تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر صعود کرده است و با قدرت موفق به جبران حرکت کاهشی اولیه بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهور آمریکا شده است و هم اکنون بازارها در انتظار شفافیت بیشتری در خصوص سیاست های اقتصادی ترامپ هستند. شوک پیروزی ترامپ هر چند در اولین واکنش موجب تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح مقاومت ۱٫۱۳۰۰ شد اما بعد از سخنرانی ترامپ و تاکید بر وحدت و رشد اقتصادی باعث تقاضای دلار آمریکا در بازارها و کاهش ارزش یورو شده است. از نظر تحلیل تکنیکال عدم توانایی یورو در تثبیت بالای ابر ایچیموکو و همچنین بالای سطح مقاومت ۱٫۱۲۴۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۳۶۶ به ۱٫۰۸۵۱) منجر به کاهش شدید به زیر سطح ۱٫۰۹۰۰ شده است و هدف نزولی ۱٫۰۸۵۱ را نشانه گرفته است. این ابر ایچیموکو محدوده ۱٫۱۱۶۴ تا ۱٫۱۲۱۷ را پوشش داده است. این موضوع موجب شده تا فرشندگان یورو در مقابل دلار آمریکا فرصتی برای انجام حرکت کاهشی به سوی سطح ۱٫۰۸۵۱ داشته باشند.

پوند – دلار آمریکا

جریان ریسک پذیری از روز گذشته رو به افزایش است و دلار آمریکا در مقابل پوند تقویت شده است و قیمت این جفت ارز را در نزدیکی خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته قرار داده است. اگر پوند به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۱٫۲۵۴۷ و ۱٫۲۴۵۸ تثبیت شود، به نظر می رسد که بازار به شدت متمایل به فروش پوند باشد و در این مسیر، اهداف نزولی سطوح ۱٫۲۳۷۵ و ۱٫۲۳۵۰ است و چنانچه این سطوح نیز با قدرت شکسته شوند منجر به کاهش به سوی سطح ۱٫۲۲۹۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) می شود. در حرکت صعودی سطوح مقاومت پوند به ترتیب بر روی ۱٫۲۵۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۲۵۵۰ قرار دارد.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز گمانه زنی بازار از این که ترامپ ریس جمهور جدید آمریکا سیاست تجارت حمایتی را وضع خواهد کرد به تقویت قیمت آن کمک کرده است. فشار افزایش بر سطح دستمزدها که منجر به رشد تورم می شود، به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا می انجامد و در حال حاضر این موضوع موجب تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته شده است. با توجه به اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا – ژاپن و تقویت جریان ریسک پذیری در بازارها (همبستگی این جفت ارز با تغییرات شاخص های سهام آمریکا) این امکان وجود دارد که قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۱۰۶٫۶۹ به ترتیب تا سطوح ۱۰۷٫۴۹ و ۱۰۸٫۵۱ افزایش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در بالای سقف ابر ایچیموکو و شکسته شدن سطح ۱۰۵٫۶۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۷٫۴۹ به ۹۹٫۵۵) نشان داده است و تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت  ۱۰۶٫۶۹ سکوی صعود دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن برای عبور از سطح مقاومت ۱۰۷٫۰۰ را تشکیل خواهد داد.

یورو – ین ژاپن

در این جفت ارز حرکت اصلاحی و نزولی روز گذشته تا سطح ۱۱۳٫۸۳ دوام چندانی نداشت و بار دیگر با شروع ریسک پذیری، خریداران این جفت ارز وارد بازار شدند و هم اکنون قیمت به بالای ۱۱۶٫۲۹ صعود کرده است و هدف های ۱۱۷٫۱۴ و ۱۱۷٫۲۶ را نمایان ساخته است. از نظر تحلیل تکنیکال نفوذ قیمت این جفت ارز به بالای سطح ۱۱۶٫۳۶ (بالاترین سطح ۲ سپتامبر) راه را برای صعود تا سطوح ۱۱۸٫۴۵ و ۱۱۹٫۴۵ هموارتر خواهد ساخت و خریداران یورو در مقابل ین ژاپن از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و در صورتیکه بازارهای سهام بین الملل افزایش یابند، به این جفت ارز امکان یکه تازی بیشتری را برای افزایش به سطح بالای ۱۱۷٫۱۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) دهد.

یورو پوند

این جفت ارز به کمترین نرخهای ۵ هفته ی گذشته کاهش یافته است و عمده ی دلیل آن این است که روابط ویژه بین آمریکا و اروپا تحت نظر ترامپ ریس جمهور جدید آمریکا ادامه خواهد یافت و همین امر منجر به ریزش شدید یورو در مقابل پوند شده است. از این رو همچنان ترجیح می دهیم که همراستا با حرکت نزولی یورو، به فروش آن در مقابل پوند ادامه دهیم و از نظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که قیمت آن به پایین سطح حمایت ۰٫۸۸۲۰ کاهش یافته، احتمال ادامه ی سیر نزولی به ترتیب  تا سطوح ۰٫۸۷۰۰ ، ۰٫۸۶۸۰ و ۰٫۸۶۵۰ وجود دارد و از این رو، می بایست با دقت تثبیت قیمت پایین سطح ۰٫۸۸۲۰ را مد نظر داشته باشیم.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز با توجه به شکست سطح مقاومت ۰٫۹۷۹۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه)، سیگنال خرید به سوی سطح  ۰٫۹۹۰۰ صادر کرده است و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود به افزایش بیشتر به ترتیب به سطوح ۰٫۹۹۳۰ و ۰٫۹۹۵۰ می انجامد و خود را یک گام دیگر به سطح برابری و روانی ۱٫۰۰۰۰ نزدیک تر خواهد کرد. از طرفی دیگر هنوز هم انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر وجود دارد و روز گذشته بعد از آنکه از %۸۰ به پایین %۵۰ رسید دوباره به بالای %۷۰ افزایش یافته است. از این رو همچنان ترجیح می دهیم که همراستا با حرکت افزایشی، به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس ادامه دهیم. گمانه زنی بازار از این که ترامپ ریس جمهور جدید آمریکا سیاست تجارت حمایتی را وضع خواهد کرد به تقویت این جفت ارز کمک کرده است. فشار افزایش بر سطح دستمزدها که منجر به رشد تورم می شود، به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا می انجامد و در حال حاضر این موضوع موجب تقویت دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس به سوی سطح ۰٫۹۹۰۰ شده است و پیش بینی ما برای امروز، تقویت این جفت ارز است. با هم منتظر می مانیم.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در این جفت ارز بر این باوریم که منطقه ۰٫۷۷۵۰ تا ۰٫۷۷۷۰ سطوح مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهند بود و در حال حاضر، قیمت در تلاش برای تثبیت پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ و ۱۰۰ روزه گذشته است و فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش ایجاد شده است. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به سوی سطح ۰٫۷۵۵۵ صادر کرده است و از این رو به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی است زیرا قیمت این جفت ارز دوباره در زیر کف ابر ایچیموکوی روزانه قرار گرفته است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها، این زوج ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط به سوی سطح ۰٫۷۵۵۵ تن دهد.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

در این جفت ارز بر این باوریم که سطح ۰٫۷۳۰۰ مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهند بود و در حال حاضر، قیمت در تلاش برای تثبیت پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۵۵ روزه گذشته است و فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش ایجاد شده است. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به سوی سطوح ۰٫۷۱۷۵ و ۰٫۷۱۵۰ صادر کرده است و از این رو به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی به پایین خطوط میانگین متحرک  ۲۱ و ۱۰۰ روزه گذشته است زیرا قیمت این جفت ارز دوباره در زیر ابر ایچیموکوی روزانه قرار گرفته است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها، این زوج ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و دلار نیوزلند (NZD) می بایست به این سقوط به سوی سطوح ۰٫۷۱۷۵ و ۰٫۷۱۵۰ تن دهد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

این جفت ارز با قدرت در بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته تثبیت شده است و اگر امروز بالای سطح ۱٫۳۵۱۰ بسته شود سیگنال خرید با هدف ۱٫۳۵۲۵ و ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی سال ۲۰۱۶) و ۱٫۳۶۱۷ صادر خواهد کرد. در حرکت نزولی سطوح حمایت مهم در ۱٫۳۳۶۷ و ۱٫۳۳۴۵ تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال اگر امروز قیمت این جفت ارز موفق به شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت مهم ۱٫۳۵۱۰ شود باید منتظر ماند و حرکت بازار را به سوی سطوح ۱٫۳۵۲۵ و ۱٫۳۵۷۵ دنبال کرد. در حرکت نزولی تنها شکست سطح ۱٫۳۳۶۷ منجر به کاهش به ترتیب به سطوح حمایت ۱٫۳۳۵۰ و ۱٫۳۳۴۵ می شود. پیروزی ترامپ و نگرانی ها از احتمال فسخ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی(NAFTA) در حال حاضر موجب تقویت این زوج ارز شده است. باید توجه داشت بیش از %۷۵ صادرات کانادا به آمریکا است. ترامپ تهدید کرده است قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا) را که در سال ۱۹۹۴ بین کانادا، آمریکا و مکزیک بسته شد، ملغی می‌کند و درصورتی‌ که موفق به این کار نشود بر کالاهای وارداتی مکزیک تعرفه ۳۵ درصد وضع خواهد کرد. از سوی دیگر این جفت ارز رابطه ی معکوسی با قیمت نفت در بازار دارد و از این رو، می بایست با دقت تغییرات قیمت نفت و تاثیر آن بر این جفت ارز را مد نظر داشته باشیم.

 شاخص دلار آمریکا

در شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۹۹٫۷۰ افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۹۸٫۹۳ در نمودار زیر نشان داده است. از نظر تحلیل تکنیکال این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است. دیر یا زود قیمت در این موج تا سطح مقاومت ۹۹٫۷۰ افزایش یابد که این سطح محل برخورد قیمت به سقف کانال افزایشی می باشد. باید توجه داشت ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر صعود کرده است و با قدرت موفق به جبران حرکت کاهشی اولیه به سطح ۹۶٫۰۰ بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهور آمریکا شده است و هم اکنون بازارها در انتظار شفافیت بیشتری در خصوص سیاست های اقتصادی ترامپ هستند. دیروز شوک پیروزی ترامپ هر چند در اولین واکنش موجب حرکت اصلاحی به سطح ۹۶٫۰۰ شد اما بعد از سخنرانی ترامپ و تاکید بر وحدت و رشد اقتصادی باعث تقاضای دلار آمریکا در بازارها شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا