تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) بدنبال اولین توافق کارتل نفتی اوپک پس از ۸ سال برای کاهش تولید نفت به میزان ۱٫۲ میلیون بشکه در روز بهای نفت خام در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است. دیروز اعضای اوپک سرانجام توافق کردند که روزانه تولید نفت خود را به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند تا سقف تولید نفت اوپک به ۳۲٫۵ میلیون بشکه در روز برسد.

کشورهای اوپک قبل از این روزانه ۳۳٫۶۴ میلیون بشکه در روز تولید می کردند و در جلسه دیروز  عربستان سعودی، ایران و عراق بالاخره توانستند اختلافاتشان را برای تقسیم سهم خود از به دوش کشیدن بار کاهش تولید حل کنند تا این سازمان برای اولین بار پس از ۲۰۰۸ تولید خود را کاهش دهد. قابل ذکر است عربستان پذیرفته است که ایران، به عنوان موردی خاص، بتواند تولید خود را تا ۳٫۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و همچنین این توافق شامل کاهش حدود ۶۰۰٫۰۰۰ بشکه نفت در روز توسط کشور های غیر عضو اوپک است.

برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال سیگنال خرید نفت آمریکا در نزدیکی سطوح حمایت صادر شده است و امروز پیش بینی می کنیم قیمت نفت آمریکا بعد از یک عقب نشینی کوچک و حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطوح حمایت ۴۸٫۵۷ یا ۴۸٫۲۵ دلار در هر بشکه دوباره خریداران با هدف ۵۰٫۰۷ وارد بازار شوند و قیمت را به نرخهای بالای ۵۰٫۲۲ (بالاترین سطح امروز تا کنون) بکشانند و دیر یا زود قیمت به بالای سطح ۵۰٫۰۷ برسد.

به باور ما موج افزایشی قوی که دیروز بعد از اعلام توافق اوپک و روسیه بر سر کاهش سطح تولیدات نفت اتفاق افتاد اولین موج از سلسله امواجی خواهد بود که قیمت نفت آمریکا را به شدت به نرخهای بالای ۵۱٫۷۳ و ۵۱٫۹۳ خواهد رساند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است سطح مقاومت ۵۰٫۰۷ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) می باشد و این سطح در نزدیکی مقاومت دیگر در نرخ ۵۰٫۱۰ (خط فیبوناچی ۷٫۴ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از موج C) قرار گرفته است که موجب این حرکت اصلاحی کوتاه و مقطعی شده است.

اما از نظر تکنیکال قیمت نفت آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش تا سطح ۵۱٫۷۳ برخوردار است و این در حالی است که موج افزایشی C هدف بالاتر یعنی سطح ۵۴٫۹۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است. سطوح حمایت بعد از ۴۸٫۵۷ و ۴۸٫۲۸ بر روی نرخهای ۴۷٫۴۶ و ۴۷٫۰۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارند.

در سایر تحولات امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRNF17) همانطور که در بالا گفتیم بدنبال اولین توافق کارتل نفتی اوپک پس از ۸ سال برای کاهش تولید نفت به میزان ۱٫۲ میلیون بشکه در روز قیمت نفت برنت نیز در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافت.

از این رو برای امروز براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۵۲٫۳۵ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت هم با قدرت شکسته شود سیگنال خرید نفت برنت تا سطح ۵۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح مقاومت ۵۲٫۳۵ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۵۳٫۷۳ به ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) تشکیل شده است. از نظر تحلیل تکنیکال بررسی امواج الیوت ویو نشان میدهد که قیمت نفت برنت در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۳٫۵۷ قرار دارد و در این موج در حال افزایش به سوی سطح ۵۲٫۳۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی پروجکشن) می باشد.

بنابراین به باور ما توافق دیروز اوپک و روسیه بر سر کاهش سطح تولیدات نفت عاملی است که دلیل اصلی  افزایش قیمت نفت می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد. لازم به ذکر است برای امروز سطوح حمایت نفت برنت به ترتیب بر روی ۵۱٫۳۳ و ۵۰٫۸۰ دلار در هر بشکه (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۶ درصدی) قرار دارند که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت