تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا هنوز تحلیل اخیر معتبر است و پیش بینی می شود با توجه به برخورد اخیر قیمت به منطقه حمایت ۱۲۱۰ – ۱۲۰۳ اگر بعد از سخنرانی امروز یلن ریس بانک مرکزی آمریکا قیمت به هر دلیلی موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۵ شود و حداقل یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود، به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۴۱ ، ۱۲۴۳ و ۱۲۴۹ اصلاح خواهد کرد که این سطح مماس با خط گردن رسم شده از الگوی سر و شانه است که در نمودار روزانه پایین مشاهده می فرمایید.

در نمودار پایین این منطقه حمایت یعنی محدوده ۱۲۱۰ تا ۱۲۰۳ بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰  درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۹ نوامبر) و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده اند که این منطقه همچنان مانع از ریزش بیشتر قیمت اونس طلا شده است.

همانطور که دیروز گفتیم باید توجه داشت نوسانات قیمت اونس طلا از روز ۲ مه به ۹ نوامبر بیشتر شبیه الگوی سر و شانه است که تا حد زیادی این الگو در نمودار روزانه تایید شده است و در واقع می توان گفت پس از برخورد اخیر قیمت به سطح حمایت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) هم اکنون شاهد برگشت و پول بک (pullback) قیمت به سوی خط گردن رسم شده از الگوی سر و شانه هستیم که شرط رسیدن به سطوح ۱۲۴۱ ، ۱۲۴۳ و ۱۲۴۹ عبور کامل قیمت از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی ۱۲۳۵ است.

بنابراین برای امروز بهتر است منتظر بمانیم و ببنیم قیمت موفق به شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۳۵ می شود یا نه. اگر موفق نشود و دوباره به پایین سطح ۱۲۲۲ (تثبیت کندل دو ساعته پایین این سطح) برسد، احتمال کاهش دوباره به سوی سطوح حمایت ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ بوجود خواهد آمد. در نتیجه انتظار می رود فعلا مابین نرخهای ۱۲۲۲ و ۱۲۳۵ در نوسان باشد. شروع حرکات بازار بعد از سخنرانی امروز یلن می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

قیمت جهانی اونس طلا همچنان مابین نرخهای ۱۲۲۲ و ۱۲۳۵ نوسان دارد و امروز منتظر اعلام آمارهای اقتصادی آمریکا و مهمتر از همه سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا است که بر روی قیمت جهانی طلا تاثیر گذار خواهد بود. صندوق جهانی اسپایدر نیز ۱٫۱۸۶ تن دیگر طلا از میزان ذخایر خود کاست.

تا قبل از سخنرانی یلن هنوز به طور دقیق نمی توان گفت آیا قیمت جهانی طلا موفق خواهد شد به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۵ برسد یا به زیر ۱۲۰۰ ، در واقع هر چند چندان امیدی به طلا وجود ندارد و در کل چشم انداز آن ضعیف است و هر افزایشی چندان امیدوار کننده نیست اما آنچه که در طی چند روز گذشته مشخص است آنکه فعلا در کوتاه مدت هر چقدر اونس طلا به محدوده حمایت ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ نزدیکتر می شود خریداران فیزیکی هجوم می آورند (میزان تقاضا در چین کمی بالا می رود) و هر چقدر به سطح مقاومت ۱۲۳۵ نزدیکتر می شود، فروشندگان متعدد می گردند.

از بالا می بایست این سطح مقاومت ۱۲۳۵ با قدرت شکسته شود تا بتواند به ترتیب به مقاومت های بعدی ۱۲۴۱ ، ۱۲۴۳ و ۱۲۴۹ برسد، به همین خاطر تا قبل از سخنرانی یلن قیمت جهانی طلا به صورتی حرکت می کند که هر چه به محدوده ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ نزدیک می شود خریداران بیشتری پیدا می کند و هر چه به ۱۲۳۵ نزدیک تر می شود فروشندگان بیشتر می شوند و فعلا روند خاصی دیده نمی شود.

ممکن است امروز یلن در لابه لای صحبت های خود کمی از شور و شوق بازارها در مورد اثرات آینده سیاست های دونالد ترامپ بر اقتصاد آمریکا که اخیرا موجب تقویت شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته شده است، بکاهد و ایشان از افزایش سریع نرخ دلار آمریکا در بازارها و شرایط سخت بازارهای مالی ناشی از افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه ابراز نگرانی کند که این مساله موجب تحریک معامله گران برای گرفتن سود از افزایش اخیر دلار آمریکا شود و این حرکت در راستای حفظ سود (Profit Taking) قابل توجیه است.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۲۷٫۴۴۶ تن به ۹۲۶٫۲۶۰ تن کاهش یافت و آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. لازم به ذکر است شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در مقابل ارزهای اصلی به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته صعود کرده است.

  امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران

  • آمار میزان قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی ماهیانه بازار %۰٫۴ ، پیش بینی سالیانه بازار %۱٫۶)
  • آمار خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی ماهیانه بازار %۰٫۲ ، پیش بینی سالیانه بازار %۲٫۲)
  • آمار مجوز ساختمان سازی آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۱٫۱۹۸ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۲۵ میلیون واحد)
  • آمار شروع خانه سازی آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۱٫۱۵۶ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۰۴۷ میلیون واحد)
  • آمار صنعتی فیلادلفیای فدرال آمریکا در ماه نوامبر (پیش بازار ۸٫۰۰  ، رقم قبلی ۹٫۷)

امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران

  • شهادت یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیسیون مشترک اقتصادی کنگره ایالات متحده

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا