تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت همچنان با سطح مقاومت ۱٫۰۶۵۰ مواجه است و بعد از آن سطوح مقاومت بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۰۶۶۵ ، ۱٫۰۶۸۵ و ۱٫۰۷۰۰ قرار دارند. اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با آلمان به بیش از ۲۰۰ واحد افزایش یافته است که بالاترین اختلاف از سال ۱۹۹۰ به این سو می باشد و سرمایه گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظر تحریک تورم همچنان سیاست های انبساطی پولی خود را حفظ کند و از سوی دیگر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر با افزایش روبرو شود. از این رو هر چقدر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه این دو کشور بیشتر شود، این مساله منجر به ادامه کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا از نزدیکی سطوح مقاومت خواهد شد. همچنین تمرکز بازار به خطرات سیاسی از جمله رفراندوم ماه آینده قانون اساسی ایتالیا و انتخابات فرانسه ، آلمان و هلند در سال آینده معطوف گشته است که به نگرانی های جدیدی در مورد موج جهانی پوپولیسم (عوام گرایی) دامن زده است. امروز اخبار مهمی در تقویم اقتصادی روز آمریکا دیده نمی شود و روز چهارشنبه توجه بازار به صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC)، برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی معطوف خواهد ماند و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد.

پوند – دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت بعد از برخورد به سطح حمایت ۱٫۲۳۰۰ به بالای سطح ۱٫۲۴۵۰ اصلاح کرده است و هم اکنون با سطح مقاومت ۱٫۲۵۰۰ مواجه است. تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر به عنوان مثال کاهش ارزش یورو در مقابل پوند یا افزایش ارزش پوند در مقابل ین ژاپن به بالای ۱۳۷٫۶۰ از جمله دلایل افزایش امروز پوند در مقابل دلار آمریکا به نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۵۰۰ است. در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۱٫۲۵۲۸ (بالاترین سطح ۱۵ نوامبر) شکسته شود موجب افزایش به سوی سطوح ۱٫۲۵۹۱ (بالاترین سطح ۱۴ نوامبر) و ۱٫۲۶۳۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) می شود. به جز مسایل تکنیکالی و شکست سطوح مقاومت، توجه معامله گران به ریسک های مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معطوف گشته است. تصمیم روز ۵ دسامبر دیوان عالی انگلیس در مورد رای پارلمان در خصوص برکسیت مهمترین رویداد بنیادی برای معامله گران پوند خواهد بود.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در تحلیل های گذشته که در همین ستون صحبت از صعود این جفت ارز به بالای سطح ۱۱۱ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و همانطور که مشخص است قیمت آن به شدت به بالاترین نرخهای خود در شش ماهه گذشته صعود کرده است. این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است. از این رو در این این جفت ارز تا زمانی که نشانه ی آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم توصیه معاملاتی ما برای این جفت ارز کماکان خرید با هدف اولیه ۱۱۱٫۴۵ است. اگر این سطح هم شکسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطوح ۱۱۲٫۴۳ و ۱۱۵٫۵۹ می شود. بنابراین با بیشتر شدن تفاوت های نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله آمریکا با ژاپن، خریداران این جفت ارز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و این سناریو بیشتر معقول به نظر می رسد. با توجه به تحلیل بین بازاری معامله گران بیشتر به دنبال آن هستند که بتوانند باز هم در نرخهای پایین تر به خرید دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن اقدام کنند و این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان خرید دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را با هدف نرخهای بالای ۱۱۱٫۲۰ دنبال می کند. با توجه به رویدادهای فاندامنتال، احتمال افزایش بیشتر این جفت ارز وجود دارد و برای امروز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۱۰٫۴۰ ، ۱۱۰٫۳۰ و ۱۱۰٫۰۰ قرار دارند.

یورو – ین ژاپن

قیمت این جفت ارز به بالای سقف ابر ایچیموکو صعود کرده است و در واقع تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم کماکان توصیه معاملاتی ما برای این جفت ارز خرید با هدف ۱۱۸٫۴۵ و ۱۱۸٫۹۳ است که بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه قرار دارد و اگر امروز کندل روزانه بالای سطح ۱۱۷٫۵۰ بسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطح ۱۱۸٫۰۰ ، ۱۱۸٫۴۵ و ۱۱۸٫۹۳ و پس از آن سطح ۱۱۹٫۰۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود. بنابراین با توجه به قرار گرفتن قیمت در بالای ۱۱۶٫۱۱ (پایین ترین سطح روز سه شنبه) خریداران این جفت ارز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و این سناریو بیشتر معقول به نظر می رسد. سطوح حمایت زیادی در پایین ۱۱۷٫۳۰ و ۱۱۷٫۰۰ وجود دارند و حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۱۷٫۹۶ به احتمال زیاد در نزدیکی سطوح ۱۱۷٫۳۰ و ۱۱۷٫۰۰ متوقف شود و معامله گران بیشتر به دنبال آن هستند که بتوانند باز هم در نرخهای پایین تر به خرید یورو در مقابل ین ژاپن اقدام کنند و این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار با شکسته شدن سطح ۱۱۸٫۰۰ همچنان خرید یورو در مقابل ین ژاپن را با هدف های ۱۱۸٫۴۵ ، ۱۱۸٫۹۳ و ۱۱۹٫۰۰ دنبال می کند.

یورو  پوند

قیمت یورو در مقابل پوند به پایین ابر ایچیموکو کاهش یافته است و سطح حمایت ۰٫۸۷۰۱ با قدرت شکسته شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۰٫۷۵۶۶ به ۰٫۹۴۰۳ قرار داشت و از دیدگاه تحلیل سری سطوح فیبوناچی در کوتاه مدت و میان مدت احتمال ریزش قیمت تا سطح ۰٫۸۴۸۴ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) وجود دارد و روز جمعه توانست تا سطح ۰٫۸۵۲۵ کاهش یابد و هر چند در برخورد به این سطح مقداری اصلاح کرده است اما همچنان با مقاومت مهم در منطقه ۰٫۸۶۳۵ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و سقف ابر ایچیموکوی یک ساعته) و ۰٫۸۶۵۰ مواجه است. همچنان باید توجه داشت که تمرکز بازار از موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خطرات سیاسی از جمله رفراندوم قانون اساسی ایتالیا و انتخابات فرانسه و آلمان در سال آینده معطوف گشته است که به نگرانی های جدیدی در مورد موج جهانی پوپولیسم (عوام گرایی) دامن زاده است. بنابراین تا زمانیکه قیمت این جفت ارز در پایین ابر ایچیموکو و سطوح مقاومت ۰٫۸۶۸۸ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و ۰٫۸۷۰۵ (بالاترین سطح ۱۱ نوامبر) قرار دارد باید منتظر ماند و با شکست سطح ۰٫۸۵۲۵ حرکت کاهشی این جفت  ارز را به سوی سطح ۰٫۸۴۸۴ دنبال کرد. برای امروز سطوح مقاومت کماکان در نزدیکی منطقه ۰٫۸۶۳۵و ۰٫۸۶۵۰ تشکیل شده اند.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این جفت ارز با توجه به تثبیت قیمت بالای سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ سیگنال خرید به سوی سطوح ۱٫۰۱۲۰، ۱٫۰۱۳۰ و ۱٫۰۱۵۰ صادر کرده است و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود به افزایش بیشتر قیمت به سطح ۱٫۰۱۷۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می انجامد و خود را یک گام دیگر به سطح ۱٫۰۲۰۰ نزدیک تر خواهد کرد. از طرفی دیگر هنوز هم انتظارات بازار از افزایش یک پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر به بیش از %۹۰ افزایش یافته است. از این رو همچنان ترجیح می دهیم که همراستا با حرکت افزایشی، به خرید دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس ادامه دهیم. گمانه زنی بازار از این که ترامپ ریس جمهور جدید آمریکا سیاست تجارت حمایتی و تورم زا را وضع خواهد کرد به تقویت این جفت ارز کمک کرده است. فشار افزایش بر سطح دستمزدها که منجر به رشد تورم می شود، به افزایش چشمگیر نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا انجامیده است و در حال حاضر این موضوع موجب تثبیت قیمت دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس بالای سطح برابری ۱٫۰۰۰۰ شده است و همانطور که قبلا گفته شد سطوح حمایت زیادی در پایین سطح ۱٫۰۰۶۰ قرار دارد.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در این جفت ارز بر این باوریم که امروز منطقه ۰٫۷۳۸۵ تا ۰٫۷۴۰۰ سطوح مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهند بود و در حال حاضر، قیمت در تلاش برای تثبیت پایین این سطوح است و فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش ایجاد شده است و بالاتر از آن سطوح مقاومت ۰٫۷۴۱۰ و ۰٫۷۴۳۰ و مقاومت های قوی بعدی بر روی منطقه ۰٫۷۴۷۰ و ۰٫۷۴۹ تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به سوی نرخهای پایین ۰٫۷۳۱۰ و ۰٫۷۳۰۰ صادر کرده است و از این رو به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی است زیرا این جفت ارز در چارت هفتگی زیر کف ابر ایچیموکو قرار گرفته است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله استرالیا با آمریکا، این زوج ارز در سراشیبی سقوط دیگری قرار گرفته است و می بایست به این سقوط به سوی نرخهای پایین ۰٫۷۳۱۰ و ۰٫۷۳۰۰ تن دهد و اگر این منطقه هم شکسته شود منجر به تضعیف بیشتر به سوی نرخهای پایین تر ۰٫۷۲۸۵ (پایین ترین سطح ۱۶ ژوئن) و ۰٫۷۲۰۱ (پایین ترین سطح ۲ ژوئن) خواهد شد.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

در این جفت ارز قیمت آن عمدتا به خطر شیب صعودی نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته کاهش یافته است و برای امروز بر این باوریم که سطوح ۰٫۷۰۶۰ و ۰٫۷۱۰۰  مقاومت مستحکمی برای این زوج خواهد بود و در راستای ادامه ی حرکت نزولی از سطح ۰٫۷۴۰۳ (بالاترین سطح روز سه شنبه) در حال حاضر، قیمت این جفت ارز در تلاش برای تثبیت پایین سطح ۰٫۷۰۶۰ است و در صورت شکست سطح ۰٫۶۹۸۰ فرصتی مجدد برای ورود به پوزیشن های فروش با هدف اولیه ۰٫۶۹۵۲ (پایین ترین سطح ماه جولای) ایجاد می کند. بالاتر از سطوح ۰٫۷۰۶۰ و ۰٫۷۰۷۰ مقاومت های قوی بعدی بر روی منطقه ۰٫۷۱۱۵ ، ۰٫۷۱۵۰ و ۰٫۷۱۷۵ تشکیل شده اند. از این رو برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز سیگنال فروش به ترتیب به سطوح ۰٫۶۹۸۰ و ۰٫۶۹۵۰ صادر کرده است.در مجموع به نظر می رسد که قیمت این جفت ارز بیشتر متمایل به حرکت کاهشی به پایین سطح ۰٫۶۹۸۰ است زیرا قیمت این جفت ارز با قدرت در پایین خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته قرار گرفته است. در مجموع بر این باوریم که با توجه به تقویت دلار آمریکا در بازارها به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته، این زوج ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و دلار نیوزلند (NZD) می بایست به این سقوط به پایین سطح ۰٫۶۹۸۰ تن دهد. لازم به ذکر است بسته شدن کندل روزانه پایین سطح ۰٫۶۹۸۰ هدف نزولی پایین تر یعنی سطح ۰٫۶۹۱۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۰٫۶۳۴۸ به ۰٫۷۴۸۵) را بعد از سطح ۰٫۶۹۵۰ نمایان خواهد ساخت.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این جفت ارز همانطور مسئله ی که همواره باید در تحلیلهای دلار کانادا مورد توجه قرار گیرد مسئله نفت است و قیمت نفت آمریکا امروز تا نرخهای بالای ۴۷ دلار در هر بشکه بالا آمده است و از آستانه ۴۲٫۲۰ دلار به اندازه کافی دور شده است. در صورتی که روند افزایشی نفت ادامه پیدا کند، عاملی برای کمک به کاهش دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا خواهد بود که منجر به تضعیف قیمت آن به سوی سطح ۱٫۳۴۰۰ خواهد شد. جلسه اوپک در روز ۳۰ نوامبر از جهت ترکیب آرا برای کاهش سطح تولیدات یا فریز نفتی و نیز بحثهای مربوطه در خصوص میزان سطح تولیدات از اهمیت خاصی برای قیمت نفت و ارزش دلار کانادا برخوردار است. از نظر تحلیل تکنیکال سطح مقاومت قیمت همچنان بر روی ۱٫۳۵۷۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) مانع از افزایش بیشتر قیمت این زوج ارز شده است و این سطح می بایست با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای آن بسته شود تا سیگنال خرید صادر کند. قبل از آن سطوح مقاوئمت به ترتیب بر روی ۱٫۳۵۲۵ ، ۱٫۳۵۲۹ و ۱٫۳۵۳۳ تشکیل شده اند. برای امروز با توجه به افزایش قیمت نفت، احتمال کاهش قیمت این جفت ارز به سوی سطح ۱٫۳۴۰۰ زیاد است. امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده، خبر خاصی منتشر نخواهد شد.

 شاخص دلار آمریکا

در شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم در هفته جاری قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی منطقه حمایت ۱۰۰٫۵۱ و ۱۰۰٫۳۹ دوباره سطح مقاومت ۱۰۱٫۴۳۹ را لمس کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی در نمودار زیر نشان داده اند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۹۳٫۰۱۹ (پایین ترین سطح ۲۳ ژوئن) تشکیل شده است. در حال حاضر بعد از برخورد به سطح مقاومت ۱۰۱٫۴۳۹ یک حرکت اصلاحی کوتاه به سوی بالاترین سطح ۲ دسامبر ۲۰۱۵ یعنی نرخ ۱۰۰٫۵۱ و بالاترین سطح ۱۳ مارس ۲۰۱۵ یعنی نرخ ۱۰۰٫۳۹ صورت گرفته است و اگر در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۰۰٫۳۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به سوی سطح حمایت بعدی ۹۹٫۷۰۱ می شود و این در حالی است که در حرکت افزایشی شکست سطح مقاومت ۱۰۱٫۴۳۹ به تقویت قیمت جهانی دلار آمریکا تا سطوح ۱۰۲٫۱۰۳ و ۱۰۲٫۵۵۸ می انجامد و در موج ۳ سیگنال خرید با هدفهای بعدی صادر خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا