تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا پس از برخورد به سطح حمایت ۱۱۷۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶  درصدی) به بالای سطح مقاومت ۱۱۹۴ (خط فیبوناچی ۱۰۷ درصدی) اصلاح کرده است و همانطور که روز جمعه گفتیم معمولا هنگامیکه قیمت اونس طلا بسیار پایین تر می رود، معامله گرانی که در قیمت های بالاتر اقدام به فروش کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات فروش می زنند به این پدیده در بازار اونس طلا کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است. برای امروز می بایست با دقت به جهت حرکت توجه داشته باشیم.

اگر امروز قیمت به بالای سطح ۱۲۹۸ برسد، هدف صعود تا سطح ۱۲۰۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد بود. برای این هفته در حرکت نزولی نیز فعلا سطوح حمایت بر روی نرخهای ۱۱۸۴ ، ۱۱۷۲ و ۱۱۷۱ قرار دارند و می بایست سطح ۱۱۷۱ با قدرت شکسته شوند تا دوباره فروشندگان این بار با هدفهای ۱۱۵۲ و ۱۱۲۱ وارد بازار شوند.

بنابراین برای امروز سطح ۱۱۷۱ حمایت مستحکم و سطح ۱۲۰۳ مقاومت قوی برای اونس طلا ایجاد کرده اند و در حال حاضر، قیمت در میانه این روند قرار دارد که در نتیجه، فرصتی برای ورود به پوزیشن محسوب نمی شود اما اگر امروز یکی از این دو سطح با قدرت شکسته شود، احتمالا فرصتی برای معامله گران بوجود خواهد آورد.

قیمت جهانی اونس طلا تا همان نزدیکی سطح حمایت ۱۱۸۴ که روز جمعه بعد از عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۱۹۴ گفتیم پایین آمد ولی امروز نتوانست آنرا به پایین بشکند و به نظر می رسد که حداقل در کوتاه مدت همه عوامل دست به دست هم داده اند که اونس طلا حداقل از این ضعیف تر نشود و طبیعتا به خاطر برخورد قیمت به سطح حمایت مقداری اصلاح کرده است. باید توجه داشت حمایتهای خاص همواره برای بازار مهم هستند و گذر از آنان به سادگی امکان پذیر نیست و ممکن است بازار برای عبور از سطوح حمایت ۱۱۸۴ و ۱۱۷۱ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود.

واقعیت آن است که اونس طلا به حمایت های مهمی در سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۷۱ در نمودار بالا برخورد کرده است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود. این حرکت اصلاحی از سطح حمایت ۱۱۷۱ را تنها به پول بک ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و نگرانی بازار از عرضه طلا در چین مخصوصا پس از دستور بانک مرکزی چین برای محدود کردن مجوز برای واردات طلا و همچنین عوامل تکنیکی و ورود به منطقه اشباع فروش (Over sold) می توان نسبت داد.

حق پریمیوم طلا در بازار چین در معاملات هفته ی پیش بیشتر به خاطر نگرانی ها از عرضه طلای چین با ثبت ۲۵ دلار به بالاترین میزان خود در طی نزدیک به سه ساله گذشته رسید و باید توجه داشت هر چقدر حق پریمیوم طلای چین با قیمت جهانی بیشتر باشد نشاندهنده تقاضای خرید فیزیکی طلا توسط چینی ها است.

با سقوط قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطوح ۹٫۵ ماهه گذشته، تقاضای خرید فیزیکی طلا در جنوب شرق آسیا خوب است و خرید آنها در قیمت های پایین فعلا قیمت را بالای سطح حمایت ۱۱۷۱ نگه داشته است. برای امروز در بازار اروپا فعلا قیمت اونس طلا پشت سطح مقاومت مهم ۱۲۰۰ قرار دارد.

به نظر می رسد اگر در بازار اروپا یا آمریکا قیمت بتواند به همین صورت بالای مقاومت ۱۱۹۴ تثبیت شود ممکن است مقداری افزایش قیمت را تا حدود سطح ۱۲۰۳ و ۱۲۱۰ تجربه کند در غیر این صورت باید همچنان احتیاط کرد زیرا در صورتی که امروز قیمت اونس طلا موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۱۹۴ یا به هر دلیلی موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۰۳ نشود و دوباره سناریوی نزولی به پایین سطح ۱۱۸۴ به وقوع بپیوندد راه قیمت اونس طلا برای کاهش مجدد به سطح ۱۱۷۱ هموار خواهد شد که این اهداف را در نمودار بالا مشاهده می فرمایید.

لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز اخبار خاصی در بازار آمریکا منتشر نمی شود. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی بزرگ سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) نیز از ۸۹۱٫۵۶۷ تن به ۸۸۵٫۰۴۴ تن کاهش یافت. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به محض شکست یکی از سطوح ۱۱۸۴ یا ۱۲۰۳ مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا