تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکست سطوح حمایت ۱۱۷۲ و ۱۱۷۱ قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۱۱۵۵ و ۱۱۵۲ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند. باید توجه داشت در صورت شکست سطح ۱۱۵۲ هدف نزولی بعدی بر روی سطح ۱۱۲۱ مشخص شده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده اند.

براساس تجزیه و تحلیل فیبوناچی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ هدف نزولی ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را نشانه گرفته است که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در نمودار روزانه به وضوح نشان داده است.

بنابراین چشم انداز تکنیکال حرکت قیمت اونس طلا همچنان نزولی است و اکنون قیمت پایین سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۷۱ قرار گرفته است و با مقاومت های مهم ۱۱۸۲ و ۱۱۸۴ روبرو است. فروشندگان کوتاه مدت در انتظار شروع حرکت نزولی به ترتیب تا سطوح ۱۱۵۵ و ۱۱۵۲ و فروشندگان میان مدت در انتظار حرکت نزولی به سوی سطوح ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ هستند که در نمودار تایم فریم ۱ ساعته و روزانه پایین مشاهده می فرمایید.

در نگاهی که روز گذشته به بازار داشتیم نوشتیم که عواملی که بازار اونس طلا را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع می تواند جلوی امواج را بگیرد با این حال برای چندمین روز پیاپی قیمت جهانی اونس طلا تضعیف شد و هم اکنون در پایین ترین نرخهای خود در ۱۰ ماهه گذشته معامله می شود و به نظر می رسد دوران تازه ای در بازار آغاز شده که برنده احتمالی آن دلار و بازنده آن طلا خواهد بود.

 اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل تکنیکی بازار را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر عوامل بنیادین با خطوط مهم در تایم فریم های بالا مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکی اشاره داشته باشیم. در تایم فریم روزانه هم اکنون علاوه بر اینکه در منطقه حساس ۱۱۷۱ بسر می بریم در لبه یک سطح حمایت مهم می باشیم که این سطح بازار را تحت سیطره خود دارد و عبور از آن بسیار مهم و حیاتی است و گذر از آن معنی و مفهوم بسیار دارد.

با توجه به شکست سطح ۱۱۷۱ می توان انتظار نزول اونس طلا تا منطقه ۱۱۵۲ و ۱۱۲۳ را داشت و شکست خطوط در تایم فریمهای بالا نیاز به تغییرات فاندامنتالی بسیار جدی دارد. آیا این تغییرات رخ داده یا رخ خواهد داد ؟ تا حدودی بله. روز گذشته شاخص اشتغال بخش خصوصی و هزینه های مصرف کنندگان آمریکا هر دو بهتر از انتظار اعلام شدند که نشانه ی در جهت افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۴ دسامبر است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که هزینه های مصرف کنندگان آمریکا که در حدود %۷۰ از فعالیت های اقتصادی آمریکا را شامل می شود در ماه اکتبر %۰٫۳ رشد داشته است و رقم قبلی نیز در ماه سپتامبر به %۰٫۷ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت. شاخص تعدیل هزینه های مصرف شخصی آمریکا در ماه اکتبر %۰٫۲ و در دوره سالیانه به %۱٫۴ رشد یافت که بیشترین افزایش این شاخص از اکتبر ۲۰۱۴ به این سو می باشد. رقم قبلی این شاخص در ماه سپتامبر نیز %۱٫۲ اعلام شده بود.

شاخص خالص هزینه های مصرف شخصی آمریکا به استثنای غذا و انرژی در ماه اکتبر %۰٫۱ و دوره سالیانه %۱٫۷ افزایش یافتند. این سومین ماه متوالی است که این شاخص به این میزان با افزایش روبرو می شود. با توجه به گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ۱۴ دسامبر فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند نزولی برای قیمت اونس طلا قرار داریم.

از سوی دیگر خروج اسکناس های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه ای از گردش پولی هند به خاطر مبارزه با اسکناس های تقلبی و پول سیاه مانع از خرید فیزیکی طلا توسط هندی ها شده است و به همین خاطر انتظار می رود فشارهای نزولی بر قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۱۵۲ و ۱۱۲۳ ادامه یابد.

بنابراین گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴ دسامبر و دو پله دیگر در سال آینده، رشد دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته در مقابل ین ژاپن، رکورد زنی بازار سهام آمریکا و خروج سرمایه از صندوق های بزرگ سرمایه گذاری (اسپایدر) عاملی است که کماکان دلیل اصلی نزول قیمت جهانی اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۱۳ کاهش از رقم قبلی ۸۸۵٫۰۴ تن به ۸۸۳٫۸۶ تن کاهش یافت و همانطور که قبلا گفتیم براساس آنچه که مشخص شد معمولا کاهش میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با کاهش قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و آمار موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای (ISM) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

2016112521212215

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا