تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا قیمت در حال حاضر بین سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۷۲ در نوسان است و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۵۰ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی و برگشتی قیمت از سطح ۱۲۴۱ در اطراف سطح مقاومت ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴- بالاترین سطح ۶ جولای- به ۱۲۴۱) تکمیل شده است و این موضوع را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۷۲ و ساختار حرکت سه موجی این حرکت اصلاحی در نمودار زیر نشان داده است.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۶۰ احتمال نزدیک شدن قیمت اونس طلا به کف موج b یعنی اطراف سطح ۱۲۵۰ وجود دارد. در حرکت صعودی نیز به شرط شکست سطح مقاومت ۱۲۷۲ موجب صدور سیگنال خرید و افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۹۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود که در چارت زیر مشاهده می فرمایید.

در حال حاضر، قیمت اونس طلا در روندی خنثی بین سطوح ۱۲۵۰ و ۱۲۷۲ قرار دارد و بازار برای تعیین جهت بیشتر به یافتن سر نخ های از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا توجه دارد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر سرمایه گذاران بخشی از دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کرده اند و منتظر تحولات و اخبار منتشره در هفته جاری هستند.

این هفته سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا، شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا ، شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش روز جمعه آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

براساس گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) صندوق های تامینی و مدیران سرمایه گذاری در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر، تعداد پوزیشن های خالص خرید طلا با ۱۶۵۱۶ قرارداد کاهش به ۱۳۷۲۶۰ قرارداد تقلیل دادند و در واقع پوزیشن های خرید طلا برای سومین هفته متوالی به کمترین میزان در ۷ ماهه گذشته کاهش یافته است. تعداد قراردادهای خرید نقره نیز با ۴۵۲۰ قرارداد کاهش به ۴۳۱۷۲ قرارداد کاهش یافت که پایین ترین تعداد پوزیشن های خرید نقره از اوایل ماه آوریل به این سو محسوب می شود.

آقای جان ویلیامز ریس بانک فدرال سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا نیز بار دیگر بر افزایش سریع نرخ بهره بانک فدرال رزرو تاکید کرد و اظهار داشت که افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا “در سال جاری خوب است” و ماه گذشته نیز خواستار انجام چنین کاری شده بود.

قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و هر چقدر انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بیشتر شود، قیمت این فلز زرد را کاهش می دهد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱۶٫۶۲ تن کاهش به ۹۵۳٫۵۶۴ تن تقلیل یافت. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا بعد از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ( دادلی، بولارد، پاول) سخنرانی خواهند داشت و بازار با دقت به این سخنرانی ها و یافتن سرنخ های از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا توجه خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا