تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا همچنان بین سطوح حمایت ۱۲۶۰ و مقاومت ۱۲۷۲ در نوسان است تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود و جهت قیمت مشخص شود. این سطوح بین خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) به ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) قرار دارند.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۵۰ می شود. از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی و برگشتی قیمت از سطح ۱۲۴۱ در اطراف سطح مقاومت ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴- بالاترین سطح ۶ جولای- به ۱۲۴۱) تکمیل شده است و این موضوع را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۷۲ و ساختار حرکت سه موجی این حرکت اصلاحی در نمودار زیر نشان داده است.

از سوی دیگر برگشت روز گذشته قیمت از سطح حمایت ۱۲۶۰ نیز موجب نزدیک شدن دوباره قیمت به سطح مقاومت ۱۲۷۲ شده است و در حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۲۷۲ (به شرط تثبیت دو ساعته) موجب صدور سیگنال خرید و افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۹۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود و با تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۷۲ امکان صعود بیشتر نیز وجود خواهد داشت که در چارت زیر مشاهده می فرمایید.

از منظر تحلیل فاندامنتال همانطور که دیروز گفتیم قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی بین سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۷۲ قرار دارد و بازار برای تعیین جهت خود به یافتن سر نخ های از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا توجه دارد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر سرمایه گذاران بخشی از دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کرده اند و منتظر تحولات و اخبار منتشره در هفته جاری هستند.

در بازار آسیا قیمت اونس طلا مقداری به خاطر تقاضای فیزیکی تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۷۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) افزایش یافته است اما گمانه زنی ها از احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر و تقویت شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته فعلا مانع از شکست سطوح مقاومت ۱۲۷۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱۲۷۲ در قیمت اونس طلا شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست و تثبیت بالای این سطح مقاومت مهم می شود یا نه.

این هفته شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا، شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش روز جمعه آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند. اخبار متعددی که این هفته در بازار ارز منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را قیمت جهانی اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، از امروز تا روز جمعه اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

چارلز اوانس ریس بانک فدرال شیگاگوی آمریکا در سخنرانی خود اظهار داشت اگر انتظارات تورمی و بازار کار آمریکا بهبود یابد، بانک مرکزی آمریکا تا اواخر سال آینده سه پله نرخ بهره را افزایش خواهد داد. آمار فعالیت تولیدی آمریکا با ثبت ۵۳٫۲ به بالاترین سطح یک ساله گذشته افزایش یافته و این در حالی است که فعالیت کسب و کار اروپا در ماه اکتبر سریع ترین رشد خود را از ابتدای سال جاری به این سو تجربه کرد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) همان رقم دیروز ۹۵۳٫۵۶۴ تن اعلام شد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در ایالات متحده نیز شاخص بهای مسکن Case-Shiller (پیش بینی بازار %۵٫۰۰ ، رقم قبلی %۵٫۰۰) و ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار میزان ضریب اطمینان مصرف کننده (پیش بینی بازار ۱۰۱ ، رقم قبلی ۱۰۴٫۱) اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا