تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز از نظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۹۴ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. برای امروز کاهش قیمت به زیر سطح ۱۱۷۸ می تواند منجر به سقوط تا سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۷۱ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۱۹۴ می تواند موجب افزایش قیمت به سوی سطوح ۱۱۹۸ و ۱۲۰۳ شود.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این منطقه خنثی ۱۱۷۲ و ۱۱۹۴ بین خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۰۷ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) قرار دارند. باید توجه داشت در هفته جاری اگر حرکت نزولی امتداد یابد و به هر دلیلی سطح حمایت ۱۱۷۲ با قدرت شکسته شود موجب تایید استمرار موج نزولی C به سوی سطح حمایت بعدی ۱۱۵۲ می شود. با این حال برای امروز باید منتظر ماند تا قیمت اونس طلا از این دامنه خنثی و رنج خارج شود.

اخبار متعددی که این هفته در بازار (جلسه امروز اوپک، آمار روز جمعه اشتغال آمریکا و روز یکشنبه رفراندوم قانون اساسی ایتالیا) منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک امروز اخبار جلسه اوپک توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در قیمت جهانی اونس طلا هر چند در تایم های کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی. بطوریکه در قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۱۹۴ و سطح حمایت ۱۱۷۱ هنوز دست نخورده باقی مانده اند. هم اکنون در حدود یک هفته است که قیمت اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این فلز دیده می شود و این مسئله احتمال شکست را ایجاد می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای اخبار مهم این هفته موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است از این رو وضعیت برای اونس طلا نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی را قویتر خواهد کرد.

 در قیمت اونس نقره نیز منطقه مابین ۱۶٫۴۴ و  ۱۶٫۸۹ همچون حصاری برای نقره عمل کرده است و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است. مشکل بتوان تصور کرد که این وضعیت پس از رویداد های مهم این هفته (جلسه امروز اوپک، آمار روز جمعه اشتغال آمریکا و روز یکشنبه رفراندوم قانون اساسی ایتالیا) حفظ شود.

انتظار داریم امشب با اعلام خبر اوپک شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار باشیم. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی مخصوصا قیمت نفت است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت این چند روز بازار موئد این مسئله است که نوسان شدیدی بعد از رویداد های مهم این هفته در راه است. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۱۹۴ و ۱۱۷۸  در حال نوسان است و پس از اخبار مهم این هفته ممکن است یکی از این دو سطح شکسته شود.

دیگر بازارها و همچنین نقره و نفت نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و اخبار این هفته تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم.

در سایر تحولات دیروز آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا (GDP) در سه ماهه سوم سال سریع ترین رشد در برآورد اولیه سه ماهه سوم سال در طی ۲ ساله گذشته را تجربه کرد که بیشتر به خاطر رشد قوی هزینه های مصرف کنندگان آمریکا و افزایش صادرات سویا بوده است. از سوی دیگر جرومی پاول فرماندار بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی دیروز خود اشاره به افزایش قریب الوقوع نرخ بهره آمریکا کرد و اعلام نمود ” موارد افزایش نرخ بهره بانک فدرال از اوایل ماه نوامبر قبل از آنکه دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، به شدت تقویت شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا