تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) قیمت آن هنوز در روندی خنثی مابین سطوح ۴۷٫۲۶ و ۴۸٫۹۳ دلار در هر بشکه قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا سیگنال خرید یا فروش صادر کند و حداقل برای امروز جهت حرکت بازار مشخص شود. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) تشکیل شده اند.

برای امروز در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطوح مقاومت ۴۸٫۵۰ و ۴۸٫۹۳ با قدرت شکسته شوند سیگنال خرید نفت آمریکا و افزایش قیمت تا منطقه ۴۹٫۹۶ و ۵۰٫۶۰ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی) صادر می کند و در حرکت نزولی نیز چنانچه از پایین سطوح حمایت ۴۷٫۲۶ و ۴۷٫۱۵ با قدرت شکسته شوند سیگنال فروش و کاهش قیمت تا سطح ۴۶٫۷۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید. بنابراین برای امروز شروع حرکات بازار به بالای نرخهای ۴۸٫۵۰ و ۴۸٫۹۳ یا پایین نرخهای ۴۷٫۲۶ و ۴۷٫۱۵ می تواند قیمت نفت آمریکا را به یکی از دو سوی این هدف ها هدایت کند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می شود قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطح حمایت ۴۸٫۲۵ دوباره به سوی سطح مقاومت ۴۹٫۸۵ افزایش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی سر و شانه وارونه و امواج الیوت ویو در نمودار پایین تایید کرده اند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۴۹٫۸۵ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) به ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) قرار دارد و این سطح مقاومت در طی چند روز اخیر منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی و پول بک به سوی خط گردن از الگوی سر و شانه بین ۹ نوامبر و ۱۸ نوامبر شده است.

با این حال این الگو در هفته ی آینده به هدف افزایشی ۵۰٫۹۱ و ۵۱٫۳۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) اشاره دارد و از سوی دیگر بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه تارگت افزایشی ۵۱٫۳۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۱٫۵۱ – پایین ترین سطح ۲ اوت) را در موج افزایشی C نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح حمایت ۴۸٫۲۵ و ۴۸٫۰۲ خواهد بود. از نظر تحلیل فاندامنتال نیز همانطور که قبلا گفته شد قیمت نفت برنت عمدتا به خاطر افزایش خوش بینی ها از احتمال اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش سطح تولیدات در جلسه ۳۰ نوامبر به بالاترین نرخهای خود از اواخر ماه اکتبر به این سو رسیده است و فعلا با سطح مقاومت ۴۹٫۸۵ و سطح حمایت ۴۸٫۲۵ مواجه است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تلاش است در جلسه روز ۳۰ نوامبر با ۱۴ کشو عضو و تولیدکننده غیر عضو (روسیه) بر سر کاهش سطح تولیدات نفت به توافق برسد که همین خوش بینی ها فعلا قیمت نفت برنت دریای شمال را بالای سطح حمایت ۴۸٫۲۵ دلار در هر بشکه (مماس با خط گردن) نگه داشته است که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید. با توجه به نبود شاخص اقتصادی مهم در روزهای پیش رو سرنوشت بازار نفت را جلسه اوپک در روز چهارشنبه هفته آینده روشن می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت