تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز در آستانه خبر موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح مقاومت ۴۸٫۹۳ دلار در هر بشکه افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو، سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی وارونه سر و شانه در نمودار پایین تایید کرده اند.

همانطور که دیروز گفتیم قیمت نفت عمدتا به خاطر افزایش خوش بینی ها از احتمال اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش سطح تولیدات در جلسه ۳۰ نوامبر به بالاترین نرخهای خود از اواخر ماه اکتبر به این سو افزایش یافته است و هر گونه حرکت اصلاحی به نرخهای پایین مقطعی و کوتاه به نظر می رسد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تلاش است در جلسه روز ۳۰ نوامبر با ۱۴ کشو عضو و تولیدکننده غیر عضو (روسیه) بر سر کاهش سطح تولیدات نفت به توافق برسد که همین خوش بینی ها فعلا قیمت نفت آمریکا را بالای سطح حمایت ۴۷٫۲۶ نگه داشته است. از سوی دیگر عدم توافق اوپک و تولیدکنندگان دیگر به ویژه روسیه بر سر کاهش سطح تولیدات نفت در جلسه روز ۳۰ نوامبر ممکن است بازار نفت را در سه ماهه اول سال آینده میلادی با مازاد عرضه ۷۰۰ هزار بشکه ی در روز مواجه سازد.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین این سطح مقاومت ۴۸٫۹۳ بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) قرار دارد که دیروز باعث تشکیل یکی حرکت اصلاحی به سوی سطح ۴۷٫۲۶ شد و براساس الگوی سر و شانه وارونه که بین ۸ نوامبر و ۱۸ نوامبر ساخته شده است این موج از قدرت و پتانسیل بالایی برای افزایش قیمت نفت آمریکا تا سطح ۴۹٫۷۲ برخوردار است که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

شکسته شدن سطح مقاومت ۴۹٫۷۲ هدف های افزایشی ۵۰٫۶۰ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و ۵۱٫۶۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) را نمایان خواهد ساخت. به باور ما حرکت اصلاحی که دیروز در برخورد به سطح مقاومت ۴۸٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) اتفاق افتاد در نزدیکی همان سطح حمایت ۴۷٫۲۶ به پایان رسیده است و دوباره قیمت نفت آمریکا در موج ۳ روند افزایشی خود را به سوی سطح مقاومت ۴۸٫۹۳ و بالاتر از سر خواهد گرفت.

در سایر تحولات امروز در آستانه خبر موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح مقاومت ۴۹٫۸۵ افزایش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی سر و شانه وارونه و امواج الیوت ویو در نمودار پایین تایید کرده اند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) به ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) تشکیل شده اند و این سطح مقاومت دیروز موجب تشکیل یک حرکت اصلاحی و پول بک به سوی خط گردن از الگوی سر و شانه بین ۹ نوامبر و ۱۸ نوامبر گردید.

با این حال این الگو به هدف افزایشی ۵۱٫۳۳ اشاره دارد و براساس بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه به تارگت افزایشی ۵۱٫۳۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۱٫۵۱ – پایین ترین سطح ۲ اوت) اشاره می کند.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۴۸٫۰۰ خواهد بود. از نظر تحلیل فاندامنتال نیز قیمت نفت عمدتا به خاطر افزایش خوش بینی ها از احتمال اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش سطح تولیدات در جلسه ۳۰ نوامبر به بالاترین نرخهای خود از اواخر ماه اکتبر به این سو افزایش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تلاش است در جلسه روز ۳۰ نوامبر با ۱۴ کشو عضو و تولیدکننده غیر عضو (روسیه) بر سر کاهش سطح تولیدات نفت به توافق برسد که همین خوش بینی ها فعلا قیمت نفت برنت دریای شمال را بالای سطح حمایت ۴۸٫۰۰ دلار در هر بشکه (مماس با خط گردن) نگه داشته است که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت