تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) سیگنال فروش مجدد تا سطح حمایت ۴۴٫۸۷ دلار در هر بشکه صادر شده است و اگر به هر دلیلی امروز این سطح هم شکسته شود منجر به فروش قیمت نفت تا سطح حمایت بعدی ۴۳٫۸۵ می شود.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) به ۴۹٫۲۰ (بالاترین سطح ۲۲ نوامبر) می شود.

حرکت کاهشی قیمت نفت آمریکا در روز جمعه تاییدی در جهت موج اصلاحی از سطح ۴۲٫۲۰ می باشد و هنوز زود است که در مورد الگوی سر و شانه شکل گرفته در نمودار پایین به نتیجه برسیم زیرا شانه سمت راست فعلی به نظر می رسد که با شانه سمت چپ نامتقارن باشد.

لازم به ذکر است سطح مقاومت قیمت نفت آمریکا بر روی ۴۶٫۵۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تشکیل شده است که اگر به هر دلیلی شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح ۴۷٫۵۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می شود.

از نظر فاندامنتال نیز عمده دلیل این حرکت کاهشی که روز جمعه شاهد آن بودیم عدم اطمینان بازار در مورد اینکه آیا در هفته جاری سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز ۳۰ نوامبر بر سر کاهش سطح تولیدات نفت به توافق قطعی خواهند رسید یا خیر بوده است مخصوصا پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد به خاطر تمرکز بر روی توافق اجماع در درون سازمان، امروز با تولیدکنندگان غیر اوپک بر سر کاهش عرضه نفت هیچ بحث و گفتگوی نخواهد کرد.

از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر آنکه غول بزرگ نفتی آرامکو سعودی قصد دارد در ماه ژانویه عرضه نفت خود را به برخی از مشتریان آسیایی افزایش دهد نیز سایه ی سنگینی بر قیمت نفت افکنده است. در خبری دیگر کاهش آمار واردات نفت خام چین در ماه اکتبر به کمترین میزان روزانه خود از ماه ژانویه به این سو نیز تمایلات نزولی قیمت نفت را در آستانه ی جلسه اوپک بیشتر کرده است.

در هر صورت همه ۱۴ عضو اوپک و همچنین روسیه متعهد شده اند تا توافق الجزیره را در ۳۰ نوامبر اجرایی کنند. ما معتقدیم اگر این هفته توافق اجلاس ۳۰ نوامبر اوپک بر سر کاهش سطح تولیدات نفت حاصل شود، قیمت نفت با افزایش به بالای سطح ۴۹٫۲۰ روبرو خواهد شد اما اگر توافقی حاصل نشود احتمال کاهش قیمت نفت به پایین ۴۲٫۲۰ بوجود می آید.

گفتنی است یکصد و هفتاد و یکمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چهارشنبه ۳۰ نوامبر (دهم آذر) در مقر این سازمان در وین برگزار می شود و ذکر این نکته ضروری است که اعضای اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهرماه) الجزیره، تصمیم گرفتند تولید خود را در سطح ٣٢ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت کنند.

در واقع سکوت اخیر قیمت نفت آمریکا موئد این مسئله است که انفجاری مهیبی بعد از جلسه اوپک در راه است و اخبار متعددی که این هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم را برای قیمت نفت آمریکا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار جلسه اوپک توجه خاص بازار نفت را به خود جلب خواهد کرد.

در سایر تحولات در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRNF17) پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۴۵٫۹۷ را لمس کند و اگر این سطح با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت نفت برنت تا سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۴۵٫۰۵ می شود که این سطح در نزدیکی نرخ ۴۵٫۰۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۴۵٫۹۷ و ۴۵٫۰۵ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) به ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) قرار دارند. لازم به توضیح است که این سطح حمایت ۴۵٫۹۷ در نزدیکی سطح حمایت دیگری در نرخ ۴۶٫۰۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۳٫۵۷ به ۴۹٫۹۶ – بالاترین سطح ۲۲ نوامبر) قرار گرفته است.

این احتمال قویا وجود دارد که از نزدیکی سطوح ۴۶٫۰۱ و ۴۵٫۹۷ شاهد تشکیل یک حرکت اصلاحی برای قیمت نفت برنت به نزدیکی سطح مقاومت ۴۷٫۴۵ باشیم. با این حال برای امروز قیمت نفت برنت با سطح مقاومت ۴۷٫۴۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) مواجه است که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح ۴۸٫۶۵ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) می شود.

در واقع سکوت اخیر قیمت نفت برنت موئد این مسئله است که انفجاری مهیبی بعد از جلسه اوپک در راه است و اخبار متعددی که این هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم را برای حرکت قیمت نفت برنت فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار جلسه اوپک توجه خاص معامله گران را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت