تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز قیمت جهانی اونس طلا بعد از شکست سطح ۱۲۲۲ سریعا سیگنال فروش صادر کرد و دیروز به ترتیب به هدف های نزولی ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ رسید. در واقع بعد از آنکه قیمت اونس طلا نتوانست از پس سطح مقاومت ۱۲۳۵ برآید با شکست سطح ۱۲۲۲ سقوط نمود و فعلا در نزدیکی سطح ۱۲۰۰ منتظر یک اتفاق بزرگ است. در نمودار زیر مشخص است که سطح حمایت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) شکسته شده است و اگر امروز موفق به شکست سطح حمایت مهم و روانی ۱۲۰۰ شود سیگنال فروش دیگر این بار با هدف ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) صادر خواهد کرد.

در چارت پایین الگوی سر و شانه که بین ۲ مه و ۹ نوامبر شکل گرفته تایید شده است و این الگو به هدف نزولی ۱۰۹۱ در میان مدت و بلند مدت اشاره دارد. همچنان که در حال حاضر نیز شاهد هستیم، قیمت اونس طلا به سطح روانی ۱۲۰۰ نزدیک شده است و اگر این سطح با قدرت شکسته شود، احتمال سقوط قیمت در آینده نزدیک به سطح ۱۱۷۱ بسیار خواهد بود مگر آنکه به بالای سطح مقاومت و پیوت روزانه ۱۲۲۲ دست یابد.

از نظر تکنیکال تثبیت قیمت پایین ۱۲۱۰ و ۱۲۲۲ برای هفته آینده برای اونس طلا بسیار مهم است و ممکن است همین باز عامل ریزش قیمت بیشتر شود. در حرکت صعودی تنها شکست و تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۲۲ می بایست موقتا در سناریوی نزولی به سوی سطح ۱۱۷۱ تجدید نظر کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

همانطور که دیروز گفتیم اگر قیمت اونس طلا نتواند بالای ۱۲۳۵ تثبیت شود به سمت ۱۲۱۰ و ۱۲۰۳ سقوط خواهد نمود و این اتفاق دقیقا بعد از شهادت یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) در برابر کمیسیون مشترک اقتصادی کنگره ایالات متحده افتاد و دیروز بعد از آنکه یلن صراحتا به افزایش نرخ بهره در ماه آینده اشاراتی نمود، قیمت اونس طلا با شکست سطح ۱۲۲۲ به پایین ترین سطوح ۵٫۵ ماهه گذشته سقوط کرد.

صندوق جهانی اسپایدر نیز میزان ذخایر خود را دوباره کاهش داده و همچنان فروشنده است و به نظرم خواهد بود و باید توجه داشت قیمت اونس طلا از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بیش از %۱۰ نزول کرده است و از حال و هوای شهادت دیروز یلن این گونه بر می آید که پیروزی ترامپ نه تنها تغییری در برنامه سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا ایجاد نکرده است بلکه آنها را نیز به افزایش نرخ بهره مصمّم تر کرده است. برای امروز نیز به نظر می رسد قیمت هر اونس طلا قصد امتحان سطح ۱۲۰۰ را دارد تا ببینیم می تواند از این سد مهم عبور کند یا خیر.

از دیگر عوامل این کاهش قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا بدان اشاره شد سقوط بازار اوراق قرضه و به تبع افزایش نرخ بازدهی این بازار به دنبال گمانه‌زنی ها از افزایش هزینه‌های زیرساختی آمریکا در دولت آینده ترامپ عنوان شده است که این اقدام می‌تواند رشد تورم را در آمریکا تشدید کند و در نتیجه میزان نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را یک پله در ماه دسامبر و دو پله در سال آینده افزایش دهد و به تقویت بیشتر شاخص دلار آمریکا و کاهش قیمت اونس طلا بیانجامد.

تلاش ترامپ و جمهوری‌خواهان به اطمینان بخشی از رشد اقتصادی آمریکا، تقویت شاخص‌ دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی و بازار سهام آمریکا نیز به شدت به ضرر قیمت اونس طلا عمل کرده است و شاخص دلار آمریکا تا بیش از ۱۰۱ بالا آمده است و این مساله روند سقوط قیمت جهانی اونس طلا را بیش از پیش هموارتر کرده است. برای امروز فعلا سطح ۱۲۰۰ عدد بسیار مهمی برای اونس طلا است که اگر بخواهد قیمت کاهش بیشتری یابد باید پایین آن تثبیت گردد.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۲۶٫۲۶۰ تن به ۹۲۰٫۶۲۶ تن کاهش یافت و آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در حال حاضر قیمت جهانی طلا روی لبه تیغ قرار دارد و این لبه تیغ عدد ۱۲۰۰ دلار برای هر اونس طلا است. فعالین بازار جهانی طلا اعتقاد دارند تثبیت زیر این عدد روند منفی را تشدید می کند و بنابراین هنوز فعالین بزرگ طلا خیلی به آینده طلا امیدوار نیستند و هر حرکت افزایشی از نزدیکی سطوح حمایت روزانه را موقتی می دانند.

امروز اخبار مهمی در تقویم روز آمریکا دیده نمی شود و توجه بازار به همین تحولات جاری یعنی سخنان تند دیروز یلن در مورد افزایش نرخ بهره، صعود قیمت جهانی دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته و در نتیجه سقوط قیمت اونس طلا به کمترین نرخهای ۵٫۵ ماهه گذشته معطوف گشته است.

 نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا