پوند عوض نخواهد کرد و اگر هم آمارهای اقتصادی انگلیس مثبت اعلام شوند، در ایده ال ترین شرایط تک موج ( noise ) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار زیادی از پوند داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تقویت شود این تقویت ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و با توجه به سطوح مقاومت ۱٫۲۳۳۰ ، ۱٫۲۳۶۰ و ۱٫۲۳۸۲  از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی پوند به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۰۹۰ محتمل ترین سناریوی موجود است. خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته سیگنال فروش صادر کرده اند و قیمت این جفت ارز در پایین این خطوط تثبیت شده است. سطوح مقاومت زیادی در بالای سطح مقاومت ۱٫۲۳۳۰ برای پوند وجود دارند و خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته بر روی سطح ۱٫۲۳۸۲ قرار دارد. امروز در ساعت ۱۲:۰۰ به وقت تهران آمار خرده فروشی انگلیس (پیش بینی بازار %۰٫۴ ، رقم قبلی %۰٫۲-)  اعلام می شود.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز  اخیرا گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) نشان داده است که تعداد پوزیشن های خرید ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا از ۶۸۶۹۵ قرارداد به ۴۵۹۰۹ قرارداد در روز سه شنبه کاهش یافته است که این موضوع به معنای تغییر تمایلات نزولی به افزایشی در این جفت ارز می باشد و فعلا قیمت را در بالای سطح حمایت اصلی ۱۰۳٫۱۵ و ۱۰۳٫۰۰  نگه داشته است. از آنجایی که در حال حاضر قیمت آن در بالای محدوده ابر پوششی ۱۰۲٫۳۵ – ۱۰۳٫۵۲ قرار دارد، چشم انداز تکنیکالی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن فعلا افزایشی پیش بینی می شود. هفته ی گذشته قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۴٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) رسید و در این هفته چنانچه کندل روزانه بالای آن بسته شود هدف بعدی بر روی سطح ۱۰۵٫۶۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴  درصدی) خواهد بود. لازم به ذکر است خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته در اطراف سطح ۱۰۳٫۱۲ قرار دارد که دیروز مانع از اصلاح و نزول بیشتر قیمت این جفت ارز گردید.

یورو – ین ژاپن

در این جفت ارز قیمت آن کماکان در زیر ابر ایچیموکو که منطقه کف ۱۱۴٫۶۴ تا سقف ۱۱۴٫۷۳ را پوشش داده قرار دارد و از منظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که تا نرخهای پایین سطح ۱۱۳٫۱۰ کاهش یابد که این حرکت در طی ۴۸ ساعته گذشته اتفاق افتاده است. سطح ۱۱۳٫۶۸ محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی از سطح ۱۱۲٫۰۸ به ۱۱۶٫۲۹ (سپتامبر- اکتبر) می باشد. در حرکت اصلاحی سطوح مقاومت زیادی در بالای سطح ۱۱۵٫۱۶ (بالاترین سطح روز چهارشنبه) وجود دارد که می توان به سطح مقاومت ۱۱۵٫۲۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) اشاره کرد. پیش بینی ما برای امروز تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۱۴٫۶۸ و ۱۱۵٫۱۶ تثبیت شده است، کاهش یورو در مقابل ین ژاپن به پایین سطوح ۱۱۳٫۱۰ و پس از آن سطح ۱۱۲٫۰۰ (پایین ترین سطوح ۲۱ و ۲۲ سپتامبر) است. با هم منتظر می مانیم. امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. نرخ بهره منطقه یورو در حال حاضر %۰٫۰ است و انتظار نداریم که این عدد تغییر بکند اما مطابق معمول بعد از اعلام رسمی نرخ بهره کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی برگزار می شود که همواره یکی از محرکین پرقدرت بازار محسوب می شود.

یورو پوند

در نمودار روزانه ، قیمت این جفت ارز در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته قرار گرفته است و هدف این روند افزایشی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ (بالاترین سطح اکتبر ۲۰۰۹) در نظر گرفته شده است و تارگت بعد از آن در سطح ۰٫۹۴۹۱ پیش بینی می شود و همانطور که قبلا گفته شد در حرکت نزولی تنها تثبیت قیمت پایین سطح ۰٫۸۹۰۳ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) در کوتاه مدت موقتا سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد. سطح حمایت اصلی بر روی ۰٫۸۸۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۰٫۶۹۳۵ به ۰٫۹۴۰۳) قرار دارد که شکست این سطح کار بسیار دشواری به نظر می رسد. از این رو در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی این جفت ارز عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار کاهش این جفت ارز را داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تضعیف شود این کاهش ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین و همچنین  تکنیکال ادامه روند صعودی یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ و ۰٫۹۴۹۱ محتمل ترین سناریوی موجود است. امروز در ساعت ۱۲:۰۰ به وقت تهران آمار خرده فروشی انگلیس (پیش بینی بازار %۰٫۴ ، رقم قبلی %۰٫۲-)  اعلام می شود و همچنین بعد از ظهر امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) تشکیل جلسه خواهد داد. نرخ بهره منطقه یورو در حال حاضر %۰٫۰ است و انتظار نداریم که این عدد تغییر بکند اما مطابق معمول بعد از اعلام رسمی نرخ بهره کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی برگزار می شود که همواره یکی از محرکین پرقدرت بازار محسوب می شود.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و همانطور که قبلا گفته شد مهمترین دلیل اقبال معامله گران به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس، انتظار برای اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است که پیش بینی می شود، این تصمیم در نشست ماه دسامبر FOMC (کمیته سیاستگذاری بانک فدرال رزرو آمریکا) صورت گیرد و هم اکنون این انتظارات به %۶۵ رسیده است و هر چند قیمت آن هم اکنون بین سطوح ۰٫۹۹۱۰ و ۰٫۹۸۵۶ در نوسان است اما تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۰٫۹۸۱۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) تثبیت شده است احتمال صعود به نرخهای بالاتر ۰٫۹۹۱۰ وجود دارد. چشم انداز حرکت همچنان صعودی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت به نرخ های بالای ۰٫۹۹۱۰ است. در صورت شکسته شدن سطح ۰٫۹۹۱۰ ، حرکت افزایشی دلار آمریکا با شدت بیشتری به سوی سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ در مقابل فرانک سویس ادامه خواهد یافت. در کوتاه مدت، برای تغییر روند صعودی، می بایست قیمت به زیر نرخ ۰٫۹۸۱۰ سقوط کند و برای امروز سطوح حمایت اولیه همچنان بر روی نرخهای ۰٫۹۸۶۰ و ۰٫۹۸۵۰ تشکیل شده اند.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

همانطور که در گزارش تحلیلی قبلی در این جفت ارز بدان اشاره کردیم قیمت آن با سطوح حمایت در حوالی ۰٫۷۵۸۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) و خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته روبرو شدکه همین باعث تقویت قیمت دلار استرالیا به بالای سطح ۰٫۷۶۶۰ شده است. اظهارات اخیر فیلیپ لاو ریس بانک مرکزی استرالیا در خصوص مناسب بودن سطح دلار استرالیا، افزایش جریان ریسک پذیری، ضعف عمومی ارزش دلار آمریکا و بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی استرالیا- آمریکا نیز به افزایش دلار استرالیا کمک کرده اند. دیروز نیز آمارهای نرخ رشد اقتصادی چین تقریبا در حد انتظارات بازار بودند و فقط آمار تولیدات صنعتی چین کمی پایین تر از حد پیش بینی ها اعلام شد. در مجموع قیمت این جفت ارز کاملا خود را بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه گذشته تثبیت کرده است و سیگنال خرید به سوی سطوح ۰٫۷۷۳۰ و ۰٫۷۷۴۰ صادر کرده است و هر چند قیمت آن مقداری از سطح ۰٫۷۷۳۳ به نرخهای پایین ۰٫۷۶۶۰ اصلاح کرده است اما با سطح حمایت اولیه ۰٫۷۶۵۰ مواجه است. شاخص قیمت مصرف کنندگان استرالیا (CPI) روز ۲۶ اکتبر اعلام می شود که بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، نوسانات این جفت ارز تاثیر بسیار زیادی را از تحولات بازار کالا می پذیرد، بدین جهت، توجه به بازار کالا سیر حرکت نقدینگی در این جفت ارز می بایست مورد توجه قرار گیرد. در حرکت نزولی سطوح حمایت در ۰٫۷۶۵۵ و ۰٫۷۶۵۰ قرار دارند و اگر سطح حمایت ۰٫۷۶۵۰ با قدرت شکسته شود منجر به برگشت به سوی سطح ۰٫۷۶۲۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) می شود.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت توانسته از سطوح مقاومت زیادی در بالای ۰٫۷۱۲۶ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) عبور کند که می توان به خطوط میانگین متحرک ۲۱ ، ۵۵ و ۱۰۰ روزه اشاره کرد. برای امروز سطح ۰٫۷۲۶۴ بر روی بالاترین سطح روزانه تا کنون تشکیل شده است که در نزدیکی سطح مقاومت ۰٫۷۲۶۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۰٫۷۴۸۵ به ۰٫۷۰۳۵) محسوب می شود و در حرکت نزولی می بایست قیمت به زیر سطح ۰٫۷۱۵۸ کاهش یابد تا به ترتیب به سطوح ۰٫۷۰۴۰ ، ۰٫۷۰۲۰ و ۰٫۷۰۰۰ دست یابد. سطوح حمایت بعدی به ترتیب بر روی ۰٫۷۰۷۵ ، ۰٫۷۰۵۰ ،  ۰٫۷۰۲۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ هفته گذشته) و ۰٫۶۹۷۵ (کف کانال نزولی روزانه) قرار دارند. سطح ۰٫۶۹۴۵ نیز بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و کمترین سطح ۲۵ جولای دیده می شود. تثبیت قیمت بالای سطح ۰٫۷۲۴۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۰٫۷۲۶۰ چشم انداز این جفت ارز را با هدفهای ۰٫۷۳۱۰ (بالاترین سطح ۴ اکتبر) و ۰٫۷۳۷۷ به صعودی تبدیل خواهد کرد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۳۱۷۹ ، خط کیجون سن بر روی سطح ۱٫۳۱۵۸ ،  خط تنکان سن بر روی ۱٫۳۱۶۰ ، خط میانگین متحرک ۵۵ روزه بر روی سطح ۱٫۳۰۷۰ و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه و ۱۰۰ روزه هر یک به ترتیب بر روی ۱٫۳۰۶۸ و ۱٫۳۰۲۶ قرار دارند. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز بر روی ۱٫۳۱۷۳ تشکیل شده است که برای امروز به عنوان مقاومت قیمت عمل می کند. دیروز بانک مرکزی کانادا پیش بینی رشد اقتصادی و تورم خود را در سال جاری به ترتیب برای نرخ رشد اقتصادی از %۱٫۳ به %۱٫۱ و برای قیمت مصرف کنندگان از %۱٫۶ به %۱٫۵ کاهش داد. در سال آینده نیز پیش بینی نرخ رشد اقتصادی خود را از %۲٫۲ به %۲٫۰۰ و برای قیمت مصرف کنندگان از %۲٫۱ به %۱٫۹ کاهش داد. ریس بانک مرکزی کانادا مواضع ملایمی را در لابه لای صحبت های خود اتخاذ نمود. این تحولات باعث شد که در طی ۲۴ ساعته گذشته خریداران دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا از این شرایط به نفع خود بهره گیرند. از نظر تحلیل تکنیکال اگر امروز قیمت این جفت ارز موفق به شکست و تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۳۱۷۳ شود باید منتظر ماند و حرکت بازار را به سوی خطوط میانگین متحرک رسم شده دنبال کرد.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت سطح مقاومت ۹۸٫۳۷۴ را لمس کند و اگر این سطح مقاومت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۹۸٫۹۳۶ صادر خواهد کرد. این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این موج در درون یک کانال افزایشی شکل گرفته است که به اهداف افزایشی ۹۸٫۹۳۶ و ۹۹٫۷۰۱ اشاره دارد. لازم به ذکر است هر چند قیمت آن مقداری به نرخهای سطح ۹۷٫۷۱ اصلاح کرده است اما سطح حمایت قیمت بر روی ۹۷٫۵۵۳ قرار دارد که تنها به شرط شکست آن منجر به برگشت به سطح حمایت بعدی ۹۶٫۸۸۹ می شود که این سناریو برای این هفته کمی بعید به نظر می رسد و محتمل ترین سناریو افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به ترتیب تا سطوح ۹۸٫۳۷۴ و ۹۸٫۹۳۶ می باشد. امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار صنعتی فیلادلفیای بانک فدرال (پیش بینی بازار ۵٫۳ ، رقم قبلی ۱۲٫۸) و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۵۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۶۰۰۰) و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۳۵ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۳۳ میلیون واحد) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا