تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ16) هر چند هنوز هم سیگنال فروش دارد و ممکن است تا محدوده حمایتی ۴۵٫۵۶ و ۴۵٫۲۴ دلار در هر بشکه کاهش یابد اما از نظر تحلیل تکنیکال این احتمال وجود دارد این موج نزولی که از سطح ۵۱٫۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اکتبر) شروع شده در حوالی منطقه حمایت ۴۵٫۵۶ و ۴۵٫۲۴ تکمیل شود که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و نسبتهای فیبوناچی نشان داده اند.

در نمودار زیر حرکت افزایشی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) در قالب سه موج شکل گرفته است که و براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی از موج سوم (c) مشخص است که این حرکت نزولی بعد از برخورد قیمت به سطح مقاومت ۵۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) اتفاق افتاده است. این سطوح فیبوناچی همچنین سطح حمایت قیمت را بر روی ۴۵٫۲۴ نشان می دهد که توسط خط روند افزایشی از سطح ۲۶٫۰۵ مورد حمایت جدّی قرار گرفته است.

در واقع این حرکت از سه موج شکل گرفته که نزول اخیر قیمت نیز در موج دوم یعنی موج b بوده است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) به ۵۱٫۹۳ بیانگر آن است که موج b ممکن است در حوالی منطقه حمایت ۴۵٫۵۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۴۵٫۲۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) پایان یابد و بعد از آن موج سوم یعنی موج c شروع شود و قیمت را به نرخهای بالاتر هدایت کند و حرکت نزولی از سطح ۵۱٫۹۳ را جبران کند.

بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا مشخص شود کف قیمت نفت آمریکا در نزدیکی منطقه ۴۵٫۵۶ و ۴۵٫۲۴ ساخته خواهد شد یا خیر. امروز ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (EIA) نیز اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۵۳۰۰۰- بشکه به ۱٫۰۱۳+ میلیون بشکه تغییر یابد. لازم به ذکر است بامداد امروز آمار موجودی ذخایر انجمن آمریکا (API) در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر به میزان ۹٫۳+ میلیون بشکه افزایش یافت که نه برابر بیشتر از حد پیش بینی بازار بود.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می شود با محدوده حمایتی ۴۷٫۲۳ و ۴۷٫۱۳ روبرو شود و بعد از آن به سوی سطح مقاومت ۴۸٫۳۹ اصلاح کند. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح مقاومت ۴۷٫۱۳ بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۰۹ (پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر) به ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) است و هر چند قیمت توانسته مقداری به پایین سطح حمایت ۴۷٫۶۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۱٫۵۱ – پایین ترین سطح ۲ اوت) کاهش یابد اما با سطح حمایت ۴۷٫۱۳ روبرو است.

در نمودار بعدی این سطح حمایت ۴۷٫۵۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶  درصدی) و ۴۷٫۱۳ محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده می باشد که حمایت جدی در چارت روزانه نفت برنت محسوب می شود. در حرکت افزایشی شکست سطح مقاومت ۴۸٫۳۹ سیگنال خرید با هدف ۴۹٫۰۶ صادر خواهد کرد که این سناریو نیز مورد توجه است.

در حرکت نزولی تنها به شرط شکست سطح حمایت ۴۷٫۱۳ منجر به کاهش قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۱۸ می شود. مطابق معمول روزهای چهارشنبه خبر امروز ذخایر نفتی هفتگی آمریکا نیز مورد توجه فعالان بازار نفت خواهد بود و برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال منتظر واکنش قیمت نفت برنت به محدوده حمایتی ۴۷٫۵۶ و ۴۷٫۱۳ دلار در هر بشکه می مانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت