تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته زیر مشخص است قیمت توانسته به بالای سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۳ افزایش یابد و هدف بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۱۳۰۰ و ۱۳۰۴ از موج افزایشی c قرار دارند و سطوح حمایت قیمت بر روی نرخهای ۱۲۹۲ و ۱۲۸۵ قرار دارند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت اونس طلا و هدفهای بعدی آن مشخص شده اند.

از منظر تکنیکال این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) می باشد و با توجه به شکست سطح ۱۲۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) احتمال حرکت افزایشی به سوی سطوح ۱۳۰۰ و ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بیشتر است و ممکن است معامله گران روزانه تمایل به ادامه حرکت صعودی داشته باشند.

در شرایط نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم قطعیت در این خصوص معمولا دو اتفاق رخ می دهد یکی اینکه طلا که از امنیت بالایی برخوردار است محبوب می شود و در نتیجه دلار تضعیف می شود و دوم آنکه پدیده معاملات انتقالی (Carry Trade) یا همان فروش دارایی های کم بازده (ین ژاپن ، فرانک سویس) و خرید دارایی های پرریسک (سهام) بی اثر می شود. در طی  ۲۴ ساعته گذشته نیز دقیقا چنین شد و به همراه کاهش دلار آمریکا ارزهایی مثل یورو ، ین ژاپن و فرانک سویس که نرخ بهره پایینی دارند و معمولا برای Carry Trader ها جذابیت دارند با بی اثر شدن این پدیده تقویت شدند.

مسئله دیگری که باید راجع به آن بحث شود و گاهی اوقات نادیده گرفته می شود، سیال بودن اهمیت شاخص های اقتصادی در این روزها است. بسیاری از معامله گران گمان می کنند که دانش فاندامنتال در بازار صرفا تعقیب شاخصهای اقتصادی است، اما این دید، نگاه درستی به بازار نیست. هنگامی این شاخصها دارای اهمیت هستند که بازار به آنها توجه داشته باشد و در شرایطی که ذهن عموم معامله گران به مسائل دیگر معطوف است نمی توان انتظار زیادی از این شاخصها لااقل در کوتاه مدت داشت.

بنابراین قیمت جهانی اونس طلا عمدتا به خاطر نگرانی ها از چشم انداز اقتصاد جهانی و مهمتر از همه عدم قطعیت از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته صعود کرده است و معامله گران در آستانه ی این رویداد مهم بیشتر بدنبال خرید دارایی های مطمئن و امن نظیر طلا هستند. امروز همچنین بازار در انتظار نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) است و قویا پیش بینی می شود نرخ بهره آمریکا تغییری نیابد و احتمالا بانک فدرال رزرو آمریکا ترجیح دهد تا بیانیه ی نه چندان قاطعی صادر نکند و تصمیم گیری های مهم را به بعد از انتخابات محول کند.

از این رو این احتمال از هم اکنون در بازارها بوجود آمده است که خبر امروز بانک مرکزی آمریکا یا حتی گزارش روز جمعه اشتغال ماهیانه آمریکا چندان مورد توجه بازار قرار نگیرد زیرا در حال حاضر تمرکز بازار به مسایل سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیشی گرفتن دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه از کلینتون در برخی نظر سنجی های ملی آمریکا آنهم پس از تحقیقات تازه اف. بی .آی درباره ایمیل های کلینتون است.

در سایر بازارها نیز شاخصهای سهام بین الملل باز هم عمدتاً به خاطر همان عدم قطعیت از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در بالا گفته شد در روندی نزولی قرار دارند و شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز در مقابل ارزهای اصلی به کمترین نرخهای ۳ هفته ی گذشته کاهش یافته است و در مقابل، محل امن سرمایه گذاری، بازارهای درآمد ثابت (Fixed Income) یا همان اوراق قرضه دولتی (Bond Markets) و طلا است که به دلیل هجوم برای خرید، قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته افزایش یافته است.

چنانکه پیشتر گفته شد، به دلیل عدم تثبیت وضعیت بازارهای مالی و ادامه بیم سرمایه گذاران از عدم قطعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است هفته ی آینده روز ۸ نوامبر برگزار شود، همچنان بازار آبستن تحولات جدید است و اخبار مرتبط با آمارهای اقتصادی آمریکا فعلا در حاشیه قرار دارند و بیشتر تحولات سیاسی بر نوسانات بازار اونس طلا تاثیر گذار است. ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۹۳ نیز به همین دلیل بوده است و این تفکرات و گمانه زنیها درست یا غلط در حال حاضر بر بازار حاکم است و اونس طلا نیز همچنان در حال تاخت.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر با ۲٫۶۷ تن افزایش به ۹۴۵٫۲۵۹ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا