تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به برخورد قیمت به منطقه حمایت ۱۲۱۰ – ۱۲۰۳ اگر امروز قیمت به هر دلیلی موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۵ شود و حداقل یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود، به سوی سطح ۱۲۴۹ اصلاح کند که این سطح مماس با خط گردن رسم شده از الگوی سر و شانه است که در نمودار روزانه پایین مشاهده می فرمایید.

در نمودار زیر این منطقه حمایت یعنی محدوده ۱۲۱۰ تا ۱۲۰۳ بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۹ نوامبر) و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده اند که این منطقه در طی ۲۴ ساعته گذشته مانع از ریزش بیشتر قیمت اونس طلا شده است.

باید توجه داشت نوسانات قیمت اونس طلا از روز ۲ مه به ۹ نوامبر بیشتر شبیه الگوی سر و شانه است که تا حد زیادی این الگو در نمودار روزانه تایید شده است و در واقع می توان گفت پس از برخورد روز گذشته قیمت به سطح حمایت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) هم اکنون شاهد برگشت و پول بک (pullback) قیمت به سوی خط گردن رسم شده از الگوی سر و شانه هستیم که شرط رسیدن به سطح ۱۲۴۹ عبور کامل قیمت از سطح مقاومت ۱۲۳۵ است.

برای امروز بهتر است منتظر بمانیم و ببنیم قیمت موفق به شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۳۵ می شود یا نه. اگر موفق نشود و دوباره به پایین سطح ۱۲۲۲ (تثبیت کندل دو ساعته پایین این سطح) برسد، احتمال کاهش دوباره به سوی سطوح حمایت ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ بوجود خواهد آمد.

همچنان قیمت هر اونس طلا بین ۱۲۱۰ و ۱۲۳۵ نوسان دارد و امروز منتظر اعلام آمار خرده فروشی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است که احتمالا بر روی قیمت جهانی طلا تاثیر گذار خواهد بود. صندوق جهانی اسپایدر نیز ۶ تن دیگر طلا از میزان ذخایر خود کاست از سوی دیگر، اظهارات روز گذشته آقای رابرت کاپلن، که گفته بود، بانک مرکزی آمریکا در مسیر افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر قرار دارد، قیمت اونس طلا را فعلا پایین سطح مقاومت ۱۲۳۵ قرار داده است، ولی به طور دقیق نمی توان گفت آیا قیمت جهانی طلا موفق خواهد شد به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۵ برسد یا به زیر ۱۲۰۰ .

در واقع هر چند چندان امیدی به طلا وجود ندارد و در کل چشم انداز آن ضعیف است و هر افزایشی چندان امیدوار کننده نیست اما آنچه که در طی ۲۴ ساعته گذشته مشخص است آنکه فعلا در کوتاه مدت هر چقدر اونس طلا به محدوده حمایت ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ نزدیکتر می شود خریداران فیزیکی هجوم می آورند (میزان تقاضا در چین کمی بالا می رود) و هر چقدر به سطح مقاومت ۱۲۳۵ نزدیکتر می شود، فروشندگان متعدد می گردند تا اینکه از بالا می بایست این سطح با قدرت شکسته شود تا بتواند به مقاومت های بعدی ۱۲۴۱ و ۱۲۴۹ برسد.

قیمت جهانی طلا به صورتی حرکت می کند که هر چه به محدوده ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ نزدیک می شود خریدار بیشتری پیدا می کند و هر چه به ۱۲۳۵ نزدیک تر می شود فروشندگان بیشتر می شوند و فعلا روند خاصی دیده نمی شود. باید توجه داشت که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت افزایش یافته است که زمینه افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر را فراهم آورده است.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۳۴٫۵۶ تن به ۹۲۸٫۹۲۹ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

شاخص دلار آمریکا (DXY) در نزدیکی اوج سال ۲۰۱۵ خود قرار گرفته است و در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، خبر میزان خرده فروشی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۶ ، رقم قبلی %۰٫۶) ، آمار خالص خرده فروشی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۵) و شاخص تولیدی امپایر استیت آمریکا (پیش بینی بازار ۲٫۵-  ،  رقم قبلی ۶٫۸-) دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا