تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با سطح حمایت ۱۲۶۰ روبرو شود و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به ترتیب به سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۵۰ می شود. با توجه به حرکت دیروز به نظر می رسد حرکت اصلاحی که از سطح ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) شکل گرفته بود در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ – بالاترین سطح ۶ جولای – به ۱۲۴۱) تکمیل شده باشد.

در چارت زیر مشخص است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۱۲۵۰ کف قیمت این موج محسوب می شود و صرف نظر از اینکه روند نزولی از سرگرفته شده است یا خیر این احتمال وجود دارد که قیمت اونس طلا در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۶۰ دومرتبه به سوی سطح ۱۲۵۰ (کف موج b) کاهش یابد.

از این رو فعلا باید منتظر بود و دید امروز موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۶۰ می شود یا نه. برای شروع حرکت صعودی نیز تثبیت دو کندل یک ساعته قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۷۲ برای تغییر این سناریوی نزولی به زیر سطح ۱۲۶۰ لازم است که می تواند منجر به شروع حرکت صعودی به سوی سطح ۱۲۸۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۴۳ – بالاترین سطح ۲۲ سپتامبر-) گردد.

برای امروز در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۶۰ احتمال حرکت نزولی بیشتر است، بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در زیر این سطح می تواند به کاهش قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۵۰ بیانجامد مگر آنکه همانطور که در بالا اشاره شد از بالا سطوح مقاومت ۱۲۶۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۷۴ (بالاترین سطح دیروز) با قدرت شکسته شوند.

قیمت اونس طلا پس از کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا و اعلام قوی آمار فروش خانه های موجود آمریکا مقداری به نرخهای پایین ۱۲۶۵ کاهش یافته است اما عملکرد آن در این هفته به خاطر تقاضای فیزیکی چینی ها و خرید صندوق جهانی اسپایدر بیشتر مثبت بوده است که این عملکرد مثبت هفتگی در ۴ هفته اخیر کم سابقه بوده است.

به نظر می رسد قیمت اونس طلا در سطح ۱۲۵۰ مورد حمایت قرار گرفته است و همه در انتظار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر هستند و در حال حاضر قیمت اونس طلا تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته در مقابل ارزهای اصلی قرار دارد.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نیز از هم اکنون در بازارها لحاظ (Priced) شده است. دیروز آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه سپتامبر بعد از دو ماه کاهش متوالی بهبود یافت که نشاندهنده احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر است.

روز گذشته هر چند آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا با ثبت ۲۶۰۰۰۰ کمی بالاتر از حد پیش بینی ها ۲۵۰۰۰۰ اعلام شد اما روند بازار کار آمریکا قوی است. در مجموع به نظر می رسد با توجه به افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها که عامل کاهشی برای قیمت اونس طلا است و افزایش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر که عامل افزایشی برای قیمت اونس طلا محسوب می شود قیمت آن در کوتاه مدت با سطح حمایت ۱۲۵۰ و مقاومت ۱۲۷۲ مواجه شود.

بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه دیروز خود نرخ بهره را در همان عدد %۰٫۰ تثبیت کرد اما هیچ اشاره ی به کاهش سیاست های تسهیلی پولی (کم کردن برنامه خرید اوراق قرضه) نکرد و اعلام نمود همان بودجه ۱٫۷۴ تریلیون یورو را برای خرید اوراق قرضه اختصاص داده است. در واقع بعد از آنکه رئیس بانک مرکزی اروپا حدس و گمانه زنی های بازار را از کاهش محرکهای پولی (Tapering) به یاس تبدیل کرد این مساله منجر به کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۷ ماهه گذشته شده است.

ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا به طیف گسترده ای از گزینه های سیاست بانک مرکزی اشاره کرد و تاکید کرد تحقق و دستیابی به هدف تورم پیش بینی شده براساس سیاست های همساز پولی “قابل توجه” است که این اظهارات موجب شد تا هر گونه انتظارات بازار در خصوص کم کردن از برنامه خرید ۱٫۷۴ تریلیون یورو از اوراق قرضه به یاس تبدیل شود. از نظر تحلیل تکنیکال یورو در مقابل دلار به زیر پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن کاهش یافته است و راه برای سقوط بیشتر یورو در برابر دلار تا پایین ترین سطح روز ۱۰ مارس (۱٫۰۸۲۰) هموار شده است.

هر چند نرخ تورم اروپا در ماه سپتامبر به %۰٫۴ افزایش یافت که بالاترین نرخ در دو ساله اخیر محسوب می شود و نیز پیش بینی می شود در ماههای آینده این افزایش نرخ تورم ادامه یابد اما رشد تورم به هدف مورد نظر بانک مرکزی اروپا (نزدیک به %۲) تا قبل از اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹ تحقق نخواهد یافت.

بانک مرکزی اروپا همچنین تکرار کرد که برای یک دوره طولانی نرخ بهره در سطوح فعلی یا پایین تر باقی می ماند و تاکید کرد تا زمانیکه تعدیل پایداری در مسیر نرخ تورم همساز با هدف تورم مورد نظر مشاهده نشود، برنامه خرید ماهیانه (۸۰ میلیارد یورو اوراق قرضه) تا اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ یا در صورت لزوم فراتر از آن را همچنان اجرا خواهد کرد.

لازم به ذکر است در جلسه روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره سپرده بانکها که در حال حاضر ابزار اصلی نرخ بهره محسوب می شود در همان نرخ %۰٫۴۰- تثبیت شد. از طرف دیگر نرخ بهره اصلی که تعیین کننده هزینه اعتبارات در اقتصاد اتحادیه اروپا است بدون تغییر همان رقم %۰٫۰ اعلام شد و نرخ بهره تسهیلات وام یا نرخ استقراض اضطراری یک شبه برای بانکها در سطح %۰٫۲۵ باقی ماند. در مجموع جلسه دیروز بانک مرکزی اروپا و سخنان ماریو دراقی، فروشندگان یورو در مقابل دلار آمریکا را برای ادامه حرکت نزولی به سوی ۱٫۰۸ و پایین تر وارد بازار کرده است.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۹۶۷٫۲۰۸ تن به ۹۷۰٫۱۷۵ تن افزایش یافت. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، خبر قابل توجهی دیده نمی شود و تمرکز اونس طلا به نوسانات شاخص دلار آمریکا و پاره ای از ملاحظات تکنیکال است که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا