تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

در این جفت ارز همانطور که دیروز گفتیم این هفته  توجه اصلی بازار به نشست FOMC (شورای سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا) و گزارش ماهیانه اشتغال آمریکا (NFP) است. برای امروز نرخ ۱٫۱۰۳۰ سطح مقاومت مستحکمی است که تا بدین لحظه توانسته از ادامه ی حرکت اصلاحی یورو از سطح ۱٫۰۸۵۰ (پایین ترین سطح ۲۵ اکتبر) جلوگیری نماید. در صورت شکل گیری حرکت اصلاحی به بالای سطح ۱٫۱۰۳۰، سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۱۰۴۰ و ۱٫۱۰۵۰ قرار خواهند داشت. خط میانگین متحرک ۲۱ روزه بر روی سطح ۱٫۱۰۲۲ و بالاترین سطح روز ۲۰ اکتبر بر روی سطح ۱٫۱۰۴۰ و بالاترین سطح روز ۱۲ اکتبر بر روی سطح ۱٫۱۰۶۱ مقاومت های مهم این جفت ارز در هفته جاری هستند. در حرکت نزولی، سطح ۱٫۰۹۳۵ حمایت کلیدی برای فروشندگان است و سقوط از آن می تواند قیمت را دوباره تا سطوح ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۰۸۸۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۸۵۰ پایین ببرد. می توان انتظار داشت که در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این هفته عمده توجه بازار به اخبار روز چهارشنبه جلسه بانک مرکزی آمریکا و جمعه آمار اشتغال ماهیانه آمریکا معطوف باشد.

پوند – دلار آمریکا

در این جفت ارز با اعلام خبر تمدید سمت مارک کارنی به عنوان ریس بانک مرکزی انگلیس تا اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۹ قیمت آن مقداری تا نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۲۵۰ اصلاح کرد اما همانطور که دیروز گفتیم آغاز فرآیند خروج انگلیس با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون امکان‌پذیر است که این موضوع می تواند با شکست سطح ۱٫۲۱۱۳ و ۱٫۲۰۸۲ دوباره ارزش پوند را در مقابل دلار آمریکا تحت فشارهای نزولی به سوی سطح روانی ۱٫۲۰ و پایین تر قرار دهد. خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته سیگنال فروش صادر کرده اند. امروز ساعت ۱۳:۰۰ به وقت تهران مدیران خرید بخش کارخانه ای انگلیس (PMI) اعلام می شود و انتظار می رود در ماه اکتبر از رقم قبلی ۵۵٫۴ به ۵۴٫۵ تغییر یابد. سطوح مقاومت زیادی در بالای سطح ۱٫۲۲۵۱ و ۱٫۲۲۷۳ و ۱٫۲۳۳۴ قرار دارند. این هفته بیشتر توجه بازار به آمارهای اقتصادی انگلیس و خصوصاً روز پنجشنبه نتیجه نشست MPC  (کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس) در خصوص تعیین نرخ بهره بانکی جدید این کشور، خواهد بود که انتظار می رود تغییری در میزان نرخ بهره بانکی (%۰٫۲۵) و برنامه خرید اوراق قرضه (۴۳۵ میلیارد پوند) اعمال نگردد.

دلار آمریکا- ین ژاپن

قیمت این جفت ارز بالای سطح ۱۰۴٫۵۰ تثبیت شده است و توانسته با قدرت خود را به این سطح برساند و از آنجایی که در حال حاضر قیمت آن در بالای محدوده ابر پوششی ایچیموکو قرار دارد، چشم انداز تکنیکالی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن افزایشی با هدف اولیه ۱۰۵٫۵۴ پیش بینی می شود که این سطح نزدیک به سطح مقاومت ۱۰۵٫۶۱ می باشد. امروز با توجه به تثبیت بالای سطوح حمایت ۱۰۴٫۴۵ و ۱۰۴٫۲۵ احتمال از سرگیری روند افزایشی به سوی سطح ۱۰۵٫۵۴ وجود دارد. لازم به ذکر است امروز سطوح حمایت اولیه بر روی ۱۰۴٫۵۰ و ۱۰۴٫۲۵ قرار دارند که حمایت مهمی محسوب می شود. اخباری که این هفته از ایالات متحده (جلسه بانک مرکزی آمریکا FOMC و آمار اشتغال آمریکا NFP) منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل برای حرکت این جفت ارز را فراهم آورد. در حال حاضر بعد از اعلام قوی آمار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر به بیش از %۷۰ افزایش یافته است که این موضوع باعث تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از سطح ۱۰۴٫۴۰ (پایین ترین سطح روز جمعه) شده است. با این حال در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز هم باید منتظر اعلام تصمیم نهایی از سوی بانک مرکزی آمریکا FOMC و گزارش ماهیانه اشتغال آمریکا NFP باشیم.

یورو – ین ژاپن

قیمت این جفت ارز بدلیل تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر همچنان خود را در نزدیکی سطح ۱۱۵٫۰۰ نگه داشته است و توانسته با قدرت بالای سطوح مقاومت ۱۱۴٫۱۸ و ۱۱۴٫۶۸ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲  درصدی) قرار گیرد و در بالای خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته (۱۱۴٫۵۷) تثبیت شود. بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان –  ژاپن از دلایل اصلی این حرکت صعودی محسوب می شود و در حال تلاش برای رسیدن به سطح ۱۱۵٫۲۶ (سقف ابر ایچیموکو) می باشد. بحثهای مربوطه در خصوص اختلاف بازدهی اوراق قرضه در این جفت ارز اهمیت خاصی دارد. برای امروز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۱۴٫۶۸ و ۱۱۴٫۵۰ و پس از آن سطوح ۱۱۴٫۱۸ و ۱۱۴٫۱۵ (کف ابر ایچیموکو) تشکیل شده اند. بنابراین در هفته جاری تا زمانیکه قیمت بالای کف ابر ایچیموکو یعنی بالای سطح ۱۱۴٫۱۵ قرار دارد، احتمال حرکت نزولی صعودی است و اگر روند افزایشی یورو در مقابل ین ژاپن ادامه یابد، احتمال افزایش قیمت این جفت ارز به بالای سطح ۱۱۵٫۲۶ با هدف های ۱۱۶٫۰۰ و ۱۱۶٫۲۹ وجود دارد که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم.

یورو پوند

در این جفت ارز با اعلام خبر تمدید سمت مارک کارنی به عنوان ریس بانک مرکزی انگلیس تا اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۹ قیمت آن مقداری به سوی سطح حمایت ۰٫۸۹۵۰ اصلاح کرده است اما از منظر تحلیل تکنیکال در میان مدت و بلند مدت هدف این روند افزایشی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ (بالاترین سطح اکتبر ۲۰۰۹) در نظر گرفته شده است و تارگت بعد از آن در سطح ۰٫۹۴۹۱ پیش بینی می شود. سطوح حمایت اولیه بر روی ۰٫۸۹۵۰ ، ۰٫۸۹۴۰ و ۰٫۸۹۳۰ و ۰٫۸۹۰۰ قرار دارند و سطح حمایت اصلی نیز بر روی ۰٫۸۸۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۰٫۶۹۳۵ به ۰٫۹۴۰۳) تشکیل شده است. از این رو در مجموع به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کلیت داستان را برای روند اصلی این جفت ارز عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. بنابراین در بلند مدت نیز نمی توان انتظار کاهش این جفت ارز را داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تضعیف شود این کاهش ها را می توان به حساب امواج تکنیکی و اصلاحی گذاشت و از لحاظ بنیادین و تکنیکال در میان مدت و بلند مدت ادامه روند صعودی یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۹۴۰۳ ، ۰٫۹۴۱۳ و ۰٫۹۴۹۱ محتمل ترین سناریوی موجود است. بیشتر توجه بازار به آمارهای اقتصادی انگلیس و خصوصاً روز پنجشنبه نتیجه نشست MPC  (کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس) در خصوص تعیین نرخ بهره بانکی جدید این کشور، خواهد بود که انتظار می رود تغییری در میزان نرخ بهره بانکی (%۰٫۲۵) و برنامه خرید اوراق قرضه (۴۳۵ میلیارد پوند) اعمال نگردد.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در قیمت این جفت ارز همانطور که دیروز گفتیم با انتشار خبر اداره ی تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در خصوص تحقیق مجدد پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون تا سطح ۰٫۹۸۵۵ اصلاح کرد و کمتر از دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد سرور ایمیل های شخصی هیلاری کلینتون این نامزد ریاست جمهوری که در نظر سنجی ها از دونالد ترامپ پیشی گرفته است را برای تعیین اسناد حاوی اطلاعات طبقه بندی شده آن دوباره بررسی خواهد که این خبر در اواخر معاملات روز جمعه موجب تقویت ارزهای مطمئن نظیر فرانک سویس (CHF) گردید. اما این جفت ارز همچنان با سطوح حمایت مهم ۰٫۹۸۵۰ و ۰٫۹۸۴۵ مواجه است و برای امروز چنانچه سطوح مقاومت ۰٫۹۹۰۵ و ۰٫۹۹۱۰ شکسته شود احتمال افزایش دوباره قیمت به سوی سطوح ۰٫۹۹۲۶ و ۰٫۹۹۳۲ و پس از آن سطوح ۰٫۹۹۶۰ و ۱٫۰۰۰۰ وجود دارد. لازم به ذکر است سطوح ۰٫۹۸۵۵ و ۰٫۹۸۵۰ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی به بالای سطح مقاومت ۰٫۹۹۰۰ باشیم. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران اعلام آمارهای موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM  توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد و انتظار می رود در ماه اکتبر از رقم قبلی ۵۱٫۵ به ۵۱٫۷ افزایش یابد.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت آن پس از انتشار بیانیه کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی استرالیا مقداری به نرخهای بالای ۰٫۷۶۵۰ اصلاح کرد و در بیانیه خود ضمن تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۵ اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال آینده به رشد بالقوه خود نزدیک می شود و این کمیته به ارزیابی تاثیر کاهش های قبلی نرخ بهره در ماه اوت و مه خواهد پرداخت. با این حال از نظر تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۰٫۷۶۷۰ ، ۰٫۷۶۷۵ و ۰٫۷۷۰۰ تثبیت شده است، حرکت در روندی نزولی باقی خواهد ماند و اندیکاتور RSI نیز سیگنال فروش صادر کرده است و هیچ واگرایی را نشان نمی دهد و این به منزله ی ادامه سیر نزولی قیمت دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا است که می تواند در این هفته هدف های نزولی پایین سطوح ۰٫۷۵۵۷ ، ۰٫۷۵۱۰ و خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۰٫۷۴۷۷) را مشخص سازد. در هفته جاری بیشتر توجه بازار به جلسه بانک مرکزی آمریکا، گزارش ماهیانه اشتغال آمریکا و هفته آینده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معطوف شده است.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

قیمت این جفت ارز همچنان خود را در زیر خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته تثبیت کرده است و می بایست به همین صورت در پایین این خطوط مخصوصا پایین سطح مقاومت ۰٫۷۱۹۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۰٫۷۲۰۰ تثبیت شود تا سیگنال فروش به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته صادر کند. هدف نزولی در نزدیکی سطوح ۰٫۷۰۸۹ و ۰٫۷۰۳۵ قرار دارد. با توجه به تثبیت قیمت این جفت ارز پایین سطح ۰٫۷۱۹۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) محرک های قابل توجهی برای شروع روند نزولی به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته به شمار می رود .از سوی دیگر در حدود %۶۴ احتمال می رود بانک مرکزی نیوزلند هفته آینده نرخ بهره بانکی خود را به %۱٫۷۵ کاهش دهد که در این صورت احتمال ادامه کاهش ارزش دلار نیوزلند وجود دارد. در چنین وضعیتی اگر قیمت موفق به شکست کف کانال افزایشی شود، فروشندگان دلار نیوزلند با اعتماد به نفس بیشتری با هدفهای ۰٫۷۰۸۹ و ۰٫۷۰۳۵ وارد بازار خواهند شد و برای امروز با مقاومتهای ۰٫۷۱۸۰ و ۰٫۷۲۰۰ مواجه است.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز قیمت آن همچنان با قدرت در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته تثبیت شده است و سیگنال خرید با هدف اولیه ۱٫۳۴۳۰ و پس از آن سطوح ۱٫۳۴۶۱ و ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی سال ۲۰۱۶) صادر کرده اند و در حرکت نزولی سطوح حمایت زیادی در ۱٫۳۳۷۰ ، ۱٫۳۳۵۰ و ۱٫۳۳۰۰ تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال اگر امروز قیمت این جفت ارز موفق به شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت مهم ۱٫۳۴۳۰ شود باید منتظر ماند و حرکت بازار را به سوی سطوح ۱٫۳۴۶۱ و پس از آن سطح ۱٫۳۵۷۵ دنبال کرد. حرکت اصلاحی قیمت نفت آمریکا به نرخهای پایین نیز بر روند این جفت ارز تاثیر مثبت گذشته است و این حرکت نشان دهنده شروع روندی جدید – و افزایشی – برای دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به نرخهای بالای سطح ۱٫۳۴۳۰ است. برای امروز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۳۳۷۰ و ۱٫۳۳۵۰ تشکیل شده اند. از نظر تحلیل بین بازاری نیز حرکت اصلاحی قیمت نفت به نرخهای پایین نیز به تقویت بیشتر دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا کمک کرده است و دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا همچنان در روندی صعودی به حرکت خود ادامه می دهد. در این صورت اولین هدف نرخ ۱٫۳۴۳۰ و هدف بعدی نرخ ۱٫۳۵۷۵ خواهد بود که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم.

 شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) همچنان پیش بینی می شود در هفته جاری دوباره سطح مقاومت ۹۸٫۹۳۶ را لمس کند و اگر این سطح با قدرت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۹۹٫۷۰۱ صادر خواهد کرد که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C نشان داده است. این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) قرار دارد و در این موج از پتانسیل بالایی برای رسیدن به سطح ۹۹٫۷۰۱ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت به سقف کانال افزایشی است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۸٫۳۷۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به سوی سطح ۹۷٫۵۵۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود. اخباری که این هفته از ایالات متحده (جلسه بانک مرکزی آمریکا FOMC و آمار اشتغال آمریکا NFP) منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل دیگری برای حرکت شاخص دلار آمریکا فراهم آورد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران اعلام آمارهای موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد و انتظار می رود در ماه اکتبر از رقم قبلی ۵۱٫۵ به ۵۱٫۷ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا