تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

جلسه هفته ی پیش بانک مرکزی اروپا و سخنان ملایم ماریو دراقی، فروشندگان یورو در مقابل دلار آمریکا را برای ادامه حرکت نزولی به سوی سطوح ۱٫۰۸۲۰ و ۱٫۰۷۴۰ وارد بازار کرده است و در کوتاه مدت شکست سطح ۱٫۰۹۱۲ (پایین ترین سطح ماه ژوئن) روند یورو را به نزولی تبدیل کرده است. در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) نیز احتمال استمرار موج نزولی به سوی سطح ۱٫۰۵۲۳ (پایین ترین سطح دسامبر سال ۲۰۱۵) وجود دارد. سطوح مقاومت زیادی در بالای سطوح ۱٫۰۹۳۰ و ۱٫۰۹۵۰ با حد استاپ بالای ۱٫۱۰۴۰ قرار دارند و فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر یورو تحمیل شود.

پوند – دلار آمریکا

ادامه ی انتظارات بازار از اینکه موضع تند اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج انگلیس از منطقه اتحادیه اروپا به اقتصاد انگلیس ضربه سختی خواهد زد فشارهای نزولی پوند را همچنان بیشتر کرده است و از نظر تحلیل تکنیکال خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته سیگنال فروش صادر کرده اند. از این رو برای امروز شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۲۲۰۰ به معنی شروع روند نزولی پوند به ترتیب به سطوح ۱٫۲۱۷۷ و ۱٫۲۱۳۶ و پس از آن سطح ۱٫۲۰۹۰ خواهد بود، مخصوصا اگر از نظر تحلیل فاندامنتال دادگاه عالی انگلیس تصمیم بگیرد که دولت قبل از اجرای کردن فراینده بند ۵۰ معاهده لیسبون نیازی به کسب اجازه از نمایندگان مجلس را ندارد و این موضوع می تواند پوند را بیشتر تحت فشارهای نزولی قرار دهد. سطوح مقاومت زیادی در بالای ۱٫۲۳۰۵ قرار دارند.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز فعلا قیمت در بالای سطح حمایت اصلی ۱۰۳٫۱۵ و ۱۰۳٫۰۰  تثبیت شده است و از آنجایی که در حال حاضر قیمت آن در بالای محدوده ابر پوششی ۱۰۳٫۵۲ – ۱۰۲٫۱۱ قرار دارد، چشم انداز تکنیکالی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن فعلا افزایشی پیش بینی می شود. پیشتر قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۴٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) رسیده بود و چنانچه کندل روزانه بالای آن بسته شود هدف بعدی بر روی سطح ۱۰۵٫۶۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) خواهد بود. لازم به ذکر است خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته در اطراف سطح ۱۰۳٫۱۲ قرار دارد که حمایت مهمی محسوب می شود. سطح حمایت بعد از آن بر روی ۱۰۲٫۹۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۰۴٫۶۳ به ۱۰۰٫۰۹) تشکیل شده است.

یورو – ین ژاپن

در این جفت ارز قیمت آن کماکان در زیر ابر مقاومت ایچیموکو ۱۱۴٫۶۵ و ۱۱۴٫۶۶ قرار دارد و از منظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که تا نرخهای پایین سطح ۱۱۳٫۰۷ کاهش یابد که این حرکت امروز نیز دوباره اتفاق افتاده است. سطح ۱۱۳٫۶۸ محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی از سطح ۱۱۲٫۰۸ به ۱۱۶٫۲۹ (سپتامبر- اکتبر) بود که به محض شکست آن سیگنال فروش صادر کرده است. در حرکت اصلاحی سطوح مقاومت زیادی در بالای سطح ۱۱۳٫۶۸ وجود دارد که می توان به ترتیب به سطوح ۱۱۳٫۸۵ ، ۱۱۴٫۱۸ و ۱۱۴٫۶۸ اشاره کرد. پیش بینی ما برای امروز تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۱۳٫۶۸ و ۱۱۴٫۱۸ تثبیت شده است، کاهش یورو در مقابل ین ژاپن به پایین سطح ۱۱۲٫۰۸ است. خط تنکان سن بر روی ۱۱۳٫۸۹ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بر روی ۱۱۴٫۹۴ قرار دارند. در مجموع جلسه هفته ی پیش بانک مرکزی اروپا و سخنان ماریو دراقی، فروشندگان یورو در مقابل ین ژاپن را برای ادامه حرکت نزولی به سوی سطح ۱۱۲٫۰۸ وارد بازار کرده است و شکست سطح ۱۱۲٫۰۰ زمینه ساز سقوط بیشتر به سوی سطح ۱۱۰٫۸۴ (پایین ترین سطح ماه جولای) خواهد بود.

یورو پوند

در نمودار روزانه ، قیمت این جفت ارز کماکان در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته قرار گرفته است و هدف این روند افزایشی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ (بالاترین سطح اکتبر ۲۰۰۹) در نظر گرفته شده است و تارگت بعد از آن در سطح ۰٫۹۴۹۱ پیش بینی می شود و همانطور که قبلا گفته شد در حرکت نزولی تنها تثبیت روزانه قیمت پایین سطح ۰٫۸۸۸۰ در کوتاه مدت موقتا سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد. سطح حمایت اصلی بر روی ۰٫۸۸۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۰٫۶۹۳۵ به ۰٫۹۴۰۳) قرار دارد که شکست این سطح کار بسیار دشواری به نظر می رسد. از این رو در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی این جفت ارز عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار کاهش این جفت ارز را داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تضعیف شود این کاهش ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین و همچنین تکنیکال ادامه روند صعودی یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ و ۰٫۹۴۹۱ محتمل ترین سناریوی موجود است که پیشتر نیز بدان اشاره شد.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز همانطور که قبلا گفته شد مهمترین دلیل اقبال معامله گران به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس، انتظار برای اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است که پیش بینی می شود، این تصمیم در نشست ماه دسامبر FOMC (کمیته سیاستگذاری بانک فدرال رزرو آمریکا) صورت گیرد و تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۰٫۹۸۴۰ تثبیت شده است احتمال صعود به سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ از طریق عبور از سطح مقاومت ۰٫۹۹۶۰ وجود دارد. چشم انداز حرکت همچنان صعودی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت به نرخ های بالای ۰٫۹۹۶۰ است. در صورت شکسته شدن سطح ۰٫۹۹۶۰ ، حرکت افزایشی دلار آمریکا با شدت بیشتری به سوی ۰٫۹۹۹۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۳۲۸ به ۰٫۹۴۴۵) و سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ در مقابل فرانک سویس ادامه خواهد یافت. ظهور چنین دیدگاهی نشانه های علاقمندی بازار به تقویت دلار در مقابل فرانک سویس را بیشتر خواهد کرد. سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۰٫۹۸۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۰٫۹۵۳۸ به ۰٫۹۹۶۲) ، سطح ۰٫۹۷۹۸ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) و ۰٫۹۷۸۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تشکیل شده اند. در صورت ادامه تقویت شاخص دلار آمریکا می توان گفت که اکنون هدف برابری که سطح روانی این زوج ارز است، دست یافتنی است و تا فتح این قله، این جفت ارز تنها چند قدم فاصله دارد.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

همانطور که پیشتر گفته شد قیمت این جفت ارز با خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته مواجه است و می بایست در پایین این خطوط بسته شود تا سیگنال فروش به سوی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته صادر کند. هدف نزولی در نزدیکی سطوح ۰٫۷۵۶۰ و ۰٫۷۵۵۰ قرار دارد. با توجه به تثبیت قیمت این جفت ارز پایین سطح حمایت ۰٫۷۶۵۰ و آمار ضعیف اشتغال استرالیا که هفته ی پیش منتشر شد، محرک های قابل توجهی برای شروع روند نزولی به سوی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته به شمار می روند. از سوی دیگر افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته، احتمال ادامه کاهش ارزش دلار استرالیا بوجود آورده است. در چنین وضعیتی فروشندگان دلار استرالیا در صورت تثبیت قیمت پایین خط میانگین متحرک ۵۵ روزه با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد. مهمترین خبر دلار استرالیا اعلام شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI) در روز چهارشنبه است.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

قیمت این جفت ارز با خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۱۰۰ روزه گذشته مواجه است و می بایست در پایین این خطوط بسته شود تا سیگنال فروش به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته صادر کند. هدف نزولی در نزدیکی سطوح ۰٫۷۱۴۰ و ۰٫۷۰۷۸ (پایین ترین سطح ۱۷ اکتبر) قرار دارد. با توجه به تثبیت قیمت این جفت ارز پایین سطح حمایت ۰٫۷۱۸۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) محرک های قابل توجهی برای شروع روند نزولی به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته به شمار می رود. از سوی دیگر افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته، احتمال ادامه کاهش ارزش دلار نیوزلند را بوجود آورده است. در چنین وضعیتی فروشندگان دلار نیوزلند در صورت تثبیت قیمت پایین سطح ۰٫۷۱۵۰ با اعتماد به نفس بیشتری با هدفهای ۰٫۷۱۳۳ ،۰٫۷۰۷۸ و ۰٫۷۰۳۶ وارد بازار خواهند شد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته سیگنال خرید با هدف اولیه ۱٫۳۴۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) صادر کرده اند. افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته موجب شده خریداران دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا از این شرایط به نفع خود دوباره بهره گیرند. از نظر تحلیل تکنیکال اگر امروز قیمت این جفت ارز موفق به شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت مهم ۱٫۳۳۶۰ شود باید منتظر ماند و حرکت بازار را به سوی سطح ۱٫۳۴۰۰ دنبال کرد. حرکت اصلاحی قیمت نفت آمریکا به نرخهای پایین نیز ممکن است بر روند این جفت ارز تاثیر مثبت بگذارد و این حرکت نشان دهنده شروع روندی جدید – و افزایشی – برای دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به نرخهای بالای سطوح ۱٫۳۳۶۰ و ۱٫۳۴۰۰ است.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته بتواند از سطح مقاومت ۹۸٫۹۳۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۹٫۷۰۱ افزایش یابد که این حرکت را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است. این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده اند و کانال افزایشی نیز در این موج به هدف ۹۹٫۷۰۱ اشاره دارد. برای این هفته افزایش قیمت به سطح ۹۹٫۰۰ تاییدی در جهت شکست کامل و قدرتمند سطح مقاومت ۹۸٫۹۳۶ می باشد و در حرکت نزولی نیز سطح حمایت بر روی ۹۸٫۳۷۴ دیده می شود که اگر شکسته شود منجر به کاهش جزئی قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۷٫۵۵۳ می شود. در هر صورت برای این هفته انتظار داریم شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد و بیشتر مورد تقاضا قرار گیرد. لازم به ذکر است این هفته سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا، شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا، شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش روز جمعه آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) مورد توجه خواهند بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا