تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ16) قیمت آن با سطوح حمایت ۴۵٫۲۴ و ۴۵٫۰۰ دلار در هر بشکه روبرو شده است و ممکن است با شکست سطح مقاومت ۴۶٫۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) به سوی سطح ۴۷٫۰۶ افزایش یابد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی (c) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) تشکیل شده است و این موج شامل سه موج کوچک می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج دوم یعنی موج b در نزدیکی همان سطح حمایت ۴۵٫۲۵ که دیروز بدان اشاره کردیم به پایان رسیده است و موج سوم یعنی موج افزایشی c آغاز شده است که در این موج می تواند دیر یا زود قیمت را به بالای سطح مقاومت ۵۱٫۹۳ بکشاند.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) به ۵۱٫۹۳ به هدف اولیه ۴۷٫۰۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) اشاره می کند و در حرکت نزولی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۴۵٫۰۰ و تثبیت کندل دو ساعته زیر آن منجر به کاهش قیمت به سطح ۴۲٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) خواهد شد.

بنابراین در قیمت نفت آمریکا منطقه حمایتی ۴۵٫۲۴ و ۴۵٫۰۰ سرنوشت قیمت نفت را تعیین خواهد کرد و در صورت شکسته شدن این منطقه و تثبیت کندل دو ساعته زیر آن حرکت نزولی با شدت بیشتری به سوی سطح ۴۲٫۹۳ ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم این منطقه یعنی ۴۵٫۲۴ تا ۴۵٫۰۰ سکوی صعود قیمت نفت آمریکا به سوی ۴۷٫۰۶ و بالاتر را تشکیل خواهد داد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت سبک آمریکا و هدف بعدی آن در موج c مشخص شده اند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) به نظر می رسد حرکت کاهشی اخیر قیمت از سطح ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) به اتمام رسیده است و برای امروز ممکن است به سوی منطقه ۴۷٫۶۲ و ۴۸٫۰۰ افزایش یابد.

در نمودار یک ساعته پایین این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت) به ۵۳٫۷۳ و خط مقاومت از خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۱٫۵۱ می باشد که این خط روند مماس با سطح ۴۸٫۰۰ است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت نفت برنت در موج (c) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۳٫۷۳ در جریان بوده است و بررسی ساختار این موج نشاندهنده تعداد زیادی از امواج کوچک می باشد و به باور ما موج نهایی یعنی موج ۵ یا تمام شده است یا به احتمال زیاد در نزدیکی سطح حمایت ۴۶٫۱۸ به اتمام خواهد رسد.

لازم به ذکر است واگرایی افزایشی بوجود آمده در اندیکاتور یک ساعته RSI نیز اشاره به رسیدن قیمت نفت برنت به کف قیمت در نمودار زیر دارد. بنابراین در قیمت نفت برنت منطقه حمایتی ۴۶٫۱۸ و ۴۶٫۰۹ سرنوشت قیمت نفت را تعیین خواهد کرد.

در صورت شکسته شدن این منطقه و تثبیت کندل دو ساعته زیر آن حرکت نزولی با شدت بیشتری به سوی سطح ۴۴٫۳۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم این منطقه حمایت یعنی ۴۶٫۱۸ تا ۴۶٫۰۹ سکوی صعود قیمت نفت برنت به سوی سطح ۴۷٫۶۲ دلار در هر بشکه و بالاتر را تشکیل خواهد داد که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت