تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در آستانه ی اعلام خبر اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود قیمت اونس طلا قبل از کاهش اگر امروز بتواند از سطح مقاومت اولیه ۱۱۷۸ عبور کند مقداری به محدوده مقاومت های بعدی ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ اصلاح خواهد کرد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و اندیکاتور RSI و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که حرکت پنج موجی قیمت از سطح ۱۲۳۳ (بالاترین سطح ۱۶ نوامبر) تکمیل شده است که این موضوع را واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI تایم فریم ۱ ساعته تا حدودی تایید کرده است.

این تکمیل شدن چرخه پنج موجی به معنای آن است که امروز قبل از شروع روند نزولی اگر قیمت اونس طلا بتواند از سطح مقاومت اولیه ۱۱۷۸ عبور کند، احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۱۸۴ یا ۱۱۹۴ به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۷ درصدی از موج نزولی C وجود دارد که این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) می باشد.

اما نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا پس از این حرکت اصلاحی همچنان تحت فشارهای نزولی در موج C قرار خواهد داشت و در روزها و هفته های آینده نیروهایی که آنرا به سمت پایین یعنی به سوی سطح ۱۱۲۱ سوق می دهند قوی تر می باشند. از این رو برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح مقاومت ۱۱۷۸ ممکن است در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۱۸۴ یا ۱۱۹۴ متوقف شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال صندوق جهانی اسپایدر ۱۳ تن دیگر از ذخایر طلای خود را فروخت و موجودی ذخایر طلای آن به ۸۷۰٫۲۲۰ تن کاهش یافت که این همانطور که قبلا گفتیم نشاندهنده چشم انداز کاهشی قیمت جهانی اونس طلا است. امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی ماه نوامبر در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد.

در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و (NFP) تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنشهای متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۷۵۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۶۱۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شود و آمار میانگین درآمدهای ساعتی از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ کاهش یابد.

اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد و از آنجایی که افزایش بهای نفت هراس از تورم را بیشتر کرده است اگر چنین شود فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای افزایش نرخ بهره را در روز ۱۴ دسامبر دارد.

بنابراین انتظار کاهش اونس طلا به پایین سطوح ۱۱۶۰ و ۱۱۵۲ را داریم مخصوصا با توجه به آنکه هزینه‌های هنگفت زیرساختی و کاهش مالیات در دولت ترامپ، قیمت سهام را از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جهت مثبت و قیمت اونس طلا را تا کنون در جهت منفی پیش برده است. اما اگر آمار اشتغال امروز کمتر از حد پیش بینی ها (۱۷۵۰۰۰) اعلام شود احتمال اصلاح قیمت اونس طلا به سوی سطوح مقاومت ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ وجود دارد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۸۸۳٫۸۶ تن به ۸۷۰٫۲۲۰ تن کاهش یافت و همانطور که قبلا گفتیم براساس آنچه که مشخص شد معمولا کاهش میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با کاهش قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا