تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار پایین اشاره به کاهش قیمت اونس طلا به سوی سطوح ۱۲۶۸ ، ۱۲۶۲ و پس از آن سطح ۱۲۴۹ دارد که شرط آن تثبیت قیمت پایین سطح مقاومت ۱۲۹۷ می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال برغم افزایش شدید روز گذشته قیمت به سطح ۱۳۳۷ هنوز سیر نزولی قیمت از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) پایدار است و این موج افزایشی که دیروز در واکنش به خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد بودیم در اطراف خط روند کاهشی که از سطح ۱۳۷۴ رسم شده به پایان رسیده است.

شب تند کاهشی از سطح ۱۳۳۷ به معنای استمرار موج نزولی به سوی سطح ۱۲۴۹ است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج صعودی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ می باشد. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود قیمت اونس طلا در موج نزولی (c) قرار گرفته است که در این موج می تواند دیر یا زود تا محدوده ۱۲۱۰ یا ۱۱۷۱ کاهش یابد و برای امروز حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطح مقاومت ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می باشد.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزایش تا سطح ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۶ هفته) با توجه به تقویت شاخص دلار آمریکا و افزایش شاخص های سهام به نرخهای پایین سطح ۱۳۰۰ کاهش یافته است و به بیان دیگر بازار مشغول هضم اخبار مربوط به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و همچنین این حرکت در راستای حفظ سود (Profit Taking) نیز قابل توجیه است.

نوسانات بازار بیشتر واکنش به پیروزی ترامپ و نوسانات شاخص دلار آمریکا و بازار سهام آمریکا می باشد و در واقع حرکت دیروز اونس طلا مصداق بارز ” خرید رو شایعه و فروش رو واقعیت ” است که این اصطلاح در بازارهای مالی بسیار رایج است.

گمانه زنی بازار از این که ترامپ سیاست تجارت حمایتی را وضع خواهد کرد و فشار افزایش بر سطح دستمزدها که منجر به رشد تورم می شود از دلایل اصلی افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا است که موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها شده است. منحنی بازدهی اوراق قرضه کنونی آمریکا شبیه طرح های اقتصادی دولت ریگان در سال ۱۹۸۰ است که آن زمان محرک های مالی بزرگ و کمی هم سیاست های پولی گران در دستور کار بود.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود به هزینه بیشتر در زیرساخت های در حال توسعه در آمریکا اشاره کرده که این اقدام با توجه به آنکه دیروز جمهوری خواهان در هر دو مجلس کنگره آمریکا اکثریت آرا را بدست آوردند می تواند با اجرایی کردن این قانون موجب افزایش کسری بودجه آمریکا و عرضه زیاد وجوه و درآمد دولت ایالات متحده آمریکا شود.

به غیر از اصطلاح “خرید رو شایعه و فروش رو واقعیت” تغییرات بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز از دلایل مهم افزایش ارزش دلار آمریکا و بازگشت توجهات به مسائل فاندامنتال بازار است و از طرفی دیگر هنوز هم انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر وجود دارد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۵۵٫۰۲۶ تن افزایش یافت و امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۵۰۰۰) اعلام می شود و آقای جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سنت لوییس در ساعت ۱۷:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا