تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

دیروز فروشندگان یورو در مقابل دلار آمریکا قیمت این زوج ارز را تا کمترین سطوح ۸ ماهه گذشته پایین کشاندند و هر چند ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد نباید نرخ بهره اروپا برای مدت زمان طولانی در سطوح پایین باقی بماند و مقداری باعث برگشت و اصلاح قیمت به بالای سطح ۱٫۰۹۱۵ شد اما برای امروز با سطوح مقاومت ۱٫۰۹۴۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۰۹۵۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) مواجه است. سطوح مقاومت بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۰۹۸۰ ، ۱٫۰۹۹۰ ، ۱٫۱۰۰۰ و ۱٫۱۰۴۰ (بالاترین سطح ۲۰ اکتبر) ، ۱٫۱۰۶۴ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و ۱٫۱۰۶۵ (خط کیجون سن) قرار دارند. تا زمانیکه قیمت آن پایین این سطوح قرار دارد معامله گران را برای ادامه حرکت نزولی به سوی سطوح ۱٫۰۸۵۰ ، ۱٫۰۸۱۵ (پایین ترین سطح ۱ فوریه) و ۱٫۰۷۴۰ وارد بازار خواهد کرد.

پوند – دلار آمریکا

دیروز سخنان مارک کارنی ریس بانک مرکزی انگلیس کمی موجب کمرنگ تر شدن انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در جلسه هفته آینده شد و اعلام کرد بانک مرکزی نسبت به سقوط اخیر %۱۸ پوند بعد از همه پرسی انگلیس بی تفاوت نیست و این موضوع را در جلسه هفته بعد در نظر خواهد گرفت. این سخنان موجب شد تا ارزش پوند از سطح ۱٫۲۰۸۰ به بالای سطح ۱٫۲۲۰۰ اصلاح کند. از سوی دیگر گمانه زنی ها از اینکه بانک مرکزی انگلیس بزودی نیازی به محرکهای پولی بیشتر ندارد نیز مقداری به حرکت اصلاحی پوند انجامیده است. اما از نظر تحلیل تکنیکال خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته هنوز سیگنال فروش صادر کرده اند. از این رو برای امروز شکسته شدن سطوح حمایت ۱٫۲۱۵۰ و ۱٫۲۱۳۰ به معنی شروع روند نزولی پوند به ترتیب به سطوح ۱٫۲۱۰۰ و ۱٫۲۰۸۰ خواهد بود، مخصوصا همانطور که قبلا گفته شد اگر از نظر تحلیل فاندامنتال دادگاه عالی انگلیس تصمیم بگیرد که دولت قبل از اجرای کردن فراینده بند ۵۰ معاهده لیسبون (خروج انگلس از اتحادیه اروپا) نیازی به کسب اجازه از نمایندگان مجلس را ندارد و این موضوع می تواند دوباره پوند را بیشتر تحت فشارهای نزولی قرار دهد. برای امروز نیز سطوح مقاومت زیادی در بالای ۱٫۲۲۵۰ قرار دارند.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز  قیمت همچنان در بالای سطح حمایت اصلی ۱۰۳٫۱۵ و ۱۰۳٫۰۰  تثبیت شده است و توانسته با قدرت خود را بالای سطح ۱۰۴٫۰۰ تثبیت کند و از آنجایی که در حال حاضر قیمت آن در بالای محدوده ابر پوششی ۱۰۳٫۵۲ – ۱۰۱٫۹۰ قرار دارد، چشم انداز تکنیکالی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن کماکان افزایشی پیش بینی می شود. در روز ۱۳ اکتبر قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۴٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) رسیده بود و چنانچه کندل امروز بالای آن بسته شود هدف بعدی بر روی سطح ۱۰۵٫۶۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) خواهد بود. لازم به ذکر است امروز سطح حمایت اولیه بر روی ۱۰۴٫۰۰ قرار دارد که حمایت مهمی محسوب می شود. سطح حمایت بعد از آن بر روی ۱۰۳٫۷۰ و ۱۰۳٫۵۰ تشکیل شده اند.

یورو – ین ژاپن

در این جفت ارز قیمت آن کماکان در زیر ابر مقاومت ایچیموکو ۱۱۴٫۶۵ و ۱۱۴٫۶۶ قرار دارد و از منظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که تا نرخهای پایین سطح ۱۱۳٫۰۷ کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۱۱۴٫۱۸ و ۱۱۴٫۶۸ خواهد بود. پیش بینی ما برای امروز تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۱۴٫۱۸ تثبیت شده است، کاهش یورو در مقابل ین ژاپن به پایین سطوح ۱۱۳٫۲۵، ۱۱۲٫۶۰ و ۱۱۲٫۰۸ است. خط تنکان سن بر روی ۱۱۳٫۸۹ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بر روی ۱۱۴٫۹۴ قرار دارند. لازم به ذکر است قیمت این زوج ارز از اوایل ماه جاری در زیر سطح ۱۱۵٫۳۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۹۴٫۱۲ به ۱۴۹٫۷۹) تثبیت شده است و این پنجمین ماه متوالی است که قیمت آن در پایین این سطح بسته می شود. سقوط شدید این جفت ارز در ماه ژوئن از سطح ۱۲۳٫۳۰ به ۱۰۹٫۳۰ همچنان بر قیمت این زوج ارز سنگینی می کند و در میان مدت و بلند مدت احتمال سقوط تا سطح ۱۰۷٫۲۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۹۴٫۱۲ به ۱۴۹٫۷۹) در نمودار ماهیانه وجود دارد.

یورو پوند

قیمت این جفت ارز کماکان در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته قرار گرفته است و در میان مدت و بلند مدت هدف این روند افزایشی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ (بالاترین سطح اکتبر ۲۰۰۹) در نظر گرفته شده است و تارگت بعد از آن در سطح ۰٫۹۴۹۱ پیش بینی می شود. در حرکت نزولی تنها تثبیت روزانه قیمت پایین سطوح ۰٫۸۹۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰ روزه) و پس از آن سطح ۰٫۸۸۸۰ در کوتاه مدت موقتا سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد. سطح حمایت اصلی بر روی ۰٫۸۸۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۰٫۶۹۳۵ به ۰٫۹۴۰۳) قرار دارد که شکست این سطح کار بسیار دشواری به نظر می رسد. از این رو در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی این جفت ارز عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار کاهش این جفت ارز را داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تضعیف شود این کاهش ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین و همچنین تکنیکال در میان مدت ادامه روند صعودی یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ و ۰٫۹۴۹۱ محتمل ترین سناریوی موجود است.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز مهمترین دلیل اقبال معامله گران به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس، انتظار برای اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است که پیش بینی می شود، این تصمیم در نشست ماه دسامبر FOMC (کمیته سیاستگذاری بانک فدرال رزرو آمریکا) صورت گیرد و هم اکنون بیش از %۷۰ احتمال می رود که نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر یک پله افزایش یابد. از این رو تا زمانیکه قیمت بالای سطوح حمایت اولیه ۰٫۹۹۰۰ و ۰٫۹۸۸۰تثبیت شده است احتمال صعود به ۰٫۹۹۶۰ و سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ وجود دارد. چشم انداز حرکت همچنان صعودی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت به نرخ های بالای ۰٫۹۹۶۰ است. در صورت شکسته شدن سطح ۰٫۹۹۶۰ ، حرکت افزایشی دلار آمریکا با شدت بیشتری به سوی ۰٫۹۹۹۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۳۲۸ به ۰٫۹۴۴۵) و سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ در مقابل فرانک سویس ادامه خواهد یافت. ظهور چنین دیدگاهی نشانه های علاقمندی بازار به تقویت دلار در مقابل فرانک سویس را بیشتر خواهد کرد. لازم به ذکر است سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۰٫۹۸۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۰٫۹۵۳۸ به ۰٫۹۹۶۲) ، سطح ۰٫۹۷۹۸ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) و ۰٫۹۷۸۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تشکیل شده اند. در صورت ادامه تقویت شاخص دلار آمریکا در هفته جاری می توان گفت که اکنون هدف برابری که سطح روانی این زوج ارز است، دست یافتنی است و تا فتح این قله، این جفت ارز همچنان چند قدم فاصله دارد.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در این جفت ارز امروز پس از اعلام قوی آمار قیمت مصرف کنندگان استرالیا (CPI) که با افزایش %۰٫۷ بالاتر از حد پیش بینی ها %۰٫۵ اعلام شد توانسته خود را بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ،۲۱ و ۵ روزه تثبیت کند. اعلام قوی آمار قیمت مصرف کنندگان این کشور هر گونه گمانه زنی ها از کاهش زودهنگام نرخ بهره بانک مرکزی استرالیا (RBA) را کم رنگ تر کرده است و از این رو در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۰٫۷۷۱۰ با قدرت شکسته شود موجب تقاضا و افزایش قیمت این زوج ارز به سوی سطوح ۰٫۷۷۳۵ و ۰٫۷۷۵۰ می شود. امری که در صورت تحقق می تواند بار دیگر به حرکت صعودی تا سطح ۰٫۷۷۳۵ و ۰٫۷۷۵۶ (بالاترین سطح ۱۰ اوت) و ۰٫۷۷۷۴ (بالاترین سطح ۲۲ آوریل) و حتی بیشتر منجر شود. سطوح حمایت امروز نیز بر روی منطقه ۰٫۷۶۵۰ و ۰٫۷۶۳۰ قرار دارند.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

قیمت این جفت ارز به زیر خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۱۰۰ روزه گذشته کاهش یافته است و می بایست به همین صورت در پایین این خطوط مخصوصا سطح مقاومت ۰٫۷۱۹۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۰٫۷۲۰۰ تثبیت شود تا سیگنال فروش به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته صادر کند. هدف نزولی در نزدیکی سطوح ۰٫۷۱۰۰ و ۰٫۷۰۷۸ (پایین ترین سطح ۱۷ اکتبر) قرار دارد و با توجه به تثبیت قیمت این جفت ارز پایین سطح حمایت ۰٫۷۱۹۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) محرک های قابل توجهی برای شروع روند نزولی به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته به شمار می رود .از سوی دیگر افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته ، احتمال ادامه کاهش ارزش دلار نیوزلند را بوجود آورده است. در چنین وضعیتی فروشندگان دلار نیوزلند در صورت تثبیت قیمت پایین سطح ۰٫۷۱۰۰ با اعتماد به نفس بیشتری با هدفهای ۰٫۷۱۰۰ ، ۰٫۷۰۷۸ (پایین ترین سطح ۱۷ اکتبر) و ۰٫۷۰۱۱ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ هفته گذشته) وارد بازار خواهند شد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته سیگنال خرید با هدف اولیه ۱٫۳۴۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) صادر کرده اند. افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته موجب شده خریداران دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا از این شرایط به نفع خود دوباره بهره گیرند. از نظر تحلیل تکنیکال اگر امروز قیمت این جفت ارز موفق به شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت مهم ۱٫۳۳۶۰ شود باید دوباره منتظر ماند و حرکت بازار را به سوی سطح ۱٫۳۴۰۰ دنبال کرد. در آستانه ی اعلام خبر آمار هفتگی موجودی ذخایر نفت آمریکا حرکت اصلاحی قیمت نفت آمریکا به نرخهای پایین نیز ممکن است بر روند این جفت ارز تاثیر مثبت بگذارد و این حرکت نشان دهنده شروع روندی جدید – و افزایشی – برای دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به نرخهای بالای سطح ۱٫۳۴۰۰ است. سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۳۳۳۰ و ۱٫۳۳۰۰ تشکیل شده اند.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) همچنان پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته بتواند از سطح مقاومت ۹۸٫۹۳۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۹٫۷۰۱ افزایش یابد که این حرکت را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده اند و کانال افزایشی نیز در این موج به هدف ۹۹٫۷۰۱ اشاره دارد. برای این هفته افزایش قیمت به سطح ۹۹٫۰۰ تاییدی در جهت شکست کامل و قدرتمند سطح مقاومت ۹۸٫۹۳۶ می باشد و در حرکت نزولی نیز سطح حمایت بر روی ۹۸٫۳۷۴ دیده می شود که اگر شکسته شود منجر به کاهش جزئی قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۷٫۵۵۳ می شود. در هر صورت برای این هفته انتظار داریم شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد و بیشتر مورد تقاضا قرار گیرد. لازم به ذکر است این هفته شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش روز جمعه آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) مورد توجه خواهند بود. همچنان انتظار اکثریت بازار، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه دسامبر سال جاری است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا