تحلیل تکنیکال شاخص جهانی دلار آمریکا در هفته جاری 

روز جمعه انتشار آمار مثبت و بسیار قوی شاخص اشتغال آمریکا (NFP) نتوانست تغییری در جهت حرکت قیمت جهانی دلار آمریکا ایجاد کند و قیمت در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد.

تغییر چندانی در وضعیت شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) دیده نمی شود و حرکت خنثی همچنان مابین نرخهای ۸۱٫۶۰ و ۸۳٫۲۷ ادامه دارد تا برای مشخص شدن جهت بعدی یکی از این سطوح شکسته شود.

این حرکت خنثی همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود بین سطوح فیب ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (c) که از سطح ۷۸٫۹۱ شروع شده است قرار گرفته است.

به باور ما این موج از قدرت خوبی برای رسیدن به سطح ۸۵٫۹۶ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) برخوردار است که البته این سناریوی افزایشی تنها در صورت عبور از سطح مقاومت ۸۳٫۲۷ محقق خواهد شد.

این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح ۸۱٫۶۰ موجب کاهش قیمت به سوی حمایت ۸۰٫۷۲ خواهد شد که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۷۲٫۶۹ ( پایین ترین سطح روز ۴ مه ۲۰۱۱ ) می باشد.

*****************************

در سایر تحولات با توجه به آنکه جریان ریسک پذیری به آرامی در حال بازگشت به بازار است و امروز نیز بازارهای سهام در اروپا و آمریکا تقویت شده است، می بایست در انتظار افزایش بیشتر زوج دلار- ین ژاپن به سطوح بالای ۹۹٫۵۰  باشیم. به باور ما با شروع روند ریسک پذیری، ین ژاپن در برابر تمامی ارزهای اصلی تضعیف خواهد شد و به نظر می رسد سرمایه گذاران در روزهای اخیر اعتماد بیشتری بدست آورده اند و بدین جهت، تقاضا برای خرید ارزهای پربازده در مقابل ین ژاپن افزایش یافته است.

در سایر بازارها و برای قیمت جهانی اونس طلا نیز بر اساس آنچه که امروز در گزارشهای تحلیلی سایت بدان اشاره کردیم روند خنثی مابین نرخهای ۱۴۵۵ و ۱۴۸۷ ادامه دارد و سطح مقاومت مستحکمی بر روی نرخ ۱۴۸۷ تشکیل شده است که تنها در صورت عبور از آن پتانسیل صعود قیمت تا سطح ۱۵۰۴ وجود دارد اما با توجه به استمرار روند خنثی و ناتوانی برای عبور از منطقه سقف دو قلو ایجاده شده در اطراف سطح ۱۴۸۵  احتمال بازگشت و کاهش تا نرخهای ۱۴۵۵ و ۱۴۴۰ را نباید نادیده گرفت .

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار