تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

در این جفت ارز در حال حاضر، سطح ۱٫۰۶۰۰ شکسته شده و در امتداد حرکت نزولی فعلی، هدف سقوط یورو تا پایین ترین نرخهای یک ساله گذشته یعنی سطح ۱٫۰۵۲۱ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) است. اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با آلمان به بیش از ۲۰۰ واحد افزایش یافته است که بالاترین اختلاف از سال ۱۹۹۰ به این سو می باشد و سرمایه گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظر تحریک تورم همچنان سیاست های انبساطی پولی خود را حفظ کند و هر چقدر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه این دو کشور بیشتر شود، این مساله منجر به ادامه کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا خواهد شد. همچنین تمرکز بازار به خطرات سیاسی از جمله رفراندوم ماه آینده قانون اساسی ایتالیا و انتخابات فرانسه ، آلمان و هلند در سال آینده معطوف گشته است که به نگرانی های جدیدی در مورد موج جهانی پوپولیسم (عوام گرایی) دامن زده است که این موضوع نیز یورو را تحت فشارهای نزولی قرار داده است. ارزش دلار آمریکا نیز به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته در برابر سبد ارزهای اصلی افزایش یافته است که عمده ی دلیل این حرکت افزایشی ارزش دلار آمریکا، رشد چشمگیر نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و انتظارات تورمی در اقتصاد آمریکا بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می باشد و همانطور که گفتیم این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان فروش یورو در مقابل دلار آمریکا را به سوی سطوح ۱٫۰۵۲۱ و ۱٫۰۴۵۷ (پایین ترین سطح ۱۳ مارس ۲۰۱۵) دنبال می کند.

پوند – دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت در حال حاضر پایین سطح ۱٫۲۴۰۰ قرار گرفته است و با ادامه ی تقویت شاخص دلار آمریکا در بازارها سرانجام توانست به پایین خط میانگین متحرک ۲۱ روزه (۱٫۲۳۶۱) و خط میانگین متحرک ۳۰ روزه ( ۱٫۲۳۲۴) کاهش یابد. از نظر تحلیل تکنیکالی در در زیر نرخ ۱٫۲۳۵۰ فشار بر پوند ادامه دارد. همچنان که در حال حاضر نیز شاهد هستیم، قیمت این جفت ارز به پایین سطح ۱٫۲۳۵۰ کاهش یافته است و احتمال ریزش دوباره به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۳۰۰ بسیار خواهد بود. توجه معامله گران به ریسک های مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معطوف گشته است. تصمیم روز ۵ دسامبر دیوان عالی انگلیس در مورد رای پارلمان در خصوص برکسیت مهمترین رویداد بنیادی برای معامله گران پوند خواهد بود. لازم به ذکر است اظهارات امروز خانم مرکل صدر اعظم آلمان نیز منجر به کاهش بیشتر پوند شده است. مرکل اعلام کرد تصمیم دولت انگلیس مبنی بر اجرایی کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اواخر ماه مارس را پذیرفته است اما از آنجایی دولت انگلیس هنوز ماده ۵۰ پیمان لیسبون را اجرایی نکرده است امروز قادر به بحث و گفتگو بیشتر در مورد جزئیات مساله برکیست با خانم مه نخست وزیر انگلیس نیست و انتظار می رود این موضوع بار دیگر فشارهای نزولی بر پوند را بیشتر کند.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در تحلیل های گذشته که در همین ستون صحبت از صعود این جفت ارز به بالای سطح ۱۱۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و همانطور که مشخص است قیمت آن به شدت به بالاترین نرخهای خود از روز ۱ ژوئن به این سو صعود کرده است. این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است. از این رو در این این جفت ارز تا زمانی که نشانه ی آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای این جفت ارز خرید با هدف اولیه ۱۱۱٫۰۰ است. اگر این سطح هم شکسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطح ۱۱۱٫۴۵  و پس از آن سطوح ۱۱۲٫۴۳ و ۱۱۵٫۵۹ می شود. بنابراین با بیشتر شدن تفاوت های نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله آمریکا با ژاپن، خریداران این جفت ارز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و این سناریو بیشتر معقول به نظر می رسد. با توجه به تحلیل بین بازاری معامله گران بیشتر به دنبال آن هستند که بتوانند باز هم به خرید دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن اقدام کنند و این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان خرید دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را با هدف نرخهای بالای ۱۱۱ دنبال می کند. با توجه به رویدادهای فاندامنتال، احتمال افزایش بیشتر این جفت ارز وجود دارد و سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۰۹٫۸۰ ، ۱۰۹٫۵۰ و ۱۰۹٫۳۰ قرار دارند.

یورو – ین ژاپن

همانطور که قبلا در این جفت ارز بدان اشاره کردیم قیمت این جفت ارز به بالای سقف ابر ایچیموکو صعود کرده است و در واقع تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای این جفت ارز خرید با هدف ۱۱۸٫۴۵ و ۱۱۸٫۹۳ است که بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه قرار دارد و اگر کندل روزانه بالای سطح ۱۱۷٫۵۰ بسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطح ۱۱۸٫۹۳ و ۱۱۹٫۰۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود. بنابراین با توجه به قرار گرفتن قیمت در بالای ۱۱۶٫۱۱ (پایین ترین سطح روز سه شنبه) خریداران این جفت ارز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و این سناریو بیشتر معقول به نظر می رسد. سطوح حمایت زیادی در پایین ۱۱۶٫۸۰ و ۱۱۶٫۵۰ وجود دارند و حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۱۷٫۴۷ در نزدیکی سطح حمایت ۱۱۶٫۲۴ متوقف شده است. معامله گران بیشتر به دنبال آن هستند که بتوانند باز هم به خرید یورو در مقابل ین ژاپن اقدام کنند و این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار با شکسته شدن سطح ۱۱۷٫۵۰ همچنان خرید یورو در مقابل ین ژاپن را با هدف های ۱۱۸٫۴۵ ، ۱۱۸٫۹۳ و ۱۱۹٫۰۰ دنبال می کند.

یورو پوند

قیمت یورو در مقابل پوند به پایین ابر ایچیموکو کاهش یافته است و سطح حمایت ۰٫۸۷۰۱ با قدرت شکسته شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۰٫۷۵۶۶ به ۰٫۹۴۰۳ قرار داشت و از دیدگاه تحلیل سری سطوح فیبوناچی در کوتاه مدت و میان مدت احتمال ریزش قیمت تا سطح ۰٫۸۴۸۴ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) وجود دارد و امروز توانست تا سطح ۰٫۸۵۲۵ کاهش یابد و هر چند در برخورد به این سطح مقداری اصلاح کرده است اما با مقاومت مهم در منطقه ۰٫۸۶۳۵ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و سقف ابر ایچیموکوی یک ساعته) و ۰٫۸۶۵۰ مواجه است. همچنان باید توجه داشت که تمرکز بازار از موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خطرات سیاسی از جمله رفراندوم قانون اساسی ایتالیا و انتخابات فرانسه و آلمان در سال آینده معطوف گشته است که به نگرانی های جدیدی در مورد موج جهانی پوپولیسم (عوام گرایی) دامن زاده است. پوپولیسم آموزه و روشی سیاسی است در طرفداری کردن یا طرفداری نشان دادن از حقوق و علایق مردم عامه در برابر گروه نخبه. بنابراین تا زمانیکه قیمت این جفت ارز در پایین ابر ایچیموکو و سطوح مقاومت ۰٫۸۶۸۸ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و ۰٫۸۷۰۵ (بالاترین سطح ۱۱ نوامبر) قرار دارد باید منتظر ماند و حرکت کاهشی این جفت  ارز را به سوی سطح ۰٫۸۴۸۴ دنبال کرد. برای امروز سطوح مقاومت در نزدیکی منطقه ۰٫۸۶۳۵ و ۰٫۸۶۵۰ تشکیل شده اند.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز دلیلی برای تغییر گزارش تحلیلی اخیر وجود ندارد و با توجه به شکست سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ سیگنال خرید به سوی سطوح ۱٫۰۱۲۰ ، ۱٫۰۱۳۰ و ۱٫۰۱۵۰ صادر کرده است و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود به افزایش بیشتر قیمت می انجامد و خود را یک گام دیگر به سطح ۱٫۰۲۰۰ نزدیک تر خواهد کرد. از طرفی دیگر هنوز هم انتظارات بازار از افزایش یک پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر به بیش ار %۹۵ افزایش یافته است. از این رو همچنان ترجیح می دهیم که همراستا با حرکت افزایشی، به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس ادامه دهیم. گمانه زنی بازار از این که ترامپ ریس جمهور جدید آمریکا سیاست تجارت حمایتی و تورم زا را وضع خواهد کرد به تقویت این جفت ارز کمک کرده است. فشار افزایش بر سطح دستمزدها که منجر به رشد تورم می شود، به افزایش چشمگیر نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا انجامیده است و در حال حاضر این موضوع موجب تقویت دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس به بالای سطح ۱٫۰۱۰۰ شده است و سطوح حمایت زیادی در پایین سطح ۱٫۰۰۶۰ قرار دارد. با توجه به آمارهای اقتصادی روز گذشته آمریکا یعنی رشد شاخص شروع خانه سازی آمریکا به بالاترین سطح ۹ ساله گذشته، کاهش آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا به پایین ترین نرخهای ۴۳ ساله گذشته و ثبت بیشترین رشد قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در شش ماهه گذشته، پیش بینی ما تقویت این جفت ارز به سوی سطوح ۱٫۰۰۶۰ و ۱٫۰۰۸۰ و بیشتر است. با هم منتظر می مانیم.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در این جفت ارز بر این باوریم که امروز منطقه ۰٫۷۴۱۰ تا ۰٫۷۴۳۰ سطوح مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهند بود و در حال حاضر، قیمت در تلاش برای تثبیت پایین ۰٫۷۴۰۰ است و فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش ایجاد شده است و بالاتر از سطوح ۰٫۷۴۱۰ و ۰٫۷۴۳۰ مقاومت های قوی بعدی بر روی منطقه ۰٫۷۴۷۰ و ۰٫۷۴۹ تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به سوی نرخهای پایین ۰٫۷۳۲۰ و ۰٫۷۳۰۰ صادر کرده است و از این رو به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی است زیرا این جفت ارز دوباره در زیر کف ابر ایچیموکوی روزانه و خط روند افزایشی رسم شده تثبیت شده است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله استرالیا با آمریکا، این زوج ارز در سراشیبی سقوط دیگری قرار گرفته است و می بایست به این سقوط به سوی نرخهای پایین ۰٫۷۳۲۰ و ۰٫۷۳۰ تن دهد و اگر این منطقه هم شکسته شود منجر به تضعیف بیشتر به سوی نرخهای پایین تر ۰٫۷۲۸۰ (پایین ترین سطح ۱۶ ژوئن) خواهد شد.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

در این جفت ارز بر این باوریم که سطوح ۰٫۷۰۶۰ و ۰٫۷۰۷۰  مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهد بود و در راستای ادامه ی حرکت نزولی از سطح ۰٫۷۴۰۳ (بالاترین سطح روز سه شنبه) در حال حاضر، قیمت این جفت ارز در تلاش برای تثبیت پایین سطح ۰٫۷۰۳۰ است و در صورت شکست سطح ۰٫۷۰۰۰ فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش با هدف اولیه ۰٫۶۹۵۲ (پایین ترین سطح ماه جولای) ایجاد می کند. بالاتر از سطوح ۰٫۷۰۶۰ و ۰٫۷۰۷۰ مقاومت های قوی بعدی بر روی منطقه ۰٫۷۱۱۵ ، ۰٫۷۱۵۰ و ۰٫۷۱۷۵ تشکیل شده اند. از این رو برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به ترتیب به سطوح ۰٫۷۰۰۰ و ۰٫۶۹۵۰ صادر کرده است. بنابراین به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی به پایین سطح ۰٫۷۰۰۰ است زیرا قیمت این جفت ارز با قدرت در پایین خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته قرار گرفته است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته، این زوج ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و دلار نیوزلند (NZD) می بایست به این سقوط به پایین سطح ۰٫۷۰۰۰ تن دهد. لازم به ذکر است بسته شدن کندل روزانه پایین سطح ۰٫۷۰۱۹ هدف نزولی سطح ۰٫۶۹۱۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۰٫۶۳۴۸ به ۰٫۷۴۸۵) را نمایان خواهد ساخت.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز همانطور که دیروز گفته شد مسئله ی که همواره باید در تحلیلهای دلار کانادا مورد توجه قرار گیرد مسئله نفت است و قیمت نفت آمریکا در طی چند روز گذشته تا نرخهای بالای ۴۶ دلار در هر بشکه بالا آمده است و از آستانه ۴۲٫۲۰ دلار به اندازه کافی دور شده است. در صورتی که روند افزایشی نفت ادامه پیدا کند، عاملی برای کمک به کاهش دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا خواهد بود که دیروز تا سطح ۱٫۳۴۰۰ کاهش یافت اما موفق به شکست آن نشد و با اصلاح دوباره قیمت نفت به نرخهای پایین شاهد افزایش قیمت این زوج ارز به سطوح بالای ۱٫۳۵۰۰ هستیم. از این رو ضعیف شدن دلار کانادا در طی ۲۴ ساعته گذشته به همین علت بوده است. از نظر تحلیل تکنیکال سطح مقاومت قیمت همچنان بر روی ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) مانع از افزایش بیشتر قیمت این زوج ارز شده است و این سطح می بایست با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای آن بسته شود تا سیگنال خرید صادر کند. امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده، خبر خاصی منتشر نخواهد شد و آمار قیمت مصرف کنندگان کانادا در ماه اکتبر به میزان %۰٫۲ اعلام شد و پایین تر از حد پیش بینی بازار %۰٫۳ بود. آمار قیمت مصرف کنندگان این کشور نیز در ماه اکتبر مطابق پیش بینی ها %۰٫۲ اعلام شد که این خبر فعلا باعث تقویت قیمت این زوج ارز به بالای سطح ۱٫۳۵۰۰ شده است.

 شاخص دلار آمریکا

در شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، قیمت آن به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته صعود کرده است و پس از اعلام قوی آمارهای اقتصادی روز گذشته آمریکا و شهادت یلن ریس بانک مرکزی آمریکا همگان به یک نتیجه واحد و منطقی رسیده اند که بانک فدرال در ماه دسامبر ، گزینه ای جز افزایش نرخ بهره ندارد و به باور ما بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار ادامه افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا است. با توجه به آمارهای اقتصادی روز گذشته آمریکا یعنی رشد شاخص شروع خانه سازی آمریکا به بالاترین سطح ۹ ساله گذشته، کاهش آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا به پایین ترین نرخهای ۴۳ ساله گذشته و ثبت بیشترین رشد قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در شش ماهه گذشته احتمال استمرار موج افزایشی شاخص دلار آمریکا به بالای ۱۰۱٫۳۷ و ۱۰۱٫۵۰ بسیار زیاد است. بدین جهت، پیش بینی هایی که برای افزایش نرخ بهره آمریکا وجود داشته است، هنوز هم معتبر به نظر می رسد و ممکن است در ماه دسامبر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا یک پله و سال آینده دو پله ی دیگر افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا