تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت مدتی بین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۸ در نوسان است تا یکی از سطوح فوق شکسته شود و جهت بازار مشخص گردد. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۹۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطوح ۱۲۸۵ ، ۱۲۷۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می شود.

در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۰۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) با قدرت شکسته شود در موج c موجب تقویت قیمت به سطوح ۱۳۱۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱۳۲۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸  درصدی)  می شود که  مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) است. از این رو برای امروز قیمت فعلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۸ قرار دارد و بهتر است منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح و تثبیت کندل دو ساعته شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

کمتر از یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی ها از رقابت تنگاتنگ دو نامزد احزاب انتخاباتی این کشور حکایت دارد و در ۲۴ ساعته گذشته عدم قطعیت از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قیمت اونس طلا را تا سطح ۱۳۰۸ رساند اما قدرت ماندن در این سطح را نداشت و تا حدود سطح ۱۲۹۲ اصلاح کرد.

معمولا هنگامیکه قیمت اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید می زنند به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و در قیمت اونس طلا این حرکت اصلاحی که از سطح ۱۳۰۸ شاهد بودیم در راستای کسب سود معامله گران است.

در حال حاضر قیمت اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۹۲ و ۱۳۰۸ در حال نوسان است و بزودی از این دو سطح شکسته خواهند شد و خبر فردا آمار ماهیانه اشتغال آمریکا و مهمتر از همه هفته ی آینده نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نیز شب گذشته حرف جدیدی نسبت به آنچه قبلا در جلسه ماه سپتامبر گفته بود نداشت و همچنان بر احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر تاکید کرد و به همین دلیل شاهد بی اعتنایی بازار به خبر دیشب بودیم و ظاهرا افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر در بازارها لحاظ (priced) شده است.

هم اکنون هراس شدیدی از احتمال پیروزی دونالد ترامپ وجود دارد و به همین دلیل این موضوع ارزش دلار آمریکا را نیز به شدت تحت فشار قرار داده و سیگنال دیشب بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را تا حدودی خنثی کرده است. این گمانه زنیها در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عامل اصلی نزول جدی دلار آمریکا در برابر ین ژاپن و سایر ارزهای اصلی بوده است.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر بدون تغییر همان رقم ۹۴۵٫۲۵۹ تن اعلام شد و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا