تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ16) با توجه به شکست سطح حمایت ۴۵٫۲۴ دلار در هر بشکه سیگنال فروش صادر شده است و برای امروز چنانچه بتواند از سطح ۴۴٫۳۰ با قدرت عبور کند تا سطح ۴۲٫۹۳ کاهش می یابد.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) قرار داشت که دیروز شکسته شد.

از منظر تحلیل تکنیکال شیب تند حرکت کاهشی اخیر قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۱٫۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اکتبر) به نظر می رسد در موج نزولی (b) شکل گرفته است که دومین موج از موج بزرگ C در نظر گرفته می شود.

بررسی امواج الیوت در چارت زیر نشان می دهد این موج ممکن است در حوالی سطح ۴۲٫۹۳ مورد حمایت قرار گیرد که این سطح نزدیک به کف موج b – دومین موج از موج قبلی (a) –  می باشد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکست سطح مقاومت ۴۵٫۲۴ سیگنال خرید با هدف ۴۶٫۱۲ صادر خواهد کرد که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) در نمودار روزانه می باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتالی امروز بار دیگر در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال ماه اکتبر منتشر خواهد شد. در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و (NFP) تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد.

این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنشهای متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می شود چنانچه قیمت موفق به شکست سطح ۴۵٫۹۰ شود به ترتیب تا سطوح ۴۵٫۲۵ و ۴۳٫۳۰ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را شکسته شدن خط روند افزایشی در نمودار روزانه پایین نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که سطح حمایت ۴۷٫۵۶ با قدرت شکسته شده است احتمال ریزش قیمت نفت برنت تا سطح ۴۵٫۲۵ وجود دارد. این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی (C) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده بود که دیروز شکسته شد. حمایت بعدی بر روی سطح ۴۵٫۲۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) دیده می شود که اگر امروز با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش تا سطح ۴۳٫۳۰ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) می شود.

از نظر دیدگاه تحلیل و بررسی امواج الیوت ویو اگر فرض اول تکنیکال بر این باشد که موج (C) موقتا اصلاح کرده باشد بنابراین سطح حمایت ۴۵٫۲۵ می بایست شکسته نشود که در این صورت احتمال ریزش به سوی ۴۳٫۳۰ نامحتمل خواهد بود.

سناریوی دیگر آنکه کاهش قیمت نفت برنت از سطح ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) در واقع بخشی از موج اصلاحی از سطح ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۹ ژوئن) است که براساس این سناریو احتمال ریزش قیمت تا محدوده ۴۳٫۳۰ و ۴۱٫۵۱ بوجود می آید.

اوایل هفته آینده بهتر می توان در مورد سناریوهای محتمل صحبت کرد. پایان یافتن موج نزولی قیمت نفت برنت در نزدیکی سطح حمایت ۴۵٫۲۵ و سپس از سرگیری موج افزایشی به بالای ۴۷٫۵۶ ؟ یا شکست سطح ۴۵٫۲۵ و نزول تا سطوح ۴۳٫۳۰ و ۴۱٫۵۱ دلار در هر بشکه ؟ منتظر می مانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت