تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ16) انتظار می رود قیمت آن در نزدیکی سطح ۴۲٫۹۳ دلار در هر بشکه مورد حمایت قرار گیرد و مدتی در بالای آن در نوسان باشد یا به سوی سطح مقاومت ۴۴٫۰۶ اصلاح کند. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) تشکیل شده است.

سطح مقاومت نیز بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۵۱٫۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اکتبر) به ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) وجود دارد و در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۴۴٫۰۶ سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۴۵٫۲۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۴۲٫۹۳ منجر به کاهش کوتاه به سوی سطوح ۴۲٫۴۰ و ۴۲٫۲۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال بیکر هیوز، بزرگ ترین شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرده است که تعداد دکل های نفتی در هفته منتهی به ۱۱ نوامبر به ۴۵۲ دکل افزایش یافته است و در ۲۴ هفته اخیر ۲۱ هفته آن تعداد دکل های نفت این شرکت با افزایش روبرو بوده است. آژانش بین المللی انرژی (IEA) نیز اعلام کرد که عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر با ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش به ۹۷٫۸۰ میلیون بشکه در روز رسیده است و این عرضه بیش از حد در بازار اگر توافقی در میان اعضای اوپک حاصل نشود، ممکن است تا سال ۲۰۱۷ نیز ادامه یابد.

همچنین بعد از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد سطح تولیدات نفت در ماه اکتبر به رکورد دیگری افزایش یافته است، شک و تردید های را در مورد اینکه آیا طرح محدود کردن تولیدات نفت دست یافتنی است یا اینکه این طرح به اندازه ی کافی منجر به کاهش تدام عرضه بیش از حد در بازار می شود شده است.

از این رو این مساله یکی از دلایل کاهش اخیر قیمت نفت در معاملات روز جمعه در بازارهای جهانی بوده است و در همین حال سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز جمعه اعلام کرد که سطح تولیدات نفت در ماه اکتبر به ۳۳٫۶۴ میلیون بشکه در روز رشد داشته است که ۲۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ماه سپتامبر می باشد.

واقعیت آن است که اوپک قصد دارد تولیدات نفت خود را کاهش یا ثابت نگه دارد اما سرمایه گذاران هنوز تردید دارند که این اتفاق در جلسه روز ۳۰ نوامبر رخ دهد و همچنین نگران آن هستند که هر توافقی در این زمینه نمی تواند چندان موثر و ثمر بخش باشد. برای امروز معامله گران در انتظار خروج قیمت نفت خام سبک آمریکا از روند خنثی بین سطوح ۴۲٫۹۳ و ۴۳٫۷۸ دلار در هر بشکه هستند تا جهت قیمت مشخص گردد.

در سایر تحولات امروز در نمودار بعدی در قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی در بالای سطح حمایت ۴۴٫۳۹ در نوسان باشد یا اینکه به سوی سطح مقاومت بعدی ۴۶٫۱۸ افزایش یابد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت) به ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) تشکیل شده اند.

هر دو الگوی امواج الیوت از موج نزولی ۵۳٫۷۳ و واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته RSI موئد آن است که روند نزولی به پایان خود نزدیک شده است و در حرکت نزولی تنها به شرط تثبیت دو ساعته قیمت پایین سطح حمایت ۴۴٫۳۹ و شکست سطح ۴۴٫۱۸ منجر به کاهش به سوی سطح ۴۳٫۱۷ می شود. قرار داشتن قیمت نفت برنت در بالای سطح حمایت ۴۴٫۳۹ به معنای افزایش قیمت به سوی سطح ۴۶٫۱۸ دلار در هر بشکه می باشد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت