تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن با سطح حمایت در نزدیکی سطح ۱۲۰۳ روبرو شود و مدتی در بالای این سطح حمایت در نوسان باشد یا اینکه مقداری به سوی سطوح ۱۲۲۱ و ۱۲۳۵ اصلاح کند.

همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۰۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج کاهشی C قرار دارد که این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) محسوب می شود.

با این حال از آنجاییکه قیمت اونس طلا بین سطوح حمایت ۱۲۰۳ و مقاومت ۱۲۲۱ قرار دارد، فعلا بهتر است منتظر ماند تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شوند. در حرکت افزایشی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۲۱ به ترتیب هدف های ۱۲۳۵ و ۱۲۵۴ را مشخص می سازد و در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۰۳ به ترتیب هدف های ۱۱۸۴ و در ادامه ۱۱۷۲ را نمایان خواهد ساخت.

امروز قیمت جهانی اونس طلا برای دومین روز متوالی بیشتر به خاطر خرید فیزیکی در بازار آسیا به نرخهای نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۲۱ اصلاح کرده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح مقاومت می شود یا نه.

همانطور که قبلا گفته شد قیمت هر اونس طلا پشت سطح ۱۲۰۰ گیر کرده است و در یک رنج و محدوده خاصی نوسان دارد و تحول خاصی دیده نمی شود تا یکی از سطوح حمایت ۱۲۰۰ یا مقاومت ۱۲۲۱ با قدرت شکسته شود و فعلا با این سطح حمایت ۱۲۰۳ و ۱۲۰۰ درگیر است.

از سوی دیگر همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم بازار تحت تاثیر احتمال بالای افزایش نرخ‌ بهره آمریکا در جلسه ماه دسامبر قرار دارد. بازار اکنون %۹۰ انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی ۱۴ دسامبر افزایش نرخ‌ بهره را تصویب کند.

اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد، افزایش می‌دهد و از سوی دیگر ارزش دلار را که اونس طلا به آن قیمت‌گذاری می‌شود، تقویت می‌کند.  در حال حاضر سطح حمایت برای اونس طلا در حدود قیمت ۱۲۰۳ است و در پایین آن شاهد حمایت قوی در سطوح ۱۲۰۰ هستیم و در حرکت صعودی نیز با مقاومت اولیه ۱۲۲۱ مواجه است.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۱۵٫۲۹ تن به ۹۰۸٫۷۷ تن کاهش یافت و آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و چون فردا شب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا را داریم، همه بازارها در فاز انتظار به سر می برند و اونس طلا هم همچنان تا پیش از این خبر بین ۱۲۰۳ و ۱۲۲۱ معامله می شود تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود.

امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به غیر از آمار فروش خانه های موجود در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۵٫۴۳ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۴۷ میلیون واحد) و شاخص صنعتی ریچموند بانک فدرال در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۱ ، رقم قبلی ۴-) اخبار مهمی در تقویم اقتصادی روز آمریکا دیده نمی شود و فردا شب توجه بازار به صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC)، برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی معطوف خواهد ماند و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند اونس طلا را در این هفته تا حدودی مشخص کند.

لازم به ذکر است این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا و فروش خانه های موجود، شاخص سفارشات کالاهای بادوام، آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان و شاخص فروش خانه های نوساز در طول هفته منتشر خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا