تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز با توجه به بررسی الگوی امواج الیوت، سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی وارونه سر و شانه، قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۰۳ و ۱۲۲۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و از این رو امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

کاهش قیمت به زیر سطوح حمایت ۱۲۰۳ و ۱۲۰۰ می تواند منجر به سقوط تا نرخ ۱۱۸۴ و ۱۱۷۲ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۲۲۱ می تواند موجب تقویت به سطح ۱۲۳۵ و ۱۲۴۹ گردد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است.

در نمودار بعدی الگوی سر و شانه که در نمودار روزانه شکل گرفته است نشان می دهد اگر قیمت اونس طلا بتواند به زیر سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ کاهش یابد با تایید شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می تواند در میان مدت منجر به کاهش قیمت اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۰۸۰ شود.

از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این خبر مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم ۱۲۰۳ و ۱۲۲۱ به انتظار خبر صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا می نشیند و اگر به تایم فریم یک ساعته و چهار ساعته نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند اونس طلا را در این هفته تا حدودی مشخص کند.

هر چند در تایم های کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی. بطوریکه در قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۲۲۱ و سطح حمایت ۱۲۰۳ هنوز دست نخورده باقی مانده اند. در قیمت اونس نقره نیز منطقه مابین ۱۶٫۴۳ و  ۱۶٫۸۵ همچون حصاری برای نقره عمل کرده است و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است. مشکل بتوان تصور کرد که امشب نیز این وضعیت حفظ شود. انتظار داریم امشب با اعلام خبر صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار باشیم.

این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امشب نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت این چند روز قیمت جهانی اونس طلا موئد این مسئله است که نوسان شدیدی بعد از خبر امشب در راه است. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۰۳ و ۱۲۲۱ در حال نوسان است و پس از خبر امشب ممکن است یکی از این دو سطح شکسته شود.

دیگر بازارها و همچنین نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امشب تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز تا قبل از خبر ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران همانند روزهای گذشته از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

دیروز آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه اکتبر بسیار بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شد که نشانه ی از بهبود چشم انداز رشد اقتصادی آمریکا است. براساس فدواچ که نرخ هدف را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفاند مسیریابی می کند در حال حاضر ۱۰۰% احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده (۱۴ دسامبر) می بینید. به دلیل آنکه روز پنچ شنبه بازار ایالات متحده به مناسبت روز شکر گذاری (Thanksgiving) تعطیل است، استثناً خبر مدعیان بیمه بیکاری هفته که طبق معمول روزهای پنج شنبه منتشر می شد، امروز اعلام خواهد شد.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۰۸٫۷۷ تن به ۹۰۴٫۹۱ تن کاهش یافت و آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. چون امشب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی امریکا را داریم، همه بازارها در فاز انتظار به سر می برند و اونس طلا همچنان تا پیش از این خبر بین ۱۲۰۳ و ۱۲۲۱ معامله می شود تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل اعلام می شوند:

  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران

آمار سفارشات خالص کالاهای بادوام آمریکا در ماه اکتبر ( پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۱)

آمار سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار %۱٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۳-)

آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۵۰۰۰)

  • ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران

آمار فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۵۹۳۰۰۰ واحد ، رقم قبلی ۵۹۳۰۰۰ واحد)

آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۹۱٫۶ ، رقم قبلی ۹۱٫۶)

آمار بازبینی انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه نوامبر (رقم قبلی ۸۲٫۵)

آمار بازبینی انتظارات تورم میشیگان آمریکا در ماه نوامبر (رقم قبلی %۲٫۷)

  • ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران

انتشار صورتجلسه نشست ماه نوامبر بانک مرکزی آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا