تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود به سوی سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی الگوی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت زیر نشان داده است. در نمودار روزانه این منطقه بر روی خطوط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۹ نوامبر) و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال نوسانات قیمت اونس طلا از ۲ مه به ۹ نوامبر بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه است و بعد از شکست منطقه حمایتی ۱۲۱۰ – ۱۲۰۳ به کاهش قیمت تا سطح ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) اشاره دارد. هدفهای نزولی بعدی در نمودار زیر مشخص شده اند و سطوح مقاومت نیز هر یک به ترتیب بر روی ۱۲۳۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۲۴۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تشکیل شده اند.

هرچند در گذشته به بررسی دلایل و علل شروع حرکت نزولی قیمت اونس طلا از نظر تحلیل تکنیکالی اشاره کردیم ، با این حال و با توجه به اهمیت نقش مسایل بنیادی پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریس جمهور جدید آمریکا در تشکیل موج نزولی اونس طلا و حرکت صعودی دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای اصلی، بار دیگر مروری به مهمترین عواملی که نقش اصلی در تعیین نوسانات نزولی اونس طلا گذشته اند، خواهیم داشت.

بیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که دلیل اصلی سقوط اخیر اونس طلا اقتصاد درخشان آمریکا نبوده و در مقابل، علت اساسی، انتظارات بازار از اقدامات تورم زا ریس جمهور جدید آمریکا بوده است زیرا در پی گمانه زنی های جدید بازار از اینکه سیاست های ریس جمهور جدید آمریکا در خرجکرد دولتی و هزینه های زیر ساخت در این کشور منجر به رشد فزاینده تورم در آمریکا می شود و همچنین سقوط شدید بازار کالا و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا را به کمترین نرخهای ۵ ماهه گذشته پایین کشانده است و هفته ی گذشته ضعیف ترین عملکرد هفتگی را از ماه ژوئن ۲۰۱۳ به این سو تجربه کرد.

قیمت اونس نقره نیز به کمترین نرخهای ۵ هفته گذشته نزول کرد و قیمت پلاتینیوم نیز به پایین ترین نرخهای ۳ هفته اخیر کاهش یافت. افزایش اخیر نرخ بازدهی اوراق قرضه و تقویت شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی فشارهای نزولی بر قیمت جهانی اونس طلا را بیشتر کرده است و نرخ دلار آمریکا در معاملات هفته ی پیش بهترین رشد هفتگی خود را در سال جاری تجربه کرد.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم گمانه زنی بازار از این که ترامپ سیاست تجارت حمایتی را وضع خواهد کرد و فشار افزایش بر سطح دستمزدها منجر به رشد تورم و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا می شود موجب تقویت دلار آمریکا و به تبع سقوط شدید اونس طلا در بازارها شده است.

نکته ی دیگر آنکه منحنی بازدهی اوراق قرضه کنونی آمریکا شبیه طرح های اقتصادی دولت ریگان در سال میلادی ۱۹۸۰ است که آن زمان محرک های مالی بزرگ و کمی هم سیاست های پولی گران در دستور کار بود.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود به هزینه بیشتر در زیرساخت های در حال توسعه در آمریکا اشاره کرده که این اقدام با توجه به آنکه جمهوری خواهان در هر دو مجلس کنگره آمریکا اکثریت آرا را بدست آوردند می تواند با اجرایی کردن این قانون موجب افزایش کسری بودجه آمریکا و عرضه زیاد وجوه و درآمد دولت ایالات متحده آمریکا شود و از طرفی دیگر هنوز هم انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر وجود دارد که بر دوش قیمت جهانی اونس طلا سنگینی می کند.

بنابراین همانطور که در نمودار بالا دیده می شود قیمت اونس طلا در موج نزولی (c) قرار گرفته است که در این موج می تواند دیر یا زود تا محدوده ۱۲۱۰ ، ۱۲۰۳ و ۱۱۷۱ کاهش یابد و برای این هفته حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطوح مقاومت ۱۲۳۵ یا ۱۲۴۹ (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی) می باشد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۴۱٫۶۸ تن به ۹۳۴٫۵۶ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی اخبار خاصی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا